Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Dirt 4

Kun Dirt 3 Dirt Rallyn tapasi.

Dirt Rally on erittäin hyvä peli, ja se on kerännyt ylistystä pelimedioissa viimeisen vuoden ajan. Samalla kyseessä on aivan liian vaikea peli lajityypin aloittelijoille: Dirt Rally on kovan luokan autopeliharrastajien tuote, joka vaatii useiden tuntien opettelun ollakseen aidosti nautittava kokemus. Codemasters on tietenkin tietoinen tästä.

Lontoossa pidetyssä esittelytilaisuudessa Paul Coleman kertoi Codemastersin katuvan sitä, ettei Dirt Rallya tehty paremmin pelaajien syville riveille soveltuvaksi. Näin ollen Dirt 4:n suunnittelufilosofiana on ollut tehdä sellainen peli, josta kaikki voivat nauttia. Kokemuksen voi muokata mieleisekseen vaikeustasoa myöten, oli sitten satunnainen ohjaimella pelaava, tai satoja euroja ratteihin ja ajotuoleihin panostava tosipelaaja.

Dirt 4 tarjoaa kaksi aloitusasetusta. Simulation on paranneltu malli Dirt Rallysta. Normal on tarkoitettu peruspelaajalle, joka odottaa samaa tuntumaa kuin Dirt 3:ssa aikoinaan oli. Tarkoituksena on luoda pehmeä lasku ralleiluun, joka kannustaa samalla ottamaan koko ajan enemmän asioista selvää, ja aikanaan nostamaan vaikeustasoa. Tätä kehitystä auttamaan mukana on erityinen ajokoulu, jossa niin teorian kuin käytännönkin avulla johdatetaan ajamiseen avoimen hiekkalaatikon avulla erilaisten autojen voimin.

Lontoossa testatussa versiossa kumpikin vaikeustaso oli valittavissa, samoin kuin kaksi autoa ja yksi maa (Australia). Valitsin Normalin, ja hetken kuluttua vaihdoin asetukset muotoon gamer, racer, pro ja fearless. Erilaiset asetukset toki antavat erilaisia apuja ajamiseen halutussa määrin. Ensivaikutelmani mukaan pelaaminen tuntuu kevennetyltä Dirt Rallylta, mutta ei kuitenkaan yhtä helpolta kuin Dirt 2 tai Dirt 3. Kaikkien apujen kera ajaminen vaikutti silti enemmän simulaatiolta kuin niin sanotulta arcade-rallilta. Jarrujakin on helpompi käyttää, eikä virheistä rangaista yhtä rankasti kuin Dirt Rallyssa.

Kovin vaikeustaso Fearless ei ollut testiversiossa pelattavissa. Aloittaessani ajamaan uudestaan simulaatiotasolla pelaaminen tuntuu täsmälleen samalta kuin Dirt Rally. Kehittäjien itsensä mukaan on tärkeää pitää vaikeustasojen välinen ero riittävän pienenä, etteivät ne tunnu kahdelta täysin eri peliltä. Testatut reitit Australiassa vaikuttivat aiempaa monipuolisemmilta kuin aiemmissa peleissä.

Dirt 4
Tämä on mainos:
Dirt 4
Tämä on mainos:
Dirt 4
Tämä on mainos: