Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Horizon: Zero Dawn

Uusi, uljas maailmanjärjestys

Kokeneiden studioiden lajityypinvaihdoksia on jännittävä seurata. Sellaisen seurauksena saamme joskus täysin uudenlaisen version jo taantuneesta peligenrestä tai sitten totaalisen katastrofin. Guerrilla Gamesin ja Horizonin tapauksessa jälkimmäisestä ei ole ainakaan kyse.

Vietimme kokonaisen päivän studion Amsterdamin toimistossa tulevaa toimintaseikkailu Horizon: Zero Dawnia pelaten. Kahden pelisession lisäksi tarjolla oli myös mielenkiintoinen studiokierros, jonka aikana näimme kohta kohdalta, miten robodinosaurus siirtyy konseptisuunnittelusta valmiiksi peliä varten. Näimme konseptointivaiheen eri versioita ja eläinvaihtoehtoja, 3D-mallinnusta, pintateksturointia, tekoälyn toimintaa, animaatiota, audiosuunnittelua ja efektointia. Kierros tarjosi hyvän läpileikkauksen siitä, mihin yli 270+ -henkinen studio pystyy, ja toisaalta kuinka paljon eri osastojen työtä menee yhden vastustajan toteuttamiseen peliä varten.

Kiireisen päivän täydensi vielä tukku tulevia GRTV:n haastatteluita Narrative Director John Gonzalesilta, Game Director Mathijs de Jongelta, Art Director Jan-Bart van Beekiltä ja Managing Director Hermen Hulstilta. Vaikka Guerrillalla oli vaikeutensa Killzonessa käytetyn Decima-pelimoottorin ruttaamisessa Horizonia varten, herrojen kokemat vastoinkäymiset ovat nyt kääntyneet voitoiksi. Tulevat videot valaisevat hieman tarkemmin pelin tarinan, maailman, ulkoasun ja pelisuunnittelun osa-alueita.

Peliä tuntemattomille pikakertauksena Horizon on avoimen maailman toimintaseikkailupeli, joka sekoittaa yhteen kolme toisistaan poikkeavaa teemaa. Pelaaja itse on Aloy (Ashly Burchin tulkitsemana) - muiden heimojen hylkimä, auktoriteetit kyseenalaistava erinomainen metsästäjätär. Maailman monet alkukantaiset heimot elävät maapallon eri alueilla maailmassa, josta edelliset ihmiset ovat kadonneet vuosituhat sitten. Nyt tuntemamme sivilisaatio on tuhoutunut ja tilalle ovat tulleet oudot ja pelottavat eläinten kaltaiset koneet. Maailmanlopun mysteeri on yksi isoista pääjuonta kuljettavista teemoista, ja vinkkejä julmasta kohtalosta löytää niin tarinankerronnasta kuin maastostakin. Varsinaisen tarinan lisäksi iso osa sivutehtävistä on täysin ääninäytelty, mutta kasvoanimaatio olisi kaivannut vielä hieman työtä jäykkyyden vähentämiseksi muissa kuin päähenkilössä.

Ihminen ei ole enää ravintoketjun huipulla. Sitä paikkaa pitävät mammuttien ja sapelihammastiikereiden sijaan erilaiset monimutkaiset eläimiä ja dinosauruksia muistuttavat koneet. Robotit eivät juuri ihmisistä perusta ja keskittyvät keräämään resursseja vieden ne eteenpäin tuntemattomasta syystä. Ärsytettyinä koneet osoittavat voimansa, käyden kimppuun moninaisin eri tavoin. Tribalismin, maailmanlopun ja huipputeknisten koneiden ainutlaatuinen yhdistelmä näyttää tarjoavan paljon mahdollisuuksia niin tarinankerronnassa kuin pelimekaniikoissa, ja on ehdottomasti Horizonin vahvuus.

Horizon: Zero Dawn
Tämä on mainos:
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Tämä on mainos: