Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Prey

Kaaos avaruudessa lupaa hyvää.


Alkujaan vuonna 2006 ilmestyneelle Preylle kehitetty jatko-osa on pitkän vääntämisen jälkeen muuntautunut itsenäiseksi pelikseen jatkon sijaan. Kehityksestä vastaava Arkane Studios nousi pinnalle mainion Dishonored-sarjansa myötä, jonka pelimekaniikka tuntuu vahvasti myös uudistuneessa Preyssa. Ensimmäisen pelitunnin kattavaan ennakkodemoon olikin helppo päästä sisälle. Alkuperäisteoksen ei onneksi tarvitse olla ennestään tuttu. Testauksen lyhykäisyyden vuoksi omintakeisimmat taidot ja maisemat jäivät vielä kokonaan esittelemättä.

Pelaajan ohjastama Morgan Yu herää aurinkoisena aamuna Talos 1 -avaruusasemalla sijaitsevasta kattohuoneistostaan rutiinimaisia laboratoriotestejä varten. Testikammioita läpikäydessä laboratorion pimeistä nurkista hyökkäävät varjomaiset typhon-rodun mimic-alienit, jotka teurastavat Morgania lukuun ottamatta muun henkilökunnan. Muistikatkoksen jälkeen Morgan herää jälleen aurinkoisesta asunnostaan, mutta jotakin on tällä kertaa selvästi pielessä. Ensimmäiseksi aseeksi löytyy jakoavain, jolla romutetaan asunnon valtavat ikkunat ja kirjaimellisesti myös kulissit. Morganin asunto itsessään paljastuukin laboratorion sisällä olevaksi tarkkailukeskukseksi, ja jokaista hänen liikettään on seurattu ja ennalta ohjattukin. Kulissien takana odottaa murhaava typhonin invaasio ja toivon mukaan vastaukset hahmon omaan identiteettiin. Niin ja tietysti vastaus siihen miten avaruusasema on ajautunut kaaokseen. Identiteettiin voi itse vaikuttaa valitsemalla Morganin sukupuolen, mutta tämä on mykälle sankarille vain kosmeettinen lisä.

Preyn mutkikasta sci-fi-juonta avataan hahmojen dialogin lisäksi myös lukuisilla sähköposteilla, äänitteillä ja erinäisillä kirjeillä. Näitä tuli jo ensimmäisen tunnin aikana vastaan jokaisessa huoneessa. Ympäristöt vaihtelevat kolkoista ja kylmistä laboratorioista lämpimiin Art Deco -suuntauksen toimistoihin ja halleihin, jotka muistuttavat hyvin paljon kahden ensimmäisen Bioshockin miljöötä. Arkane Studios on toiminut jälkimmäisen kehitystyössä avustajana, eikä "avaruuteen sijoittuva Dishonoredin ja Bioshockin yhdistelmä" ole lainkaan kaukaa haettu tai edes yksilöllinen mielipide mitä Preysta on sanottu. Talosista nähdyt osiot ovat täynnä yksityiskohtia ja väriloistoa, joten tyylisuuntauksellisesti vaihtelevaa avaruusasemaa on visuaalisesti miellyttävä tutkia.

PreyPrey
Tämä on mainos:
PreyPreyPrey
Tämä on mainos: