Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Middle-Earth: Shadow of War

Testissä Shadow of Mordorin jatko-osa

  • Teksti: Andreas Juul (Käännös: Markus Hirsilä)

Monolith Studiosin yhteistyö Warner Brosin kanssa tuotti vuonna 2014 yllättäjäksi päätyneen Middle-Earth: Shadow of Mordorin. Peli oli mielenkiintoinen sekoitus Assassin's Creedin tyylistä maailman tutkimista ja Batmanin Arkham-peleistä innoittunutta taistelua. Tämä yhdistyi Mordorin avoimeen ja monipuoliseen maailmaan, joka tarjosi puitteet päähenkilö Talionin seikkailulle Tolkienin maailmassa.

Gamereactor pääsi Lontoossa tutustumaan tulossa olevaan jatko-osaan Shadow of War. Uusittu Mordorin maailma on merkittävästi suurikokoisempi kuin edeltäjänsä. Mukana on myös ihmisten kaupunkeja Mordorin rajojen ulkopuolella, kuten Minas Ithil ja oletettavasti myös Osgiliath. Studion tavoitteena on samanlainen loikkaus kuin mihin Rocksteady ylsi tehdessään Batman: Arkham Citya onnistuneen Batman: Arkham Asylumin jälkeen.

Shadow of Warissa Talion ei ole enää yksinäinen samooja, vaan jonkinlainen kenraali kokoamassa omaa armeijaansa ottaakseen Mordoria pala palalta haltuun valloittamalla Stronghold-paikkoja. Jokaisella tukikohdalla on oma päällikkönsä ja pieni joukko alipäälliköitä. Nämä täytyy tietenkin poistaa ensin kuvioista alueen valloittamiseksi. Shaodw of Warissa on siis reaaliaikastrategiapelin elementtejä, jossa luodaan omaa armeijaa valloittaen sitten alueita. Stronghold-tehtävät tuovat mieleen Mafia III:n valloitustehtävät. Mittakaava on kuitenkin selvästi isompi, ja perusmekaniikka on tietysti hyvin samanlainen kuin alkuperäisessä Shadow of Mordorissa.

Esittelyssä oli myös uusittu Nemesis-järjestelmä, joka oli edellisen pelin harvoja omia innovaatioita. Siinä örkkien keskinäinen hierarkia eli kaiken aikaa, vaikkei pelaaja itse olisi aina siihen vaikuttanut. Jatko-osassa pelaaminen vaikuttaa henkilösuhteita enemmän Mordorin ympäristöön. Talion voi halutessaan luoda merkityksellisiä liittolaissuhteita sotilaidensa kanssa heidän ponnistellessaan voitosta toiseen. Lopulta Talionin on nimitettävä uudelle alueelle johtaja, joka muovaa paikan komentajansa mieltymysten kaltaiseksi.

Taistelu ja muukin peruspelattavuus on kokenut muutoksia. Talionilla on käytössään vallan sormus, jonka avulla hän pääsee käsiksi moniin siisteihin kykyihin. Mieleen tulevat Gandalfin tempaukset Taru sormusten herrasta -elokuvissa. Toisin sanoen vihollislaumojen piekseminen näyttää paljon vaikuttavammalta kuin aiemmin. Shadow of Warissa voi koska tahansa kutsua avukseen ratsun, ja esittelyssä nähtiinkin warg-olioiden lanaavan maahan paljon vihollisia ennen syöksyä hyökkäykseen lohikäärmettä vastaan. Pelissä on myös lukuisia erilaisia varusteita ja haarniskoja mieleisen soturin luomiseksi.

Esittely keskittyi yksinomaan uusitun pelimekaniikan esittelyyn. Minulle kuitenkin vakuutettiin yksinpelitarinan olevan kolme kertaa alkuperäisen mittainen. Joka tapauksessa näyttää siltä, että Shadow of War parantaa kaikilla osa-alueilla edeltäjästään. Maailma on suurempi, keinovalikoima monipuolisempi ja uusittu Nemesis-järjestelmä tuo Mordorin menoon aimo annoksen lisää syvyyttä.

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: