Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakko

Quake Champions

Raportissa vauhdikkaan räiskinnän suljetun betan tuloksia

  • Teksti: Mike Holmes (Käännös: Markus Hirsilä)

Quake Champions on sitä, mitä viime vuonna julkaistun uuden Doomin moninpelin olisi pitänyt olla. id Software ulkoisti Doomin moninpelin kehityksen, ja pelin julkaisun yhteydessä ylistystä keräsi yksinpeli. Moninpeli ei vastaavasti pärjännyt edukseen oikein missään vertailussa. Muutama tunti Quake Championsin parissa riitti muistuttamaan, miksi Doomin moninpeli oli niin karvasta kalkkia. id Software tekee poikkeuksellisen laadukkaita räiskintäpelejä, ja Quake Champions on viimeisin osoitus tästä.

Quake Champions julkaistaan myöhemmin kuluvana vuonna moninpeliin keskittyvänä free-to-play-muodossa ainoastaan PC:lle. Jo nyt meno maistuu oikein loistavasti, ja näyttää siinä sivussa upealta. Se on nopea, se on brutaali ja sitä on hauska pelata. Meno tuntuu hieman vinksahtaneille aikuisille suunnatulta Overwatchilta, jossa yksittäiset sankari- eli champion-hahmot ottavat yhteen goottiteemaisilla areenoilla. Veri ja ruumiinosat lentelevät monenlaisten aseiden tehdessä tehtävänsä.

Tämä on mainos:

Suljettu betatesti tarjosi pelimuodon Duel, jossa valitaan kolme sankaria ja mennään sitten verkkoon ottamaan mittaa toisesta triosta. Yhden kuollessa seuraava hyppää kehään jatkamaan taistoa. Joku peliin vihkiytynyt Quake-ammattilainen pyyhki lattioita poloisella journalistilla, mutta itse pelimuoto toimii kyllä hyvin. Samalla se rohkaisee pohtimaan oman tiimin koostamista hieman aakkosjärjestystä perusteellisemmin. Esimerkiksi Visor-hahmoa käyttämällä saa heti alussa jatkoa helpottavaa taktista tietoa vastustajastaan. Toinen vaihtoehto on aloittaa enemmän puolustavalla hahmolla, ja siirtyä sitten vasta seuraavilla kahdella sankarilla hyökkäävämpään pelityyliin.

Duelin ohella testiin pääsi perinteinen Deathmatch ja jokunen erä Team Deathmatchia. Mainittavaa henkilökohtaista menestystä ei journalistin tilastoihin tullut, mutta silti meno oli viihdyttävää toimivan ohjauksen, tyydyttävien aseiden ja nopean toiminnan ansiosta. Kaikki kolme nähtyä kenttää näyttivät upeilta: Burial Chamber, Blood Covenant ja Ruins of Sarnath. Jokaisessa oli omanlaisensa tunnelma, ja ne olivat täynnä erilaisia yksityiskohtia. Tiukasti pelissä suoriutumiseen keskittyvät pelaajat saattavat olla sitä mieltä, ettei visuaalinen loisto ole tärkeää sujuvan teknisen suoriutumisen rinnalla. Joka tapauksessa on selvää, että Quake Champions näyttää upealta.

Quake Champions
Quake ChampionsQuake ChampionsQuake Champions

Ulkoasun laatu yltää myös hahmomallinnukseen. Sankarit sekä näyttävät että tuntuvat persoonallisilta ja toisistaan poikkeavilta. Jokaisella hahmolla on omat pelaamiseen vaikuttavat tilastonsa ja erikoiskykynsä, joilla taistelun kulkua voi koettaa kääntää edukseen. Betassa tästä kavalkadista oli testattavana yhdeksän. Sorlanilla on luonnostaan paksu panssari, ja hän sylkee happoa. Visor näkee seinien läpi, joka antaa arvokasta tietoa vihollisten liikkeistä. Ranger on se niin sanottu perinteinen joka paikan höylä, jolla on helppo aloittaa peliin tutustuminen. Robottinen Clutch on hidas, mutta hänen kilpensä on kookas. Anarki pyörii vauhdilla joka paikassa ja osaa parantaa itseään. Nyx pystyy muuttamaan paikkaansa salamana pahiksia jallittaessaan. Slash jättää jälkeensä räjähtäviä ansoja takaa-ajajien pään menoksi. Galena parantaa tiimikavereita ja vahingoittaa pahiksia erikoiskyvyllään. Scalebearer taas ryntää vihujen päälle Bull Rush -kyvyllään niin että paukkuu.

Erilaisten kykyjen yhdistelmä tekee otteluista vaihtelevia. Ympärillä tapahtuvan toiminnan jatkuva seuraaminen ja tilanteiden ennakoiminen ovat avaimia voittoon. Olisi kiinnostavaa nähdä, miten ottelut muuttuisivat, jos joukkueessa saisi olla kutakin hahmoa ainoastaan yksi kappale. Toistaiseksi jokainen hahmo valitsee yhden kaikkiaan kolmesta aloitusaseesta, ja sitten alkaakin kilpajuoksu karttaan sijoitetulle omalle suosikkiaseelle. Toiminta säilyy liukkaana siksi, että poimittu ase ilmaantuu samaan paikkaan uudestaan varsin nopeasti. Toisin sanoen raketinheitintä eli suomeksi rokettilonkeroa ei tarvitse koskaan kauaa odotella.

Quake Champions ei ole vielä valmis, mutta jo nyt peliltä on lupa odottaa hyvää. Tempo on nopea, toiminta sujuvaa ja ulkoasu vetoava.

Tämä on mainos: