Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Vampyr

Vampyr

Remember Me ja Life is Strange -kehittäjä Dontnod puuhaa roolipeliä, jossa astutaan vuoden 1918 Lontooseen vampyyrin tossuissa.

  • Teksti: Kim Orremark (käännös: Kimmo Pukkila)

PC-peli Vampire: The Masqueraden ystävät ovat odottaneet uutta vampyyrikokemusta kuin kuuta nousevaa, mutta tarjonnassa ei ole ollut hurraamista. Viimein asiaan näyttäisi tulevan muutos. Pariisilainen Dontnod-studio on kehittämässä toimintaroolipeliä nimeltä Vampyr, jossa ei päästä pelkästään muuntautumaan verenhimoiseksi yökyöpeliksi, vaan voidaan myös ratkaista kokonaisen ihmisyhteisön kohtalo. Toiminnan ohella tiedossa on siis myös moraalisia valintoja, eikä ihan mustavalkoisimmasta päästä.

Pääsin tutustumaan peliin E3-messuilla, kun julkaisija Focus Home Entertainment demosi sitä suljettujen ovien takana. Tarinan pääosassa nähdään Jonathan Reid, joka on sekä vampyyri että lääkäri. Reid on päällepäin mukava tyyppi, joka on vannonut lääkärin valan auttaakseen ihmisiä, mutta sisimmässään hän on verenhimoinen saalistaja. Tästä ilmiselvästä ristiriidasta kumpuaa suuri osa pelin tarinallisia ja pelillisiä teemoja.

Vampyr sijoittuu Lontooseen vuoden 1918 tienoilla. Espanjantauti on kauheimmillaan ja kokonaisia perheitä lakoaa läpi kaupungin. Lääkärinä Reidin tehtävänä on auttaa niin monia ihmisiä kuin mahdollista. Peli jättää kuitenkin pelaajan vastuulle päättää, milloin ja miten näitä auttaa. Halutessaan pelaaja voi keskittyä muihin asioihin ja olla välittämättä avun tarvitsijoista. Eräänlaisena tukikohtana pelissä toimii sairaala. Sinne eivät myöskään pelaajaa uhkaavat vampyyrinmetsästäjät eksy. Yksityiskohdat tarinasta ovat vielä hämärän peitossa, mutta luvassa on käänteitä ja valintoja.

Tämä on mainos:

"Kohtaat muitakin vampyyreja pelissä. Olet yksi heistä. Jotkut ovat ystäviäsi, jotka auttavat sinua seikkailussasi ja tehtävissäsi, jotkut ovat vihollisiasi", kenttäsuunnittelija Florent Guillaume kertoo. "Kohtaat myös ihmisiä, jotka ovat vampyyrinmetsästäjiä. He yrittävät puhdistaa kaupungin tästä vitsauksesta."

Perinteiseen roolipelityyliin Vampyr tarjoaa tehtäviä, sivutehtäviä sekä monimutkaisen, yksityiskohtaisen tasojärjestelmän. Pelin mittaan pelaajan on käytettävä kokemuspisteitä erilaisiin taitoihin ja kykyihin tehdäkseen Reidistä voimakkaamman ja tehokkaamman. Vampyr poikkeaa monista roolipeleistä kuitenkin siinä, ettei kokemuspisteitä kerätä vain mättämällä vastaantulijoita pataan. Uhrit on ensin "käytettävä", ja riippuen siitä kuinka puhdas uhri on, pelaaja saa eri määrän voimia. Lisäksi jokainen tapettu ihminen laskee Lontoon hyvinvointitasoa, tehden pelaamisesta aikamoista tasapainottelua eri intressien välillä. Jos pelaaja tappaa liian monta ihmistä, kaupunki kärsii. Jos pelaaja ei tapa tarpeeksi, hahmo ei kehity.

Vampyr
Synkeää ja sumuista on hautuumaalla. Mieli lepää.
Vampyr
VampyrVampyr
VampyrVampyr
Tämä on mainos: