Suomi
Gamereactor
ennakot
God of War III

God of War III

Sota ja sen jumala Kratos eivät ole koskaan näyttäneet paremmilta. God of War III on kuten edeltäjänsä, mutta paljon enemmän, erityisesti graafisesti. Peliä alettiin kehitellä Sonyllä jo silloin kun God of War II oli vasta valmisteilla, ja siihen panostettu aika todella näkyy ruudulla. Kyseessä saattaa jopa olla parhaimman näköinen peli PS3:lla, ainakin siihen asti kuin Gran Turismo 5 ilmestyy.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Mutta, nyt ei puhuta autoista, nyt puhutaan vihaisesta miehestä ja hänen kaunastaan puolta Olympusta, ja erityisesti Zeusta kohtaan. Tätä kaunaa lähdetään selvittelemään aiempaa laajemmalla hyökkäysten ja liikkeiden arsenaalilla, joihin kuuluvat luonnollisesti Kratoksen tutut terät, sekä leijonanpäiset Cestus-hanskat. Sodan herra myös liikkuu nyt aikaisempaa keveämmällä askeleella, sillä pelistä löytyy Prince of Persiasta muistuttavia seinäjuoksuja sekä loikkia.

Toiminta onkin edelleen sitä hienointa sisältöä, eivätkä aiempien God of War -pelien ystävät todellakaan tule pettymään. Vaikka "elokuvamainen" voi olla hieman puhki kulutettu termi kuvaamaan moderneja pelejä, sopii se kuin miekka silmään tässä tapauksessa. Kamerakulmat pelissä on lukittu maaston mukaan, ja jos tämä ei haittaa, voi matkaa taittaa terät viuhuen, dramaattisten kuvakulmien ja hyvin kehystettyjen kohtausten ryydittäessä kulkua.

Tätä arvostelijaa moinen rajoittaminen hieman häiritsee, sillä se mikä komeissa näkymissä voitetaan, hävitään heti joustavuudessa. Pelkästään pelaamamme demon aikana tuli vastaan useita hetkiä, jolloin olisi todella kaivannut sitä, että kakkostatti ei heittäisikään Kratosta villiin väistöliikkeeseen, vaan auttaisi hahmottamaan ympäristöä paremmin. Nyt pelaaja joutuu kirjaimellisestikin sokeasti luottamaan siihen, että hän juoksee oikeaan suuntaan, eikä luvassa ole esimerkiksi äkkiputouksia tai yllättäviä hirviöjoukkoja, ilman että kamera ne hänelle ennalta valaisee.

Toinen menoa mahdollisesti hidastava seikka pelissä ovat armoitetut quicktime-tapahtumat, joissa pelaaja joutuu hamuamaan ohjaimestaan ruudussa vilahtavan symbolin ilmaisemaa nappia. Näihin törmätään yleensä suurten hirviöiden lopetuskohtauksissa, jotka ovat God of War III:ssa todella aikuisille pelaajille tarkoitettua tavaraa. Pelkästään demon aikana avataan valtaisan kentaurin vatsa, otetaan khimaira osiksi palanen kerrallaan, ja revitään niin kykloopilta silmä kuin myös Heliokselta koko pää.

Tämä on mainos:

Näistä verikekkereistä ei silti pysty nauttimaan täysin rinnoin, koska samaan aikaan täytyy kytätä ruudun laitamille ilmaantuvia ohjainsymboleja, joiden painamiseen ei todellakaan anneta erityisen ruhtinaallisesti aikaa. Yksikin virhe palauttaa pelaajan takaisin mahdollisesti hyvin moniosaisen tapahtumaketjun ensimmäiselle askeleelle, joka saattaa eräissä tilanteissa olla a) turhauttavaa ja b) suorastaan raivostuttavaa.

Nämä ovat silti ne ainoat kaksi valitusta mitä demosta saattoi keksiä. Toiminta on nopeaa, kiihkeää, ja näyttää pelin teemaan sopivasti jumalaisen hyvältä. Kratoksen taisteluliikkeet ovat näyttäviä ja massiivisia, ja vihollislaumojen luvataan nousevan tässä pelissä aina viiteenkymmeneen saakka.

Ne vanhat tutut luurangot haarniskoissaan ovat silti vain sitä terapeuttista peruskauraa, jota voi heitellä kielekkeiden ylitse, ja repiä kahtia vaikka aikojen loppuun saakka. Oikeana herkkuna ovat suuret hirviöt, joiden liikehtiminen on todella uskottavaa, luoden vaikutelman vakavasti otettavista, älykkäistä vastustajasta.

Älykkyys ansaitseekin tässä erityisen maininnan, sillä suuremmat hirviöt toimivat pienemmilleen kenraaleina God of War III:ssa, komentaen näitä hyökkäämään Kratoksen päälle ryhmissä erilaisia taktiikoita hyväksi käyttäen. Tämä tuo jälleen lisää vaihtelua pelikokemukseen, joka sisältää mättämisen lisäksi luonnollisesti myös ongelmanratkaisua, tasohyppelyä, ja lennokkaita lento-osuuksia kiitos Kratoksen kantamien Ikaros-siipien.

Tämä on mainos:

Näillä viimeksi mainituilla lennetään pitkin tunneleita niin että sulat pöllyävät, väistellen niin tukipalkkeja, kuin myös vastaan poukkoilevia esineitä. Kokemus oli ainakin demossa haastava, muttei liian haastava, ja tumpula testaajakin selvisi siitä lävitse viidennellä yrittämällä.

Vaikka God of War III:n graafiset ominaisuudet ovatkin yksi sen vahvimmista valteista, ei sovi unohtaa äänimaailmaa, joka on juuri niin massiivinen kuin mitä tämä peli kaipaakin. Paljolti eeppisistä soinnuista ja kohtalokkaan kuuloisista kuoro-osuuksista koostuvat kappaleet kantavat tarinaa osaltaan eteenpäin, ottaen kaiken irti surround-kokemuksesta. Lyönnit kuulostavat siltä miltä näyttävätkin, ja kuin vuohenpäinen khimaira pukkaa Kratosta vatsaan, välittävät kaiuttimet kokemuksen onnistuneesti myös pelaajan keskivartaloon.

Jos on demoa uskominen, saattaa aiemmin julkaistu Batman: Arkham Asylum olla saamassa toisen täyden kympin pelin rinnalleen. Ainakin tämä arvostelija jää innolla odottamaan God of War III:n täyttä versiota, ja antaa demolle täyden viitosen kuumottavuusasteikolla.

HQ
God of War IIIGod of War IIIGod of War IIIGod of War III
God of War IIIGod of War IIIGod of War IIIGod of War III

Aiheeseen liittyviä tekstejä

God of War IIIScore

God of War III

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Sony käytti kaikkea sitä sisäpiirin osaamista mitä oman talon konsolista voi olla. Lopputulos ei petä, kun Kratos laskee painokkaan saappaankannan kilpailijoiden niskan päälle.



Ladataan seuraavaa sisältöä