Suomi
Gamereactor
ennakot
Heavy Rain

Heavy Rain

Ranskalaisen Quantic Dream -studion Heavy Rain on monella tapaa erikoinen tapaus. Toimintapelien hallitessa myyntilistoja se keskittyy dekkarimaiseen vahvan tarinan esittämiseen, tiiviiseen rakenteeseen ja pääosin rauhalliseen etenemiseen. Episodeihin jaetussa pelissä on pelihahmojakin neljä kappaletta, kukin hyvin erilaisia voimakkaine persoonallisuuksineen, motivaatioineen sekä vahvuuksineen ja heikkouksineen. Jokainen hahmo etsii omista syistään Origamitappajaksi ristittyä sarjamurhaajaa, joka pitää kaupungin poliisia pilkkanaan jättämällä uhriensa käteen paperista taitellun japanilaisen eläinhahmon, mutta vain vähän kunnollisia johtolankoja.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hyvin maanläheistä ja ajoittain karua trilleriä komppaa hyvä ulkoasu sekä vahva ääninäyttely. Hitaasti rakentuvassa juonessa käydään läpi sekä päivän rutiineja, pieniä huomioita että koko loppupeliin vaikuttavia huippuhetkiä. Heavy Rain on täynnä pelaajan havainnoinnista ja reaktioista riippuvia kohtia, jossa eteneminen haarautuu eri tavoilla. Ohjattava hahmo voi jopa kuolla pelin siihen loppumatta -- peli ottaa henkilön kuoleman huomioon tarinassa, ja vain kaikkien neljän hahmon kuukahtaminen päättää sen kokonaan.

Toinen huomiota herättävä erikoisuus on tapa, jolla pelaaja ohjastaa pelihahmoaan maailmassa. Vasen tatti ohjaa hahmon katsetta ja oikealla liipaisimella liikutaan eteenpäin. Kuvakulmat ovat kiinteät, joten kameraa ei käännellä vapaasti erikseen. Ratkaisu mahdollistaa eri asioiden ja esineiden tutkailun tatilla hahmoa liikuttamatta, mutta vaatii rutkasti aikaa totutteluun. Esineiden tarkastelu, keskustelut, tappelut ja muu toiminta tapahtuvat taas reaktiotestimäisiä näppäimen painalluksina (Quick Time Events). Oikeaa tattia kuvan ohjeiden mukaan vatkaamalla ja muita ohjaimen nappeja oikea-aikaisesti painamalla hahmo tarkastelee esineitä, väistää ja lyö sekä reagoi ympärillä tapahtuviin asioihin.

Erilaisia näppäinsarjoja on lukuisia, joten kuvassa näkyviin ohjeisiin pitää todella kiinnittää huomiota. Ikävästi tyylitellyistä ja ajoittain liikkuvista ikoneista on välillä vaikea erottaa oikeaa näppäintä tai tatin liikettä. Vikapainallukset johtavat useimmiten kohdan uudelleen ottamiseen, tarinan pieneen haarautumiseen tai vain siihen, että hahmo ei huomaa jotain tiettyä yksityiskohtaa. Vain muutamissa tilanteissa kyse on elämästä ja kuolemasta.

Yhtä aikaa reaktioihin ja tarinaan perustuvassa pelimekaniikassa on se ongelma, että ikoneiden herkeämättömän bongailun ohessa itse tarinan seuraaminen saattaa välillä unohtua. Ulkoisesti näyttävän ja äänimaailmaltaan uskottavan Heavy Rainin tapahtumia olisi kiva seurata enemmänkin, mutta etenkin toimintakohtauksissa katse kiinnittyy lähes yksinomaan nopeassa tahdissa viuhuviin ikoneihin.

Tämä on mainos:

Testissä ollutta betaversiota vaivasi erittäin vakava kaatuilu, jonka soisi poistuvan lopullisesta myyntiversiosta. Useiden eri levyjen kokeilemisenkin jälkeen se tapasi simahtaa välillä tietyissä kohdissa, välillä täysin satunnaisesti, ilmeisesti korruptoiden koko tallennuksen mennessään. Juonen seuraaminen ja tunnelma kärsivät merkittävästi kaatuilun aiheuttamasta toistosta, enkä päässyt ennakkoa varten pelissä hirvittävän pitkälle vaikka pelitunteja kertyikin rutkasti. Uskon ja toivon, että muuten teknisesti hyvin toteutetun pelin kaatuilu saadaan kuriin julkaisuun mennessä.

Heavy Rain on ennakkoluuloton peli. Jo ohjaustavallaan erikoinen dekkaripeli tuo jotain täysin uutta nykyiseen pelitarjontaan. Realistinen ja tiivis juoni, vaihtuvat päähenkilöt ja ennennäkemättömän runsas reaktiotapahtumien käyttö ovat ominaisuuksia, joita ei yhdessä ainoassa pelissä olla koskaan nähty. Osa ominaisuuksista toimii hyvin, osa kaipaisi vielä hiomista. Jos kaatuilu olisi ollut vähäisempää, Heavy Rainin ennakkoversiolle olisi voinut antaa neljän pisteen kuumotuksen helposti. Nyt se yhdessä muiden pienten vikojen kanssa tiputtaa arvosanan kolmeen. Jos taloudesta löytyy PS3-konsoli ja kaipaat pelivalikoimaasi "Jotain Ihan Muuta", älä jätä tätä väliin.

HQ
Tämä on mainos:
Heavy RainHeavy RainHeavy RainHeavy Rain
Heavy RainHeavy RainHeavy RainHeavy Rain
Heavy RainHeavy RainHeavy RainHeavy Rain

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Heavy RainScore

Heavy Rain

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Miten paljon sitä olisi valmis uhraamaan rakkaan ihmisen eteen? Harva pelitalo rohkenee puuttua näin aikuiseen aiheeseen, mutta vielä harvempi tavoittaa aiheen vaatiman tunnelatauksen.

0
GR Livessä Heavy Rain

GR Livessä Heavy Rain

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Mesiä

Heavy Rain julkaistiin PlayStation 3:lle alkujaan jo vuonna 2010, minkä jälkeen teos on uusittu PlayStation 4:lle sekä PC:lle. Tänään vuorossa onkin PC-versio, jota...

Heavy Rain oli liian rankka Microsoftille

Heavy Rain oli liian rankka Microsoftille

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Quantic Dreamin perustaja David Cage on paljastanut Bafta-luennollaan Lontoossa, että Heavy Rain olisi saattanut olla Xbox-peli, ellei Microsoft olisi pelästynyt pelin sisältöä.



Ladataan seuraavaa sisältöä