Mitä sinä tekisit jumalallisilla voimilla? Minä tiedän: koheltaisin - ja paljon. Velvollisuuteni jumalaisena voimana väistyisivät välittömästi luonnonvoimien pyyhkiessä kasvavat kylät maan päältä. Höpistyäni hetken maareformista peliä testaavien vierusjournojen kanssa painan "käynnistä uudelleen" -nappia. Jumalalla ei varmasti ollut sellaista. Tervetuloa From Dustin pariin, jossa Lemmings kohtaa Populouksen Eric Chahi vision mukaisesti.
From Dust on raivostuttava, hauska, rentouttava, kaunis ja vainoava. Tässä ladattavassa pelissä pelaajan ohjaama kursori on kaikkialla läsnä oleva jumala, joka ohjaa kadonnutta heimoa läpi lukuisien tasojen muokkaamalla maata heidän edellään. Maastoon voi kaivertaa uusia kulkureittejä tai luoda suojaa alati uhkaavia luonnonkatastrofeja vastaan.
Hukkumatta liikaa syvällisempiin vertauskuviin peli kuvaa ihmiselämän luonnetta ja herkkyyttä luonnonvoimien edessä. Tai sitten vain jumalallista tyhmäilyä, jossa luotu vesiliuku lennättää uskolliset kyläläiset hetkessä vuoren huipulta sen juurelle. From Dust on monta asiaa, jotka kaikki ovat yhtä houkuttelevia.
Tämä on erityisesti pelin yksinkertaisen maailmanrakennusmekaniikan ansiota. Vasen liipaisin imee partikkeleita maailmasta - ovatpa ne sitten hiekkaa, vettä tai laavaa - kompaktiksi palloksi. Oikealla liipaisimella tavaraa sitten puretaan hiekkalinnoiksi, tulviviksi tasangoiksi tai vuorenhuipuiksi. From Dust muistuttaakin paljon hienoja teknologiademoja, joissa maailmaa muokataan lennosta pelaajan mielihalujen mukaan.
Juonen mukaan pelaaja ohjastaa Henkäystä, tietoista karttaa kaivertavaa jumalaista olentoa, jonka muutama henkiin jäänyt heimolainen manaa esiin johtamaan heidät turvaan ja palauttamaan samalla heidän muistinsa takaisin. Nämä kaksi toivetta luovat pohjan pelimekaniikalle. Maa pitää kansoittaa uudelleen, jotta heimo voidaan johdattaa turvallisesti seuraavalle tasolle, ja samalla heimo on yhdistettävä muistoihin sukupuuton välttämiseksi. Uskonnollisia metaforia jaellaan ahkerasti, jos peliä haluaa niin lukea. Jos syvemmät merkitykset haluaa jättää omaan arvoonsa, käsissä on silti hieno ja uniikki ongelmanratkaisupeli.
Jokainen kolmestatoista tasosta tiputtaa pelaajan ja pienen heimon sarjaan kokoa ja monimutkaisuutta kasvavia karttoja. Hiekkasiltojen rakentaminen jokien yli on vain alkua, joka johtaa vuorien pystyttämiseen tsunameja ja laavavirtoja vastaan heimon taistellessa olemassaolostaan. Kentistä löytyvät toteemit palauttavat kosketettaessa osan heimon muistoista, joiden avulla he voivat rakentaa kyliä tai pystyttää suojaavia mystisiä voimakenttiä suojakseen. Osa toteemeista antaa Henkäykselle uusia voimia, kuten muuttaa vesi hyytelöksi vetten päällä kävelyä varten.
Kentän päätyttyä voimat ja muistot katoavat, ja seuraava kenttä aloitetaan aina puhtaalta pohjalta. Ensimmäinen toteemi antaa aina heimolle kyvyn rakentaa kylä perusmaatalouksineen. Joka kentän tarkoituksena on täyttää riittävän suuri osa kartasta kasvillisuudella. Tavoitteen täytyttyä tie seuraavaan kenttään aukeaa.
Lisätoteemit ovat useimmiten heimon tavoittamattomissa, joten jumaluuden pitää luoda niiden luo reitti. Heimolaisia ei ohjata suoraan, mutta heille voi antaa toiveen liikkua tietylle alueelle A-napilla. Jos heimolaiset eivät pääse alueelle, he huutavat pelaajalta apua.
Yhdessä alkupään tasossa tsunami vyöryy kohti heimoa ja toisella saarella sijaitseva toteemi antaisi kyvyn luoda suojaavan kentän heimon ympärille. Lähestyvän luonnonvoiman saapumista voi seurata ajastimesta. Kolme minuuttia vaikuttaisi riittävän hyvin yksinkertaiseen operaatioon - yhden kyläläisen pitäisi vain päästä toteemille ja tuoda muisto takaisin. Testihuone täytyy kiroilusta, väittelystä ja muutamasti hekotuksesta studion edustajien seuratessa ensikertalaisjumalien sähläämistä tuomionpäivän edessä.
Tehokas maan muokkaaminen on pelissä olennaista. Tässä pulmassa heimolaisen ja toteemin välissä on joki, jyrkkä kukkula, vesiputouksen luoma järvi toteemeineen. Yhdellä imaisulla voi napata vain rajallisen määrän materiaa, joka seuraa uskollisesti fysiikan lakeja. Hiekka kuluu nopeasti aaltojen iskiessä hätäisesti kasattuun siltaan, joten sitä täytyy korjata uusilla hiekkaerillä heimolaisen ylittäessä jokea. Samalla kuitenkin kukkulasta napattu hiekka teki sen rinteen entistä jyrkemmäksi. Samalla maaston muuttuessa vesiputous voi vaihtaa kohtalokkaasti suuntaa, syösten heimolaisen reitiltään mereen.
Heimolainen voi yrittää uida rantaan, ja Chahi auttaa tätä nostamalla ja laskemalla vettä tasaisesti luodakseen rantaan lyöviä aaltoja. Aallot kuljettavat uupuneen uimarin kuivalle maalle vain hetkeä ennen kuin jättimäinen tsunami pyyhkäisee sekä matkalaisen että koko heimon vetten alle.
Studion mukaan tässä on vain pieni osuus kokonaisesta pelistä, josta löytyy lisää voimia ja lisää monimutkaisempia pulmia ratkaistavaksi. Kun kenttä on pelattu läpi, sille voi palata vapaan leikkimisen parissa. Lyhyt aikani From Dustin parissa näytti hyvin sen potentiaalin, joka pienellä mutta hyvin muodostuneella pelillä on tarjota. Teema ja helppo pelattavuus voivat hyvin tuoda yhteen sekä satunnaisia pelaajia että tosiharrastajia, ja vaikeammat kentät tarjoavat takuulla haastetta kenelle tahansa.