Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ENNAKKO

DEAD ISLAND

Kaikki ovat varmaankin jo nähneet Dead Islandin trailerin ja miettivät, millainen peli tulee olemaan. Onko se taaksepäin kelauksella toteutettua zombien lahtausta? Ei aivan. Me nimittäin saimme oikean kosketuksen Dead Islandiin.


Zombit ovat vähän kuin jäätelöä. Vaikka sitä söisi kuinka paljon, mahaan mahtuu aina lisää. Ja Techland saa kiittää onneaan siitä, että näin on; zombiauto on viimeaikoina toimittanut meille videopeliherkkuja hämmästyttävällä vauhdilla.

Techland tunnetaan parhaiten viime vuosien Call of Juarez -lännenpelisarjastaan. Dead Island -projekti on kuitenkin hautunut yhtiöllä jo jonkin aikaa. Itse asiassa näin sen ensimmäisen kerran jo elokuussa 2007 osallistuessani Games Conventioniin Leipzigissä. Neljä vuotta myöhemmin paljon on muuttunut. Peli ei ole enää pelkkä prototyyppi, vaan Techlandin esittely pelin tyylistä tuo mieleen Left 4 Deadin ja Dead Risingin yhdistelmän, joka sijoittuu trooppiselle saarelle.

Pelin uudelleenjulkistamiseen käytetty PR-työ ansaitsee kunniamaininnan. Alun perin IGN-sivustolla julkaistua traileria on Youtubessa katsottu jo lähes neljä miljoonaa kertaa ja se sai runsaasti huomiota osakseen myös Twitterissä. Pelin puolalaiset kehittäjät eivät ole koskaan aikaisemmin saaneet osakseen näin paljon huomiota. Mutta traileri toi mukanaan myös kysymyksiä. Mitä tällä oikein on tekemistä itse pelin kanssa?

No, onhan trailerilla jotain tekemistä pelin kanssa. Se on eräänlainen ennakkonäytös, joka näyttää mitä eräälle perheelle tapahtuu Banoin saarella sijaitsevassa hotellissa. Pelaaja aloittaa pelin heräämällä saman hotellin ulkopuolelta. Traileri paljastaa myös Dead Islandin lähitaistelujen toiminnan luonteen. Zombeja ei voi napsia yksitellen turvallisen välimatkan päästä, vaan ne käyvät koko ajan iholle ja pelaajan täytyy yrittää karkottaa ne millä tahansa kättä pidemmällä. Sinänsä peliä voisi ehkä kuvailla hahmon silmistä kuvatuksi Dead Rising -johdokseksi, mutta kamerakulman vaihdoksella on todella suuri vaikutus pelaamiseen. Pelissä on myös muita asioita, jotka erottavat sen Dead Risingista.

Päähuomio kiinnittyy tietenkin neljän erilaisen hahmoluokan varaan rakennettuun yhteistyötilaan. Tällä hetkellä pelin verkkosivuilla on paljastettu yksi pelin neljästä sankarista: nopea ja nokkela Xian Mei. GDC:ssä esitellyssä demossa pelin ensimmäistä osaa pelattiin tankkityyppisellä hahmolla. On mielenkiintoista, miten Dead Island yhdistelee keskenään osia Left 4 Deadistä, melee-painoitteisesta taistelusta ja avoimelta muistuttavasta maailmasta, jossa uusia tehtäviä saa avattavissa tukikohdissa olevilta eloonjääneiltä. Moninpeliin pystyy hyppäämään saumattomasti missä tahansa vaiheessa peliä, ja tämän jos minkä pitäisi saada kaikki zombintappajat innostumaan. Pelin sijoittaminen trooppiseen lomaparatiisimiljööseen tuntuu myös tuoreelta ja kiinnostavalta idealta. Se muistuttaa minua vähän siitä, mitä Far Cry sai aikaan sijoittamalla tapahtumat tropiikkiin vuonna 2004.

Dead Rising salli erilaisten esineiden yhdistelemisen zombien lahtausvälineiksi, ja Dead Island tuntuu käyttävän hyvin samanlaista järjestelmää. Mukana kannettavien esineiden määrää on myös samaan tyyliin rajoitettu. Ero tulee siitä, miten esineitä käytetään. Kehittäjät korostivat sitä, miten tärkeää on pitää zombit irti iholta ja esineiden heittely turvallisen välimatkan luomiseksi on eloonjäämisen kannalta elintärkeää. Zombeja on myös useampaa erilaista sorttia. Jotkin ovat nopeampia kuin toiset ja pelaajan täytyy oppia, miten kulloinkin saatavilla olevilla välineillä voi hyödyntää erilaisia zombityyppejä vastaan. Onneksi pelihahmo on immuuni zombivirukselle, mutta eloonjääminen on silti jatkuvaa kamppailua.

Ensimmäisen persoonan kuvakulma ei ole perinteisesti imarrellut käsikähmää, ja zombien kasaantuminen pelaajan ympärille ilman mahdollisuutta tarkastella toimintaa hahmon ulkopuolelta asettaakin pelille omat haasteensa. Techlandin täytyy ottaa tämä asia huomioon, jotta Dead Island pystyy vastaamaan trailerinsa asettamiin odotuksiin. Tuliaseiden ja ammusten vähyys ei välttämättä vetoa kaikkiin pelaajiin, mutta ainakin se erottaa Dead Islandin Valven suositusta zombisarjasta.

Varttitunnin esittelyn aikana demottu materiaali Dead Islandista näytti hyvältä. Jos hahmonkehittymisessä on tarpeeksi syvyyttä ja tehtäviä jaksaa pelata uudelleen, pelistä voisi ehkä muodostua jopa zombifanien Borderlands. Pelissä on paljon tuttuja ideoita, mutta niiden rohkea yhdisteleminen ja Techlandin muutamat uudet silaukset tekevät siitä todella mielenkiintoisen tapauksen. Se ei ehkä pysty vastaamaan trailerin aiheuttaman kohuun ja odotuksiin, mutta mikä peli toisaalta koskaan pystyisi?

Dead IslandDead IslandDead IslandDead Island
Dead IslandDead IslandDead IslandDead Island
BETA +