Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ENNAKKO

DUNGEON SIEGE III

Valta on vaihtunut Microsoftin ja Gas Powered Gamesin luoman Dungeon Siege -sarjan peräsimessä, ja toimintaroolipeli on tulossa nyt myös konsoleille. Jonas teki ennakkosilmäyksen kesän uutuuteen.

Ensimmäinen Dungeon Siege on jälkeenpäin ajateltuna varsin tyypillinen länsimainen roolipeli lohikäärmeineen, prinsessoineen ja maageineen. Toimitapainotteisena sen onnistui kuitenkin saavuttaa kohtalainen suosio. Kolme vuotta myöhemmin ilmestyi jatko-osa, joka ei menestynyt yhtä hyvin. Nyt Square Enix on hankkinut sarjan itselleen ja ojentanut kehitysvastuun studiolle, joka tunnetaan Star Wars: Knights of the Old Republic II:sta ja Fallout: New Vegasista. Vaan pystyykö Obisidian kääntämään sarjan suunnan?

Ehbin kuningaskunta on raunioina kymmenennen legioonan ja voimakkaan noidan välisestä sodasta. Pelaajan tehtävänä on ohjastaa yhtä useista sankareista, jotka yrittävät koota armeijan uudelleen palauttaakseen rauhan kaoottiseen fantasiamaailmaan. Premissejä lukuun ottamatta tarinaa ei ole juurikaan valotettu, mutta Dungeon Siege III:n ennakkoversion perusteella tarina on iso osa kokonaisuutta ja kriittinen tekijä pelin tarjoamassa elämyksessä.

Kokemus kulkee pääasiassa toiminnan linjoilla, ja sitä alleviivaavat useat pienet yksityiskohdat. Yksi tällainen on tapa, jolla hahmon energia palautuu. Sen sijaan, että pelaajan tulisi hörppiä taikajuomia taisteluiden välillä, viholliset jättävät jälkeensä vihreitä energiapalloja Fable-pelien tapaan. Ellei pelaaja aina aika-ajoin saavuttaisi uutta kokemustasoa, olisi vaikea edes kuvitella pelaavansa roolipeliä.

Kun kokemuspisteitä on kerännyt riittävästi, on hahmoaan mahdollista kehittää esimerkiksi käytettävien erikoishyökkäysten osalta. Pelaaja voi myös valita passiivisia attribuutteja, joihin lukeutuvat muun muassa automaattisesti palautuva elinvoima ja suurempi todennäköisyys tehdä kriittistä vahinkoa viholliselle. Kokonaisuudessaan systeemi ei kuitenkaan mene järin monimutkaiseksi, ja perinteisiä roolipelielementtejä on suoraviivaistettu, jotta ne eivät tulisi toiminnan tielle.

Obsidianin perinteitä kunnioittaen dialogia on runsaasti. Studion tapana on ollut jo pitkään antaa pelaajien valita keskusteluissa kommenttinsa, eikä Dungeon Siege III tee tässä poikkeusta. Miten paljon vaikutusta valinnoilla on, jää kuitenkin arvoitukseksi. Kun pelasin saman kohtauksen toistamiseen valiten mahdollisimman päinvastaisia kommentteja kuin edelliskerralla, lopputulos oli käytännössä sama molemmissa tapauksissa. Asian vahvisti myös Obsidian, jonka mukaan valinnat eivät vaikuta tapahtumiin suuresti - muutamia erityistapauksia lukuun ottamatta. Herääkin kysymys, onko Obsidian kehittänyt monimutkaisen dialogisysteemin vain näön vuoksi.

Monet lajityypin fanit odottavat kuitenkin moninpeliä, ja Dungeon Siege III antaakin kaverin liittyä hirviöpeijaisiin. Kehittäjien mukaan moninpeliin on saatu vaikutteita Secret of Mana -roolipelistä. Yhteistyötila on pidetty saumattomana, joten toinen pelaaja voi yksinkertaisesti vain painaa Start-näppäintä ja hypätä mukaan kesteihin.

Ennakkomaistiaisesta jäi silti hieman ristiriitainen jälkimaku. Roolipelielementit ovat ehkä hieman liian kevyet, eikä taistelusysteemi ole aivan riittävän kypsä. Pelin testaamisen jälkeen kuulin kollegan kommentoivan, että peli vetoaa joko kaikkiin tai ei kehenkään. Näkemys ei todellakaan ole tuulesta temmattu. Obsidianilla on onneksi vielä hippusen viimeistelyaikaa, joten odotuslistalta peliä ei kannata vetää yli.

Dungeon Siege IIIDungeon Siege IIIDungeon Siege IIIDungeon Siege III
Dungeon Siege IIIDungeon Siege IIIDungeon Siege IIIDungeon Siege III
Dungeon Siege IIIDungeon Siege IIIDungeon Siege IIIDungeon Siege III
Tämä on mainos:
BETA +