Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ENNAKKO

FROM DUST

Eric Chahin omalaatuinen jumalpeli From Dust tekee debyyttinsä 27. heinäkuuta, kun se julkaistaan Xbox Live Arcadessa ja Steamissä. Gamereactor teki vielä viimeisen ennakkovilkaisun Xbox-versioon ennen julkaisua.


Kaiken alussa ihminen ei ollut hyvä missään. Se ei palanut kuin laava eikä pirskottanut kuin vesi, se ei kyennyt patoamaan kuin penger eikä sillä ollut tuhon nälkää. Näin ollen elämän henkäys tarjosi ihmiselle kyvyn oppia ja välittää asioiden musiikkia.

From Dust on mielenkiintoinen tapaus kolmesta syystä. Ensinnäkin se edustaa klassista, mutta nykyään verrattain harvinaista jumalpelien lajityyppiä, johon lukeutuu sellaisia nimiä kuin Populous ja Black & White. Näissä peleissä pelaaja ei yleensä saa varsinaista ruumiillistumaa pelimaailmassa (vrt. seikkailun päähahmo), vaan toimii ikään kuin jumalan kätenä, ohjaten epäsuorasti virtuaaliolentojen elämää. Toisekseen se on pitkän linjan ranskalaissuunnittelija Eric Chahin (Another World) ensimmäinen täysin uusi peli pyöreästi sanottuna kymmeneen vuoteen. Ja näiden syiden lisäksi se vieläpä näyttää siistiltä.

From Dustissa pelaaja ohjaa "henkäystä", jonka sukupuuton partaalle ajautuneet alkuihmiset kutsuvat apuun. Henkäys on ehkä vain hienompi nimi pelikentällä luikertelevalle kursorille, mutta siihen liittyy kaksi hyvin keskeistä voimaa, jotka vaikuttavat ratkaisevasti luontoon ja elämään. Painamalla ohjaimen toista liipaisinta henkäys voi imeä materiaa altaan, kun taas toisella liipaisimella materia vapautetaan takaisin maahan. Peli rakentuu tämän yksinkertaisen perusmekaniikan ympärille.

Jo hyvin alussa pelaaja saa huomata, että alkuihmiset ovat luonnonvoimien edessä varsin avutonta sakkia. Pienet, lähes muurahaismaiset hahmot osaavat kyllä omatoimisesti rakentaa kylänsä esi-isien pystyttämän toteemin ympärille, kunhan pelaaja ensin klikkaa toteemia käskyksi. Mutta heti jos ihmisten olisi ylitettävä lahti tai joki, jää niin mies kuin nainenkin huutamaan apua korkeammilta voimilta.

Henkäys ei voi rakentaa suoranaista siltaa, mutta poimimalla riittävästi hiekkaa läheisiltä dyyneiltä voi lahden poikki loihtia kulkukelpoisen maakaistaleen. Levittäytyessään uusille alueille ihmiset myös tuovat mukanaan kasvillisuutta, joka saa autiot saaret kukoistamaan. Kasvillisuuden riittävästi levittyä paikalle alkaa ilmaantua myös eläimiä.

Kasvillisuuden levittäminen on tärkeää, jos haluaa suorittaa kentät sataprosenttisesti, mutta läpäisyyn ei vaadita näin perusteellista lähestymistapaa. Pelissä riittää, että ihmiset rakentavat määrätyn määrän kyliä, minkä jälkeen portti seuraavaan kenttään aukeaa.

Pelkkä saarien yhdistäminen toisiinsa kävisi nopeasti tylsäksi, mutta jo alun muutaman kentän aikana haasteellisuus kasvoi mukavasti. Jokainen kenttä tuo mukanaan uudet haasteet. Esimerkiksi ensimmäinen joenylitys ei onnistunut vain hiekkaa veteen heittämällä, sillä virta huuhtoo hiekan pois. Pelaajan oli hoksattava joesta potentiaalinen risteyskohta, jossa virtaus voisi pienellä avituksella kääntyä toiselle uomalle. Vanhan uoman kuivuessa tie eteenpäin avautui.

Myös luonnonvoimat kärjistyvät matkan varrella. Kylän shamaani voi esimerkiksi ennustaa, että tsunami on tulossa, ja ihmisten on lähetettävä yksi opiskelemaan esi-isien kivipaasia. Henkäyksen tehtävänä on varmistaa, että tiedonhakija pääsee ensin paasille ja sitten takaisin opettamaan muita ennen aikarajan umpeutumista. Koska peli ei yritäkään olla täysin realistinen kuvaus alkuihmisten toiminnasta, tsunami torjutaan sadetanssia muistuttavan musisoinnin avulla, valtavan vesimassan kiertyessä vain reunoja huuhdellen kylän ympäri.

Xbox Live Arcade -peleiltä ei ole yleensä totuttu näkemään teknisesti järin monimutkaisia toteutuksia, mutta From Dust on tyyliltään ja toteutukseltaan vaikuttavaa jälkeä. Vaikka peliä ei sekoittaisi Crysisiin, merelliset saarimaisemat ovat ylävinkkelistä mukavan näköisiä, ja ladattavan pelin realiteetit alkavat pistää silmään vasta fokusoidessa kameran ihmisten tasalle. Tätä ei kuitenkaan voi pitää järin suurena puutteena - ei varsinkaan siksi, että pelin peruselementit kuten maa ja vesi käyttäytyvät omalla hieman liioitellulla tavallaan hämmästyttävän dynaamisesti. Esimerkiksi kylien ympäristössä voi nähdä ajan kuluessa eroosiota ja liian matalaksi jäänyt hiekkavalli antaa vedelle periksi aaltojen päästessä iskemään vallin yli. Purkautuva tulivuori puolestaan voi sytyttää tulipaloja. Kaikki toimii fysiikan mukaisesti.

Materian poimiminen oli paikoin rannikkoalueilla hivenen epäselvää, kun kursori itsessään ei kerro, mitä materiaa ollaan nyt poimimassa. Varsin läpinäkyvän veden vierellä on helppoa imaista henkeen merivettä hiekan sijaan. Tämä ei kuitenkaan latistanut merkittävästi peli-iloa, ja tähän oppii varautumaan aloittamalla hiekan poimimisen hieman kauempaa rannalta. Minkäänlaista hidastelua tai kaatuilua ei lähes lopullisessa versiossa esiintynyt.

From Dust tuntuisi kiehtovalta ja sopivan erilaiselta peliltä, joka kuitenkin luottaa ytimekkääseen ja helposti ymmärrettävään pelimekaniikkaan. Sen suurin haaste on pitää ihmisten avustaminen ja näiden ongelmien ratkaisu mielekkäänä loppuun asti, mutta ennakkoon pelatut neljä ensimmäistä kenttää lupaavat ainakin hyvää. Aineksia on jopa kesän kulttihitiksi. Peli ilmestyy 27. heinäkuuta Xbox 360:lle ja PC:lle. Playstation 3 -versio tulee hieman myöhemmin.

Tämä on mainos:
Tämä on mainos:
From DustFrom DustFrom DustFrom Dust
From DustFrom DustFrom DustFrom Dust
From DustFrom DustFrom DustFrom Dust
Tämä on mainos: