Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ENNAKKO

THE LEGEND OF ZELDA: SKYWARD SWORD

Legend of Zelda: fantastinen, eeppinen, joskus jopa romanttinen. Nintendon sukupolvien yli jatkuva seikkailusarja on ollut monia asioita, mutta ei koskaan aiemmin samalla tavalla karmiva ja hämmentävä kuin tuleva Skyward Sword. Ja kaikki tämä välittyi vain yhdestä lopputaistelusta.


Pääsimme pelaamaan pelistä kolmiosaista demoa, jossa kohtasimme uuden tuttavuuden Ghirahimin. Ilmeisesti luolaston loppuhuipennukseksi asetettu hahmo on kaukana sarjan järkälemäisestä pääpahiksesta Ganonista. Vaalea tukka peittää alleen toisen silmän, antaen särmää hoikalle ruumiinrakenteelle, joka vihjaa ennemmin juonivasta taustapirusta kuin taistelutahtoisesta soturista. Ghirahimin puhuessa pelistä huokuu kuitenkin jotain, mikä herättää alitajuisesti pelkoa. Siinä on selvä häivähdys julmaa hulluutta, mikä vain korostuu, kun hahmo teleporttaa sankarimme taakse ja kumartuu kuiskaamaan Linkin korvaan. Epäluonnollisen pitkä kieli sivaltaa ilmaa ja Ghirahimin kasvot loistavat riemusta: aika taistella.

Välinäytöksen herättämä huoli ei ollut täysin aiheetonta. Kaksintaistelun käynnistyttyä peli pisti todella hikoilemaan, osin vastustajan liikesarjojen ja osin Motion Plus -ohjauksen takia. Vaikka sarja on ollut suorastaan pakkomielteinen legendaarisiin miekkoihin ja niiden voimiin, vasta nyt pelissä tuntui ottavansa osaa oikeaa miekkataisteluun. Mekaniikka toimii erinomaisesti, ja Linkin liikkeet peilaavat pelaajan kädenliikkeitä. Miekalla voi halkoa ilmaa nopeasti tai hitaasti, pystysuuntaisesti tai poikkipäin, kun taas nopea nosto Nunchuk-kädellä saa Linkin suojautumaan kilven taakse.

Ghirahimin dominointi ei aluksi tuntunut kohtuuttomalta, onhan jo aiemmin kukistettu jättiläishämähäkkejä, hevosilla ratsastavia demoneita ja jopa humanoidisika. Mutta kun nopea isku Master Swordilla pysähtyi vihollisen hyppysiin, on konkarillakin hätä kädessä. Nimittäin jos miekkaa ei ehdi riuhtoa irti, Ghirahim nappaa sen itselleen ja iskee Linkiä tämän omalla aseella, ennen kuin nakkaa miekan rennosti olkansa yli kuin minkä tahansa roskan. Master Swordin tuoma turva murskataan hetkessä.

Ghirahimin hyökkäyskuviot vaihtelevat sekoittaen kahta erilaista hyökkäystä ja teleportaatiota. Ensin pelaaja joutuu kohtaamaan joukon hehkuvia tikareita, jotka muodostavat linjan ennen kuin ampaisevat suoraan kohti. Sitten pahis näyttää polvistuvan, vain syöksyäkseen eteenpäin. Samalla miekka materialisoituu tämän käteen, ja ainoa keino välttää vahinkoa on suojautua kilvellä. Kun itse yrittää iskeä, Ghirahim väistelee salamannopeasti ja hyppää kauemmas. Välillä hahmo katoaa hetkeksi ja ilmestyy tyhjästä aivan viereen. Ratkaisua ei ole helppo nähdä, mutta se on tietysti olemassa. Aivan liian monen sydämen menetyksen jälkeen se löytyi pienen pienestä paussista Ghirahimin liikkeissä juuri teleporttauksen jälkeen. Tämä antaa pelaajalle mahdollisuuden aiheuttaa hieman vahinkoa, mutta tilanteeseen on reagoitava todella nopeasti, sillä vihollinen voi ilmestyä mille puolelle tahansa.

Loppupomon jälkeen pääsimme vielä kokeilemaan miekkatyöskentelyä luolassa, jossa vastassa oli peikkoja ja luurankosoturi. Peikot vaihtavat kirvestä kädestä toiseen, mikä pakottaa pelaajan kompensoimaan tätä omia iskuja muuttamalla. Luuranko puolestaan tuntui varsinaiselta kahden miekan pyörremyrskyltä, joka muuttaa suojaustaan jokaisen iskun jälkeen. Tästä syntyi eräänlainen toimintapohjainen puzzle, koska Linkin oli iskettävä alati muuttuvaan kuolleeseen pisteeseen miekkojen välissä.

Vaikka Skyward Sword tuo uusia käänteitä myös tuttuihin ominaisuuksiin - esimerkiksi mekaaninen Beetle-esine on joustavampi ja ohjattavampi versio bumerangista - juuri miekkataistelut jäivät demosta mieleen. Sillä saralla Nintendon on onnistunut tuoda jotain innovatiivista hyväksi havaittuun kaavaan. Samalla se saa kaikki edelliset Zeldat tuntumaan yksinkertaisilta. Toivottavasti näitä lupaavia pelimekaniikkoja hyödynnetään myös läpi seikkailun fiksusti, sillä demo jätti loistavan vaikutelman. Vain yksi iso kysymys jäi ilmaan: pystyykö peli peittoamaan legendaarisen Ocarina of Timen?

Tämä on mainos:
Tämä on mainos:
The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Tämä on mainos: