Suomi
Gamereactor
ennakot
Ridge Racer Unbounded

Ridge Racer Unbounded

Tovi sitten kirjoitettu ennakkojuttu suomalais-japanilaisesta yhteistyöprojektista Ridge Racer: Unboundedista jätti yhden ajopelien suurimmista kysymysmerkeistä ilmaan. Koska itse peliin ei päässyt vielä itse käsiksi, ajotuntuma ja yleinen fiilis eivät vielä paljastuneet täysin. Bugbearin tiloissa olleen usean tunnin testisession jälkeen sekin mysteeri alkaa paljastumaan. Meno on melkoista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tarkoituksella Namcon perinteisistä Ridge Racereista niin ulkonäkönsä kuin tunnelmansa puolesta poikkeava Ridge Racer Unbounded tarjoaa tavallisesta rata-autoilusta varsin poikkeavan kokemuksen. Esteiden pujottelun sijaan peli kannustaa puskemaan niistä läpi. Ajatuksen päähän sovittamiseen kuluu hetki, ja ensimmäiset kierrokset menevät ehdollistamisen parissa. Siististi ajamalla ei voi edes päästä huippusijoille, sillä ympäristön ja kanssakilpailijoiden tuhoamisesta kertyvää tuhovoimaa käytetään oikoreittien aukomisessa ja vastustajien tieltä kilkkaamisessa. Hyvät ajolinjat toki auttavat menestymisessä, kunhan muistaa vetää ne muutaman betonipylvään ja hot dog -kioskin läpi. Pienen opettelun jälkeen esteiden kyntämisestä tulee toinen luonto, ja hyviä kohteita skannailee jatkuvasti sen minkä kisaamiselta ehtii.

Ridge Racer Unbounded
Monissa ajopeleissä esiintyvä, niin sanottu kuminauhatekoäly on läsnä myös Unboundedissa. Järjestelmän tarkoituksena on pitää toiminta koko ajan elossa niin, että pelaajan ympärillä on aina muutama vastustaja kärkkymässä. Testitilaisuuden perusteella ratkaisu oli onnistunut.

Ridge Racer Unboundedin hands-on -tilaisuudessa päästiin ajamaan yhtä pelimoodia kolmella eri autolla ja radalla. Autoja löytyy raa'asti jaoteltuna kolmea eri päätyyppiä. Tilaisuudessa jenkkimuskelin näköinen kaara edusti mutkissa lähes jatkuvasti sivuluisuun taipuvaista mallia. Maata viistävä superauto taas liimautui tiehen huolellisesti. Eurohenkisen urheiluauton tuntuma oli näiden kahden välimaastoa. Liekö sitten Ridge Racer -nimestä johtuvaa, mutta monet testaajat allekirjoittanut mukaan lukien kokivat Bugbearin mukaan vaikeimmin ajettavan muskelin hauskimmaksi. Vaikka mielettömiä kahva edellä väännettäviä mutkia ei olekaan tarjolla, muutamia varsin messeviä sivuluisuja löytyi jokaisesta kolmesta kentästä. Tekijät vakuuttivat tavan säilyvän myös muilla radoilla, eli siinä mielessä sarjan perinteitä kunnioitetaan.

Tuntuma sekä tiehen että autoihin iskostui nopeasti selkärankaan. Vaikka meno on varsin rankkaa, toiminta perustuu koko ajan simuloituun fysiikkaan. Sen ansiosta autojen käyttäytymistä voi ennustaa paremmin, mikä näkyi ainakin allekirjoittaneelle mielekkäämpänä pelikokemuksena. Käsijarrun käyttö sivuluisuissa vaati hieman totuttelua, mutta parituntisen pelisession loppupuolella perä viisti nätisti kurveja pitkin. Tekoäly oli muuten varsin tiukka kilpakumppani, eikä hävennyt puskea huoletonta pelaajaa kohti lähestyvää sillankaidetta. Lopulliseen peliin on luvattu useita eri tekoälyprofiileja. Harmittavasti vastustajia ei personoida, mutta reagoivatpahan eri tavoin pelaajan uhitteluun.

Tämä on mainos:
Ridge Racer Unbounded
Eri radat paljastavat kisan aikana paljon uutta itsestään. Enemmän tai vähemmän piilotetut oikoreitit, tuhoutuvat rakennukset ja muut salaisuudet tarjoavat löydettävää vielä viidennelläkin ajokerralla. Niiden käyttö on joskus riskialtista, mutta aina palkitsevaa. Kunhan pitää katseen tiessä.

Brutaali ja kiihkeä kisailu tuntui ainakin testisession verran erittäin viihdyttävältä. Autot käyttäytyvät realistisemmin kuin monissa muissa "kevyissä" autopeleissä muuttumatta vakavaksi simulaatioksi. Tuhoutuva ympäristö oli etenkin hidastuksissa todella komeaa katsottavaa. Sen kiinnostavuuden säilyminen koko pelin keston ajan jäi hieman mietityttämään. Koska pelin kampanjasta tai rakenteesta ei ollut tässä vaiheessa vielä tietoa, Unboundedin pitkäikäisyys on kysymysmerkki.

Takavasemmalta tuli myös tieto City Creatorista. Kyseessä oli esittelytilaisuudessa vielä keskeneräinen, mutta erittäin lupaava kenttäeditori. Uusia ratoja voi rakentaa parissa minuutissa valmiiksi koristelluilla ja mietityillä palikoilla. Eri kenttien teemoja (kuten satama tai keskusta) voi sekoittaa samaan rataan vapaasti, ja lopputulos on hämmästyttävän saumaton. Ominaisuus tuo varmasti lisää ikää pelille, kun samoja ratoja ei tarvitse tahkota loputtomiin.

Ridge Racer Unbounded
Aikaisempien Ridge Racerien puhdas, jopa kliininen tyyli tekee täyskäännöksen Unboundedissa. Vaikka valoisia avoimia ratoja ei täysin unohdeta, yleinen tunnelma on synkempi ja aggressiivisempi. Se sopii kuin porkkana päähän pelin uusittuun ajofiilikseen ja tuhoisiin ajolinjoihin.
Tämä on mainos:
HQ
Ridge Racer UnboundedRidge Racer UnboundedRidge Racer UnboundedRidge Racer Unbounded
Ridge Racer UnboundedRidge Racer UnboundedRidge Racer UnboundedRidge Racer Unbounded

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ridge Racer UnboundedScore

Ridge Racer Unbounded

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Lähes muuttumattomana säilynyt Ridge Racer tekee täyskäännöksen uudessa, kotimaisin voimin tuotetussa Ridge Racer Unboundedissa.

4
Ridge Racer Unbounded -kilpailu

Ridge Racer Unbounded -kilpailu

UUTINEN. Kirjoittaja Arttu Rajala

Osallistu upeaan kilpailuun, jossa on mahdollista voittaa kevään kuumin kaahauspeli, t-paita ja kehittäjätiimin nimikirjoituksella varustetut taidekortit.



Ladataan seuraavaa sisältöä