Suomi
Gamereactor
ennakot
SSX

SSX

Gamereactorin lentävä britti Gillen tarttui lautaan ja hyppäsi rinteisiin. Ensi vuoden alussa julkaistava SSX paljasti miehen ennakkokäsittelyssä uusia, mielenkiintoisia puolia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

EA:n paluu SSX-sarjan rinteille merkitsee virtuaaliurheilijoille pitkästä aikaa kunnon annosta extreme-lumilautailua. Lautailu ei kuitenkaan ollut päällimmäinen seikka, joka nousi esiin ensimmäisestä syvemmästä vilkaisusta uuden sukupolven SSX:ään. Mielenkiintoisempaa on se, mitä puuterilumen alla on muhinut katseilta suojassa.

Ridernet on SSX:n oma, sosiaalinen online-palvelu. Tekijät myönsivät avoimesti, että palvelun idea on käännetty suoraan Criterionin Need for Speediin luomasta Autolog-systeemistä, mutta innovaatioineen Ridernet lupaa päihittää esikuvansa ja asettaa uuden standardin kilpailullisille peleille.

Prosessi on yksinkertainen, mutta looginen SSX-universumille. EA:n mukaan pelissä ei ole lainkaan perinteisiä verkkoauloja, vaan peli on läpikotaisin yhdistetty aina päävalikoista kilpailuihin. Hyppäsipä mille tahansa 180 laskupaikasta - kaikki mallinnettu todellisten vuorten mukaan, mutta ripauksen liioitellusti - laskuaika ja pisteet näkyvät automaattisesti kyseisen paikan yllä ja kaverit saavat tiedon uudesta suorituksesta.

SSX
Tämä on mainos:

Yhdellä napinpainalluksella kaverit voivat hypätä samalle radalle ja haastaa suorituksen. Jos joku onnistuu päihittämään pisteet, siitä tulee uusi haaste muille. Mikäli tähän vastaa ja voittaa, haaste muuttuu astetta vakavammaksi kilpailuksi - Rivalryksi. EA lupaa jopa mahdollisuutta jakaa suoritushaasteita sosiaalisessa mediassa, ja erityisiä älypuhelinsovelluksiakin on suunnitelmissa. Pelaajien halutaan näin pysyvän jatkuvasti yhteydessä peliin - ihan vain siksi, että tietäisi kun tulee peitotuksi, vaikka ei olisi lähelläkään konsoliaan.

Kehittäjät järjestävät pelissä myös maailmanlaajuisia turnauksia, jotka vaihtelevat pituutensa osalta ja voivat kattaa useita vuoristoja. Turnauskohtaiset minitulostaulut pitävät kirjaa siitä, kuka on oman sarjansa paras ja kuinka paljon kilpailuaikaa on jäljellä. Lisäksi pelaajille annetaan mahdollisuus määritellä omia haasteitaan, jotka voivat vastaanottaa osallistumisia muutamasta tunnista muutamaan päivään ja jotka voivat olla joko vain kavereille tai kaikille avoimia.

EA pohtii parhaillaan, kuinka monta laskijaa rinteillä on mahdollista esittää samanaikaisesti. Haarukaksi mainittiin 10-15, ja peli valikoi pelaajat ystävyyden ja tasaväkisyyden perusteella. Rinteillä nähdään myös haamulaskuja aiemmista suorituksista, mikä tuntuisi tervetulleelta lisäykseltä "ajolinjojen" viilailuun sekä tietysti yhteydettömässä tilassa pelailuun. Pitkä digitaalinen häntä mutkittelee haamujen perässä, joten pelissä on helppo nähdä, mitä reittiä laskut ovat edenneet.

SSXSSXSSX
Tämä on mainos:

Pelaamalla paisuva tilipussi on kaikki kaikessa, sillä pelin sisäinen kauppa mahdollistaa pelattavuuteen vaikuttavien päivitysten ostamisen, olivatpa ne sitten lentopukuja, lautoja tai pimeänäkölaseja. Ennakkotestin puitteissa päivityksistä saatiin vain vähän esimakua, mutta ominaisuus vaikuttaa lupaavalta ja lisää jälleen yhden syyn tavoitella kovempia pistepotteja ja nopeampia laskuja.

Varsinaisista radoista päästiin näkemään kaksi. Toinen tarjosi vauhdikkaan laskun alas koskematonta vuorenselkää, kun taas toisella puikkelehdittiin tiukkojen laaksojen läpi, maasta nousevien öljyputkien tarjotessa kutkuttavia grindailukohteita. Temput ovat yhtä älyttömiä kuin toivoa saattaa. Kuka tahansa, joka on pelannut SSX-sarjan pelejä aiemmin, sisäistää kontrollit verrattain vaivattomasti ja saa kartutettua kohtalaisia pistekertoimia jo ratoja opetellessaan. Vapaaehtoinen kelaustoiminto on myös mukana niille, jotka hakevat virheetöntä suoritusta.

SSX

On tosin sanottava, että vaikka testatut radat olivat kauniita - lumenvalkoinen ei koskaan ole näyttänyt näin kutsuvalta - designiltaan molemmat olivat aavistuksen tavanomaisia. Juuri ratasuunnittelu on osa-alue, joka seisoo paljon vartijana siinä, nouseeko uuden sukupolven SSX fanien silmissä vanhojen tasolle. Kehittäjät vakuuttelivat, että vaikka tosimaailman vuorista kerätty data nopeuttaa ratojen luomista, studio tekee kaikkensa ujuttaakseen mukaan myös sellaista kaistapäisyyttä, josta koko sarja on tunnettu. Samaan aikaan keskitytään täysin uusiin ominaisuuksiin, ja ne onnistuivat vakuuttamaan hyödyistään. SSX huokuu lujaa kilpailullista sisältöä, ja mikäli myöhempiin ratoihin saadaan vielä hippusen lisää mielikuvituksellisuutta, rinteissä viihtyy epäilemättä aamusta iltaan.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

SSXScore

SSX

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Hyvät lumilautailupelit ovat nykyään harvassa. Onneksi uusi SSX helpottaa genren pelikatoa, joskin sarjalle ominaiseen pöhkötyyliin.



Ladataan seuraavaa sisältöä