Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ENNAKKO

TRIBES: ASCEND

Legendaarisen Tribes-sarjan seuraava osa julkaistaan ilmaispelin muodossa. Testasimme pelin betaa nähdäksemme, onko kevennetty liiketoimintamalli vähentänyt myös räiskinnän poikkeuksellista syvyyttä.


Tribes tunnetaan erittäin vaativana, mutta myös monipuolisena toimintapelinä. Vuonna 1998 Starsiege Tribes -nimellä startannut scifiräiskintöjen sarja on alusta asti panostanut lähes yksinomaan nettipeliin, ja sillä saralla se on ollut luomassa pohjaa nykyiselle online-buumille yhdessä Quaken, Halon, Battlefieldin ja Call of Dutyn kanssa. Vuosituhannen alussa ilmestynyt Tribes 2 sisälsi aikanaan erittäin kattavan verkkopalvelun, jossa pelaajille annettiin muun muassa mahdollisuus omien klaanien muodostamiseen ja sähköpostien kirjoitteluun pelin sisällä. Sittemmin palvelua karsittiin, osin julkaisijapuolella tapahtuneiden muutosten johdosta, mutta innokkaat fanit ovat pitäneet pelin jossain määrin hengissä näihin päiviin asti. Välillä julkaistu Tribes: Vengaence kokeili myös yksinpelikampanjaa, mutta sarja omistautuu jälleen yksinomaan nettipelille, kun Tribes: Ascend valmistuu ensi vuoden alkupuolella.

Paljon on kuitenkin muuttunut sitten ensimmäisten osien. Kuten todettua, pelin oikeudet ovat matkanneet julkaisijalta toiselle, eikä sarjan luonutta Dynamix-studiotakaan enää ole olemassa. Tribes: Ascend on verrattain tuntemattoman Hi-Rez Studiosin käsialaa, ja se aikoo vieläpä julkaista pelin ilmaiseksi, mikromaksuin rahoitettuna.

Tribes: AscendTribes: Ascend
Tämä on mainos:

Liiketoimintamallin muutos näkyy pelissä ainakin siinä, miten sisältöä avataan käytettäväksi. Alkuunsa pelaajalle annetaan vain yksi hahmoluokka, mutta uusia voi avata joko maksamalla tai ahkeroimalla pelikentillä. Maksavat pelaajat saavat sisällön selvästi nopeammin käyttöönsä ja voivat ottaa kentillä monipuolisempia rooleja, mutta myös pelaamalla voi ansaita riittävästi pisteitä lisäluokkien ostamiseksi. Ostettavien luokkien ei myöskään ole tarkoitus olla yksiselitteisesti parempia, vaan ideana on tarjota erilaisia varustuksia, joiden tehokas käyttö voi olla jopa perusluokkaa vaativampaa.

Samalla hahmoluokkien ideaa on muutettu. Kun ennen valinnat tehtiin kevyen, keskivahvan ja raskaan panssarin välillä, minkä jälkeen valittiin vielä kolmesta aseistuksen määräävästä alaluokasta, nyt valitaan erilaisista valmiista varustepaketeista - ns. "loadouteista". Vanhat tutut panssarityypit löytyvät myös näistä, mutta siinä missä vanhassa systeemissä esimerkiksi tarkka-ampuja tai mekaanikko löytyi pääluokan alatyyppinä, nyt niiden varustelu löytyy suoraan 15 valmiista loadoutista.

Tämä on mainos:

Varustepakettien aseistusta ei voi muuttaa, mutta niihin voi ostaa lisäominaisuuksia "perkien" ja kykyjen avulla. Nämä ulottuvat muun muassa yhdestä lisäkranaatista tai laajennetusta lippaasta elinvoimaa tai energiaa kohottavaan kykyyn. Kykyjä voi myös jatkokehittää voimakkaammiksi ostamalla samasta puusta uusia kykyjä. Osto tapahtuu kokemuspisteitä otteluista keräämällä.

Tribes: Ascend

Hahmoluokat tai kyvyt eivät ole silti ole se, mikä tekee pelistä vaativan, vaan avain syvyyteen löytyy itse pelimekaniikasta. Muinoin Starsiege Tribesin aikoihin pelaajat löysivät pelin fysiikkamallista bugin, joka mahdollisti kukkuloita pitkin "hiihtämisen" hyppynappia rämpyttämällä. Tästä tuli yksi sarjan leimallisimmista piirteistä, ja jo Tribes 2:ssa hiihtämisestä tuli ihan oikea ominaisuus. Tämä on säilytetty myös Tribes: Ascendissa. Pitämällä hyppynappia pohjassa pelaajat voivat lasketella vauhdikkaasti rinteitä pitkin, yrittäen saada mahdollisimman paljon liike-energiaa. Kun tähän yhdistetään joka hahmolta löytyvä rakettireppu, parhaimmat pelaajat voivat kiitää kentällä jopa satojen kilometrien tuntinopeudella ja nousta hyppyreistä korkeuksiin. Pelaamisen vauhti ja vertikaalisuus luovat luonnollisesti perusräiskinnöistä poikkeavaa haastetta; Tribes: Ascendissa ei riitä, että osaa tähdätä tarkasti, vaan voittajan on kyettävä myös liikkumaan muita ketterämmin.

Toinen vaativuutta lisäävä seikka on aseistus, jossa klassinen kiekkopyssy on edelleen keskeisessä roolissa. Kiekot eivät lennä luotien nopeudella, joten ennakon ottaminen on välttämätöntä. Jokainen voi varmasti kuvitella, miten haastavaksi tähtäily muuttuu, kun kaikki hyörii ja pyörii ympärillä hervotonta vauhtia. Toki mukana on myös perinteisempiä aseita, kuten konekiväärejä ja kranaatinheittimiä, mutta keskipitkillä etäisyyksillä ei ole tarkan kiekonkäyttäjän voittanutta.

Pelatussa betaversiossa oli mukana kaksi pelimuotoa ja kaksi kenttää. Pelimuodot noudattelevat perinteistä kaavaa tarjoten sekä tiimivetoista lipunryöstöä (Capture the Flag) että yksilöpainotteisempaa hippaa (Rabbit). Kentät puolestaan piirsivät toiminnan taustoiksi vehreän suomaaston ja hyytävän jäisen planeetan. Suunnittelussa on selvästi huomioitu pelaajien liikkuvuus: etenkin suomaaston pehmeät kumpareet tarjosivat oivan ympäristön hiihtämiselle. Kentät eivät kuitenkaan rakenteellisesti olleet järin monipuolisia. Kummassakin tapauksessa ne koostuivat avoimesta keskiosasta ja kahdesta päätyihin asetetusta tukikohdasta, jota joukkueet puolustivat vastustajan hyökkäyksiltä. Tämä teki lipunryöstöstä kovatempoista ajojahtia, jossa molemmat joukkueet olivat jatkuvasti hyökkäyskannalla, mutta samat kuviot tulivat vähän turhan tutuiksi jo muutaman tunnin testijaksossa.

Tribes: Ascend

Tukikohtien puolustusta on mahdollista tässäkin versiossa parannella. Pelaajat voivat esimerkiksi ostaa päivityksiä valmiiksi asennettuihin tykkeihin tai päivittää tukikohdan uumenista löytyvää generaattoria, josta muu puolustuskalusto saa virtansa. Lisäksi tietyt hahmoluokat mahdollistavat omien puolustusvälineiden ja turrettien asettamisen kentälle, mieluiten omaan tukikohtaan. Nämä huolehtivat osaltaan siitä, ettei vihollinen pääse huomaamatta tunkeutumaan tukikohtaan ja sabotoimaan generaattoria. Kaikki turretit ovat kuitenkin tuhottavissa, joten ilman säännöllistä mekaanikkojen huolenpitoa puolustus voi päästä rupsahtamaan avaten ketterille lippurosvoille vapaan kaistan lipun luo.

Generaattorin virtaa tarvitaan myös tukikohdasta löytyvien kalustoasemien toimintaan. Asemilta voi ostaa ottelussa ansaituilla pisteillä erilaisia ajoneuvoja aina pienistä ja nopeista moottoripyöristä lentokoneisiin ja isompiin panssariajoneuvoihin. Ajoneuvot eivät testissä tulleet vielä kovin hyvin esille, mutta mikäli valmis peli sisältää suurikokoisempia kenttiä, niiden merkitys voi korostua yksinkertaisesti välimatkojen taittamisessa ja isojen, koordinoitujen hyökkäysten tekemisessä. Otteluihin mahtuu yhteensä 32 pelaajaa.

Tribes: AscendTribes: Ascend

Teknisesti pelissä luotetaan Unreal Engine 3:een, joka on nykyään verrattain yleinen moottori tämän lajityypin peleissä. Grafiikka ei ainakaan vielä ollut varsinaisesti säväyttävää, mutta peli rullasi sujuvasti ja Tribesin futuristinen tyyli sekä vieraiden planeettojen tunnelma tulivat riittävän hyvin esille.

Betassa ei vielä päästy näkemään pelin täyttä sisältöä tai kykykehityksen saloja, mutta pelattavuuden osalta Tribes-fanit voinevat olla huoletta. Hi-Rez Studios on pyrkinyt pitämään pelin ytimen ennallaan, ja sotiminen tuntui hyvin pitkälti samalta kuin muistelen sen tuntuneen kymmenen vuotta sitten. Huolimatta siitä, että peli aiotaan julkaista maksutta, hahmojen liikkuvuus ja aseistus kysyvät pelaajilta selvästi enemmän taitoa kuin valtaosa tämän päivän muista verkkoräiskinnöistä. Onnistuminen riippuu nyt paljolti siitä, miten mielenkiintoisia lopullisen pelin kentistä saadaan. Jos kenttäsuunnitteluun kyetään luomaan enemmän yllätyksellisyyttä ja taktisia mahdollisuuksia, Tribesilla voi olla jälleen tilaisuus jättää jälkensä verkkopelien historiaan, tällä kertaa nousevan ilmaispelibuumin puitteissa.

Tribes: AscendTribes: AscendTribes: AscendTribes: Ascend
Tämä on mainos: