Perinteisen aamuneljän herätyksen ja bussitaksilentokonekombinaation jälkeen saavuin hyiseen Varsovaan yhdessä muiden eurooppalaisten pelimeedioiden kanssa. Umpiperinteisen, CD Projektin kyltillä kuorrutetun toimistorakennuksen sisältä paljastui kotoisa aula pelijulisteineen, sohvineen ja biljardipöytineen. Esittelyiden jälkeen meidät sysättiin lähes välittömästi pelihuoneeseen, jossa lyötiin Xboxin ohjaimet kouraan ja päästiin kokeilemaan "uutta" Witcher 2:ta. Studion edustajat mainitsivat useaan otteeseen, että tämä ei ole pelkkä konsoliversio menestystä niittäneestä PC-isoveljestään, vaan alusta lähtien huolellisesti rakennettu adaptaatio. Yksi tiivis pelisessio, studiovierailu ja pressikonferenssi myöhemmin heidän kanssaan on pakko olla samaa mieltä.
Witcherin rujo maailma on jotain ihan muuta tyypillisiin keijufantasioihin verrattuna. Sarja käsittelee sellaisia kevyitä aiheita kuin rasismi, kansanmurha ja kuninkaallisten salamurhat. Sen valkohapsinen päähenkilö Geralt on monitaitoinen hirviönmetsästäjä useine murheineen. Otteessaan hyvin pitävä tarina suorastaan kerjää useita läpipeluukertoja monine vaihtoehtoisine loppuineen. Uuden julmetun nätin 3,5-minuuttisen esittelyvideon, tuoreiden seikkailuiden sekä huolellisemmin rakennetun pelin aloituksen pitäisi tarjota ihmeteltävää niin ensikertalaisille kuin PC-version veteraaneillekin.
Käyttöliittymä ja ohjaustapa on pistetty uusiksi konsolialustaa varten, ja molemmat toimivat erittäin sujuvasti. Xboxin ohjaintahan pystyi käyttämään jo PC-versiossakin, joten ei ihme, että lisäviimeistelyn jälkeen näppäimistöä tai rottaa ei jää kaipaamaan. Taistelu soljuu sujuvasti Geraltin iskiessä oikealle ja vasemmalle niin miekalla kuin magialla.
Uusista tehtäväsarjoista pääsimme testaamaan toista, joka vei Noiturin Loc Muinnen alla oleviin viemäreihin ja katakombeihin. Vain muutaman minuutin jälkeen oli selvää, että brutaalit taistelut ja niiden haastavuus on säilytetty myös Xboxilla. Tukka putkella mörköjä päin rynnistäminen johtaa yleensä lyhykäiseen ja noloon loppuun. Toisaalta pienellä ennakoinnilla ja varustautumisella vaikeakin vääntö muuttuu täysin mahdolliseksi, kun pelaaja hyödyntää oikeita liikkeitä, myrkkyjä, ansoja ja muita apukeinoja yhdessä. Useat vaikeustasovaihtoehdot varmistavat viihtyvyyden niin elämysseikkailijalle kuin tiukkaa vääntöä kaipaavallekin.
Näkemämme sisältö oli edelleen vaiheessa, mutta pelin tekninen puoli näytti olevan jo varsin hyvällä mallilla. Konsoliversiossa pelialueet on jaettu hieman pienempiin osiin johtuen muistikapasiteetin rajoitteista, ja reunanpehmennyksen puute metsäympäristössä häiritsi hieman. Pintakuviointi on myös jonkun verran PC:tä pehmeämpää. Tärkeintä kuitenkin on, että tekoälyhahmojen tai sisällön määrästä ei ole tingitty pätkääkään. Jos kaikki sujuu julkaisuun asti suuremmitta ongelmitta, Witcher 2 Enhanced Editionin pitäisi olla yksi Xboxin komeimmista roolipeleistä. Rikas äänimaailma musiikkeineen ja efekteineen on myös ennallaan, tuoden oman tunnelmansa eri tilanteisiin.
Enhanced Edition julkaistaan 20. huhtikuuta sekä Xbox 360:lle että PC:lle kaikkine uudistuksineen. Hienona kädenojennuksena myös alkuperäisen PC-version ostaneille julkaistaan maksuton päivitys, joka tarjoaa nelisen tuntia uutta pelattavaa sekä ison tukun korjauksia ja viilauksia olemassa olevaan sisältöön. Konsoliroolipelaajille Witcher 2 on ehdottomasti odottamisen arvoinen, etenkin jos takaraivossa kaivertaa tarve päästä seikkailemaan tavallista aikuismaisempaan fantasiamaailmaan.