LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      ennakot
      Halo 4

      Halo 4

      Microsoft ja 343 Industries esittelivät Halo 4:ää ensimmäistä kertaa pelattavassa muodossa - joskin vain lyhyelti. Lue, mitä kaikkea brittitoimituksen Gillen sai tilaisuudesta raavittua kasaan.

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ

      Yksi kuva harvoin vangitsee katseen niin voimakkaasti kuin Halon kohdalla. Lehdistöhuoneen pöydällä nököttävä pahviläpyskä voisi olla juliste mille tahansa spektaakkelielokuvalle. Mustaa avaruutta halkoo valonsäde, joka loistaa jostakin mekaanisesta aukosta mystisen planeetan keskellä osuen tyhjyydessä uinuvaan hylkyyn. Horisontissa kolme sanaa: "Wake up John".

      Juuri tämän enempää ei Halo 4:n tarinasta Showcase-esityksessä paljastettu. Armeija turvamiehiä ja PR-henkilökuntaa varjeli siniseksi valaistua esittelyhuonetta, jossa 343 Industires ja Halon uudet vetäjät Frank O'Connorin johdolla tarjoilivat ensisilmäyksen tulevaan scifi-räimeeseen. Päivän puheenaiheet olivat suurpiirteisyydessään yhtä aikaa sekä turhauttavia että kiinnostavia. Kehittäjät puhuivat pelistä, Master Chiefistä, uusista uhista ja suunnitteluratkaisuista vain pääpiirteissään ja tarjoilivat siinä sivussa kaksi lyhyttä traileria ja yksittäisen kentän varsinaista peliä.

      Olisi liioiteltua sanoa, että studio on tekemässä Batmanit, mutta Master Chief vaikuttaa visuaalisesti realistisemmalta ja funktionaalisemmalta kuin aiemmin. Tietty könttämäisyys on historiaa; hartiatoppaukset ovat kurvikkaammat ja pitkulaisemmat ja kovan panssarin alta pilkottaviin pehmeisiin osiin on saatu enemmän tekstuuria.

      Virtaviivaisuutta sovelletaan myös moninpelihahmoihin. 343 johdattelee pelaajat Mjölnir Mark IV haariskan aikaan, monine Reachiä muistuttavine kypärämalleineen, mutta kehon virtaviivaisuus tuo mieleen yllättäen jopa Neon Genesis Evangelionin Evat. Ja juuri tältä 2500-luvun supersotilaan pitäisikin näyttää. Tätä sovelletaan kehittäjien mukaan myös HUD-näyttöön, joskaan moninpelin perusteella järisyttäviä muutoksia ei ole luvassa.

      Tämä on mainos:
      Halo 4

      Kyseessä on silti 400-kiloinen sotakoulutuksen saanut tappokone. Vaikka Frank vakuutteli, että fanit tuntevat ohjaimeen tarttuessaan tutun Halo-fiiliksen, on pelissä pyritty tuomaan esiin juuri tätä Spartanien voimaa ja massaa. Onko se vain visuaalista silmänlumetta vai jotain pelattavuuteen vaikuttava, siitä ei haluttu vielä puhua. Saimme kuitenkin nähdä keskeneräisen ensimmäisen persoonan välivideon, jossa Chief tarttuu voimalla metallioviin ja rutistaa ne syrjään.

      343 haluaa korostaa Chiefin sotilaallisuutta, mutta myös persoonallisuutta. Halo 4:n "uusi uhka" tulee murentamaan supersotilaan itseluottamuksen. Kyvyttömyys tehdä nopeita päätöksiä on sopeutumisen sivutuote, kuin myös vaikeiden valintojen seuraus. Tarkoituksena on epäilemättä lunastaa takaisin sarjakuvien ja romaanien hahmonkehitystä, mutta rivien välistä voi tulkita, että Halo 4 on liikehtimässä monenkiemuraisista tarinoista henkilökohtaisempaan kerrontaan. Sotakertomus, vaikka se tapahtuukin entisen muukalaissivilisaation maailmassa.

      Jotkin asiat pysyttelevät ennallaan, toisten kohdalla tehdään selvää parannusta. Jälkimmäisiin lukeutuvat esimerkiksi motion capturoidut kasvoanimaatiot. Yksi lähikuva teki selväksi, että 343 kykenee puristamaan mehua Halon tyypillisesti kivikasvoisista hahmoista. Tuttuutta viljellään niin aseiden kuin ajoneuvojenkin puolella. Sekä uudistettu Battle Rifle että Warthog olivat näytillä. Voi vain arvailla miten runsaasti näitä vimpaimia pelissä riittää, ottaen huomioon tapahtumapaikan.

      Tämä on mainos:

      Paljastettu sisältö oli äärimmäisen niukkaa; esittelyn toista puoliskoa hallinnut moninpeli toi näytille Red vs Blue -tappomatsin, mutta vain väläyksinä todellista ensimmäisen persoonan pelikuvaa. Muutoin tehtiin nopeita kolmannen persoonan kamera-ajoja. Aseistakin vain Battle Rifle oli käytössä.

      Moninpeli on kuitenkin uniikkia sisältöä, jota ei johdeta kampanjan kentistä. Saimme esimakua kahdesta moninpeliareenasta: ensimmäiseksi ihmisten asetehtaasta Warhousesta, jossa kaareutuvat käytävät johtivat päähalliin ja kaksikerroksisen, keskeneräisen mechin juurelle. Voisiko tällaisilla laitteilla pelata? Aikaa kysymykselle ei jätetty, kun 343 kiiruhti jo esittelyn pääateriaan, Wraparoundiin. Kenttä rakentuu yhden visuaalisen virikkeen varaan: järkälemäistä kaasujättiä kiertävä avaruusasema lähettää valkeita valonsäteitä halki kromisten ja hopeisten tasojen ja Man Cannoneiden. Design on yksinkertainen, eikä seinien tai kattojen etsaus vaikuta valtavalta hyppäykseltä Reachistä. Kokonaisuus näytti silti vaikuttavalta ja kahden Slayer-matsia tahkonneen joukkueen värit nousivat esiin kauniisti.

      Halo 4

      Erikoisena lisänä pääosumia korostetaan esiin hyppäävillä teksteillä, jotka kyllä alleviivaavat onnistumista, mutta pistävät silmään jonain sellaisena, joka ei täysin istu taustaan.

      Muutoin sana "perinteinen" kuvaa aika hyvin kaikkea, mitä moninpelistä oli nähtävillä. Kyseessä lienee kuitenkin tietoinen valinta. Microsoft ja 343 halunnevat tässä vaiheessa vakuuttaa, että riippumatta siitä, mitä uudistuksia sarja tulee kokemaan, se rakentuu edelleen tutuille perustuksille.

      "Kyvyt ovat hyvin erilaiset - ne ovat evoluutiota siitä, mitä Reachissä koettiin", tekijät kertoivat ilman minkäänlaista selvennystä. Laajennetut vai uudelleen muovatut, sitä voi vain spekuloida. Joka tapauksessa Reachin oleellisin lisä sarjaan näyttäisi tekevän paluun jossain muodossa myös Halo 4:ssä.

      Kehittäjät mainitsivat yhtä ylimalkaisesti jotain yhteisöpalveluista, jotka lanseerataan pelin julkaisun yhteydessä ensi talvena, mutta mitä ne pitävät sisällään, jää nähtäväksi. On kuitenkin vaikea välttää ajatusta Call of Duty: Elitestä, ja se suunta tuntuisi myös loogisimmalta Halolle, joka on viime vuosina menettänyt asemiaan muille nettiräiskinnöille. Bungie ylläpiti hieman vastaavia toimintoja sivuillaan jo vuosia, joten on helppo kuvitella, että 343 jatkaisi tätä entistä laajemmalla sosiaalisella palvelulla, joka ujutettaisiin halki Halo Waypointin, mobiilialustojen ja pelin verkkosivujen.

      Tällä haavaa voimme vain kuvitella ja arvailla - varmoja tietoja joudumme epäilemättä odottamaan ehkä jopa kesän E3-messuille. Tällä hetkellä pelistä on paljastettu vain vähän, mutta se vähä antaa odottaa paljon. Vaikka Halo on menettänyt vaikutusvaltaansa Xboxin yksinoikeuksienkin piirissä esimerkiksi Gears of Warille, tuntuu sarja edelleen olevan Microsoftin lippulaiva. Siksi lienee mahdotonta, että 343:n annettaisiin tupeloida tuotannon kanssa.

      Kysyin tilaisuuden päätteeksi Frankilta, onko hän kyllästynyt salailuun - eikö mies haluaisi vain tarttua mikrofoniin ja kailottaa koko maailmalle, miten hieno Halo 4:stä tulee. Vastaukseksi sain vain hymyn. Hymyn joka kertoo, että mies on nähnyt universumin kalleimmat salaisuudet ja on valmis pitämään ne sellaisina. Vaikka vain enää muutaman kuukauden.

      HQ

      Aiheeseen liittyviä tekstejä

      Halo 4Score

      Halo 4

      ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

      Viiden vuoden odotus on viimein ohi. Master Chief tekee näyttävän paluun Halo-sarjaan uuden kehittäjän sorvaamana.



      Ladataan seuraavaa sisältöä