Suomi
Gamereactor
ennakot
Borderlands 2

Borderlands 2

Gearbox esitteli hiljattain Borderlandsin jatko-osaa lehdistölle, ja Tanskan Gamereactorin Thomas Blichfeldt otti tuntumaa uudistettuun Pandoraan. Onko peli ylittämässä edeltäjänsä?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensimmäinen Borderlands oli melkeinpä kuin kaksi eri peliä. Ensinnä se oli Gearboxilla inhottu ja aina ongelmallinen hanke. Alkuperäiset suunnitelmat olivat olleet upeita, mutta kehittelyn aikana ongelmat kasautuivat ja pelko siitä, ettei sitä koskaan julkaista, kasvoi päivä päivältä. Monet menettivät luottamuksensa peliin, kunnes se sai täydellisen suunnanmuutoksen. Se Borderlands, jonka lopulta saimme käsiimme, olikin aivan eri tapaus - täysiverinen toimintapeli, joka sisälsi tukevat pelimekaniikat, erinomaisen yhteispelimuodon sekä paljon tehtäviä ja kenttiä. Sitä pelatessa ei ollut tietoakaan hankkeen vaikeuksista tai aikatauluongelmista. Itse asiassa mikään toinen kehittäjä ei ole onnistunut tuomaan suosittua luolastonkomppausgenreä samalla tavalla konsoleille.

Kokemuspisteet, löydettävät aseet lukuisine ominaisuuksineen ja hahmoille ominaiset kyvyt olivat kaikki elementtejä, jotka tekivät Borderlandsista jollain mystisellä tavalla seuraavan askeleen räiskintägenressä. Kaikki nämä ominaisuudet tuntuivat sopivan genreen täysin luonnollisesti, ja juuri tämä sama luonnollisuus hurmaa myös Borderlands 2:ssa.

Borderlands 2

Steve Gibson Gearbox Softwarelta esitteli lyhyesti uusimman lehdistödemon ja lupasi, että siihen sisältyneet Wildlife Preserve ja Caustic Caverns -alueet antavat hyvän kuvan vaihtelevuudesta, jota jatko-osan maastossa nähdään. Hän myös valitteli sitä, että hahmoista saatavilla olivat vain Gunzerker Salvador sekä Seireeni Maya.

Tämä on mainos:

Ehkä nämä kaksi hahmoa valittiin siksi, koska Gearboxilla tiedetään niiden edustavan muunnelmia ensimmäisessä osassa tylsinä pidetyistä hahmoluokista. Valinta oli onnistunut. Tankin roolin ottava Salvador toimii dual wield -kykyineen paremmin kuin Brick raivo- ja meleepohjaisine kykyineen. Maya edustaa silti huomattavampaa edistysaskelta näistä kahdesta, ja tämän Phase Lock -kyky tekee tästä suunnattoman paljon hauskemman pelattavan kuin ensimmäisen pelin laimean Lillithin.

Muistan silti parhaiten hetkeni sotilas Rolandin kanssa, ja tämä teki hahmonvalinnastani helpon. Neljä erilaista profiilia tarjosivat neljä erilaisia versioita Salvadorista, jotka kaikki oli viritetty tasolle kaksikymmentä. 15 kykypistettä saimme itse jakaa haluamallamme tavalla. Jokaisella hahmolla on tuttuun tapaan kolme kykypuuta, joihin pisteitä voi sijoittaa, mutta nyt jokainen näistä puista edustaa selvemmin tietynlaista pelityyliä. Keskittyessäni siis parantamaan kriittisten osumien todennäköisyyttä pystyin myös vaihtamaan ja lataamaan aseitani nopeammin.

Olisin voinut valita toisesta puusta ja keskittyä Salvadorin Gunzerker-ominaisuuteen. Kuten viime kerrallakin, jokaisella hahmolla on oma erikoiskykynsä, joka Salvadorin tapauksessa sallii tämän käyttää kahta asetta yhtä aikaa näiden koosta riippumatta ja riehua rajattomasti muutaman sekunnin ajan. Tämä kyky tekee alusta asti pahaa jälkeä, mutta muutamalla lisäpisteellä se tekee enemmän vahinkoa, kestää kauemmin ja jopa parantaa Salvadoria hieman.

Borderlands 2Borderlands 2
Tämä on mainos:

Maya ei pysty käyttämään kahta asetta yhtä aikaa - tai muuttua näkymättömäksi kuin seireenisisarensa Lillith -, mutta Maya voi käyttää maagisia voimiaan vihollisen "phaselockaamiseen", mikä jumittaa tämän paikalleen muutamaksi sekunniksi. Myöhemmin Maya voi keskittyä tekemään vahinkoa tämän kyvyn kautta tai parantamaan jatkuvasti oman ryhmänsä jäseniä.

Ilman Skaggsin villiä luontoa voisi Wildlife Preserve hyvinkin olla suosikkikohteeni Borderlandsin universumissa. Rynnäkkökivääri, pistooli ja automaattihaulikko kiikaritähtäimineen ovat kaikki valmiina itsepuolustukseen, mutta maisemat tarjoilevat sellaista lomameininkiä, että sitä on pakko jäädä ihmettelemään. Laajat ruohokentät antautuvat vain harvoin taivaita tavoitteleville kiville. Myöhemmin samassa kentässä Hyperion-firman tekninen infrastruktuuri alkaa pikku hiljaa muokata luonnonmaisemaa sähkökeskuksineen, kylmävarastoineen ja tutkimusalueineen, mutta siirtyminen yhdeltä alueelta toiselle tuntuu hyvin luonnolliselta. Tämä onkin huomattava muutos entiseen, jossa suurin kritiikki oli varhaisten alueiden samankaltaisuus.

Myös Caustic Cavernsin aluetta tutkiessani kävi selväksi, kuinka vaihteleviin ympäristöihin on panostettu. Synkät luolat kirkkaan keltaisine sienineen antoivat tietä suurille tiloille, joissa violetti valaistus antoi koko näkymälle oman harvinaisen hohteensa.

Kehittäjien halu luoda Pandoran maailmasta monipuolinen ei kosketa vain ympäristöjä, vaan ulottuu myös vihollisiin. Yksi vihollistyyppi per alue on nyt historiaa, ja erityisesti avoin Wildlife Preserve muuttuu pian todelliseksi taistelukentäksi orgaanisten ja mekaanisten vihollisten kesken, joista jokainen on edellistä hiotumpi. Hyperionin mukanaan tuomat robotit ovat virtapiirien ja metallilevyjen kokoelmia, jotka koittavat aina käyttää hyväkseen erilaisia rooleja taisteluissa. Jotkut kilpistävät laukauksia, toiset pyrkivät kaatamaan pelaajan ja kolmannet verottavat ensin kilvet nollille ennen kuin iskevät kovimmilla tykeillään. Hyperion-sotilaat, jotka ohjaavat sekä avustavat robotteja, ovat selkeästi fiksumpia kuin Pandoraa aiemmin asuttaneet kannibaalilaumat.

Borderlands 2

Pandoran villieläinten älykkyys ei ole kovinkaan korkeatasoista, mutta niiden koko ja määrä on sen sijaan kasvanut. Pelissä tapaakin taajaan erilaisia hyppiviä, lentäviä ja naamioituneita vihollisia, jotka tapaavat kutsua vanhemmat sisaruksensa apuun saatuaan muutaman osuman liikaa. Niin sanotut badass-versiot ovat huomattavasti aiempaa suurempia ja niillä on vaarallisempia hyökkäyksiä, joihin on vielä usein liitetty erikoispiirre, kuten myrkyllisyys tai tuli. Sain kokea tämän kaiken, kun "Badass Pyre Threat" päätti ottaa minut silmätikukseen.

Myllytys ei olisi ollenkaan mukavaa, ellei peliin kuuluisi edelleen hulluja aseita, joilla viholliset voi räjäyttää kokkeliksi, ja nämä ovat onneksi tehneet paluun. Ne poikkeavat nyt kuitenkin enemmän toisistaan ulkoasullaan, ja aseiden valmistajat on helpompi erottaa toisistaan. Jotkut ovat satunnaisen oloisia kimppuja rautaa ja ilmastointiteippiä, kun taas toiset muistuttavat minigunin varhaisia prototyyppejä. Mielenkiintoisin ase demon valikoimassa oli sähköinen laite, joka elegantin pyöreine kulmineen ja minimalistisine linjoineen sai melkeinpä ihmettelemään, onko Apple avannut kaupan Pandoralle.

Ensisilmäykseltä voi vaikuttaa oudolta, että koko Pandora on valinnut pelaajan vihollisekseen, mutta sitten esiin astuu Handsome Jack. Hahmon läsnäolo demossa rajoittui enimmäkseen provokatiivisiin kommentteihin, mutta hänellä on enemmän kuin vain asennetta: pelien välille jäävässä viidessä vuodessa Jack otti kaiken kunnian Vaultin löytämisestä, ryöväsi sen aarteet, teki itsestään Pandoran diktaattorin ja ajoi neljä alkuperäistä sankaria kauas maan ääriin.

Borderlands 2Borderlands 2

Vaikka näissä näytteissä oli jo enemmän kuin joissain muissa ennakkodemoissa, tuntui aika Borderlands 2:n parissa silti liian lyhyeltä. Olisin halunnut nähdä myös kaksi muuta hahmoa, enkä vähiten koska ne on jo paljastettu muualla. Axton korvaa Rolandin joukon sotilaana ja tykittää vihollisia nyt monipuolisemmalla automaattitykillä. Kyborgisalamurhaaja Zero puolestaan on ehkä joukon ainutlaatuisin vahvistus, ja tämän Deception-kyvyllä voi keskittää vahinkoa yhteen kohteeseen tai kilpistää näiden hyökkäyksiä.

Teksasilainen Gearbox on käyttänyt viimeiset kaksi ja puoli vuotta hioen vahvuuksiaan, jotka opittiin ensimmäisen pelin ja tämän suvereenien lisäreiden kehittämisestä. Tiimi on potkaissut pelin perusteknologian uudelle vaihteelle ja lainannut vielä lisää MMO-genrestä. Lopputulos on toimintaseikkailu, joka vaatii enemmän tiimityöskentelyä, tarjoaa suurempia haasteita ja sisältää enemmän vaihtelua kuin ensimmäisessä osassa edes osattiin uneksia. Paluu Pandoraan ei voi tapahtua liian äkkiä.

Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2
Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Bordelands 2 PSVR:lle joulukuussa

Bordelands 2 PSVR:lle joulukuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gearbox Softwaren Borderlands 3 on mitä ilmeisimmin tulossa, mutta studio työstää muutakin. Nimittäin Borderlands 2 saapuu PSVR-laitteelle 14. joulukuuta nimellä...

0
Uusi nöyrä nyytti vie paljon aikaasi

Uusi nöyrä nyytti vie paljon aikaasi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Humble Bundle eli nöyrä nyytti on taas jaossa niille, jotka kaipaavat Steamissa lisää pelattavaa. Endless RPG -paketti pakkaa samaan joukon pelejä, joiden läpäisyssä...



Ladataan seuraavaa sisältöä