Suomi
Gamereactor
ennakot
DMC Devil May Cry

DMC Devil May Cry

Ninja Theoryn näkemys Devil May Cry -sarjasta on nostattanut kulmia; DMC poikkeaa siitä, mihin sarjan fanit ovat tottuneet. Mutta voiko peli silti viihdyttää, sitä selvitti Chris Hagen Simonsen Capcom Captivatessa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On tiedetty jo kauan, että uusi Devil May Cry aloittaisi sarjan alusta uudella Dantella. Kun Capcom viimein esitteli tämän ulkoasun, oli yleisö kuitenkin yllättynyt. Dante muuttui pitkään takkiin pukeutuneesta, hiuksensa vaalentaneesta japanilaisesta miehestä amerikkalaiseksi teiniksi, joka oli varustettu lyhyillä hiuksilla, nahkatakilla, nahkahousuilla sekä pahalla asenteella.

Capcomin peliesittelyssä uusi sankari makasi alasti asuntovaununsa vuoteella kovan ryyppyreissun jäljiltä. Huone oli täynnänsä roskaa ja tyhjiä pulloja, ja jos konsolit pystyisivät toistamaan myös hajuja, olisivat ne varmaankin olleet melkomoisia. Kaikelle on silti syynsä. Capcom halusi esitellä, kuinka Dante kehittyy nokkavasta teinistä mieheksi, joka on nöyrä, charmikas ja melkoisen cool. Vaikka onhan se myös hieman coolia, kuinka Dante syöksyy hidastettuna asuntovaununsa läpi - strategisesti sijoiteltujen esineiden peittäessä hänen alemmat alueensa - vetää vaatteet päälleen ja laskeutuu jaloilleen asuntovaunun ulkopuolelle, tyynen olankohautuksen saattelemana.

DMC Devil May Cry
Lennokkaassa toiminnassa on paljon tuttua aiempiin osiin verrattuna, mutta uuttakin on mukana.

Uuden Devil May Cryn tarina on melko suorasukainen. Demonit koittavat piestä Danten hengiltä ja raahata tämän niin sanottuun limboon. Normaalisti Dante pakenisi sieltä itse, mutta tällä kertaa hän tarvitsee siihen apua nuorelta Cat-tytöltä. Tämä psyykkinen tyttö näkee muista ulottuvuuksista limboon ja pystyy näin opastamaan Dantea limbon jatkuvasti muuttuvien maisemien lävitse. Cat auttaa Dantea voittamaan demonit, mutta muuten tämä on pelissä vain koristeena.

Tämä on mainos:

Limbon universumia voisi parhaiten kuvata vahvasti hedonismiin taipuneeksi todellisuudeksi. Mainokset ja kyltit vääristyvät paljastaen todellisen viestinsä. Kyseessä on sosiopoliittinen kommentaari kehittäjiltä, mikä sopiikin hyvin Danten kapinoivaan teiniasenteeseen. Pelaajista ei silti välttämättä löydy tälle oikeaa yleisöä, koska salatuissa viesteissä ei ole mitään uutta. Kaikki tietävät, että pikaruoka on epäterveellistä ja että mainonnan tarkoitus on saada ihmiset hassaamaan rahaa tarpeettomiin juttuihin. Mukana on silti muutamia hymyilyttäviä yllätyksiäkin.

Onneksi itse peli on Dantea mielenkiintoisempi, eikä se ole varsinaisesti muuttunut paljon edeltäjistään. Asian ytimessä on taas mahdollisimman pitkien kombojen rakenteleminen vihollisia pieksäessä, pistetilin kartuttamiseksi. Musiikki ja ääniefektit vihjaavat aina, kun kunnon kombo on rakenteilla. Demonia voi pistää nekkuun maan kamaralla tai vihollisen voi nostaa ilmaan ja piestä siellä. Kyseessä ei ole pelkästään tyyliseikka, koska maassa toiset demonit voivat iskeä väliin ja pilata kombon. Ilmassa vain projektiilein varustautuneet viholliset voivat puuttua mättäjäisiin.

DMC Devil May CryDMC Devil May Cry
Demonien ja enkelien aseet lisäävät taistelun dynamiikkaa omin erikoisefektein.

DMC Devil May Cry aloitetaan aiemmista peleistä tutulla klassisella miekalla. Rebellion-miekka toimiikin tässä perusaseena. Kokeilemastamme versiosta löytyi tuttu valikoima kevyttä ja nopeaa hyökkäystä, vahvaa ja hidasta hyökkäystä, johon liittyy aina suurempi riski, sekä vihollisen ilmaan laukaisevaa potkua. Kehittäjät olisivat voineet jättää asian tähän, koska miekka itsessään tyydyttäisi useimmat pelaajat, mutta onneksi he ovat menneet pidemmälle.

Tämä on mainos:

Dante pääsee pelin myöhemmässä vaiheessa käsiksi kahteen uuteen aseeseen, jotka edustavat enkelien ja demonien puolia. Kun nämä aseet aktivoidaan, pääsee pelaaja yhtäkkiä käsiksi neljään uuteen ominaisuuteen, jotka heijastavat kunkin aseen perimää. Enkeleiden antama viikate Osiris tekee sitä suurempaa vahinkoa, mitä pidemmän kombon saa aikaiseksi, ja se hohtaa miltei jumalallista valoa. Lisäksi sen avulla voi lentää pieniä pätkiä, mikä on hyödyllistä etenkin paetessa. Dante voi myös pyörittää viikatetta ja saada aikaan välittömän kymmenen iskun kombon. Siistiä ja tappavaa onkin ensin lempata vihollinen miekalla ilmaan ja käydä sitten tämän kimppuun viikatteella.

Demoninen puoli tarjoaa ison, ruman, palavan kirveen nimeltä Arbiter. Dante ei jaksa heiluttaa sitä nopeasti, mutta paljon mikään ei kestä sen osumaa. Se on tarkoitettu aseeksi vahvoja demoneja sekä kilvenkäyttäjiä vastaan. Jo yksi isku lyö nämä maahan, mistä voikin sitten jatkaa nopeammilla hyökkäyksillä. Valitettavasti Arbiterilla lyöminen jättää Danten avoimeksi iskuille, ja kirves jääkin helposti lähinnä lopetteluaseeksi.

DMC Devil May Cry
Täysin tyyliään vaihtanut Dante on DMC:n suurin kysymysmerkki. Hahmolla on kyky ärsyttää.

Näistä aseista tekee ainutlaatuisia niiden kyky manipuloida demoneita. Peruspieksennän lisäksi niillä voi raahata vihulaisia pitkin kenttää. Osiriksella voi nykäistä itsensä ilmaan demonin seuraksi, ja antaa tälle läpsyä tavalla, joka ei olisi maasta käsin onnistunut. Arbiterilla voi puolestaan vetää demoneita luokseen, mikä myös avittaa lentävien vihollisten hoitelemisessa.

Mahdollisuus vaihdella aseita vauhdissa saa aikaan todella ainutlaatuisen pelidynamiikan, jossa Dante lentelee pitkin ruutua ja jakaa iskuja demoneille pysähtymättä hetkeksikään. Sitä melkein pikkuisen masentuu, kun viholliset loppuvat kesken. Toiminta on yksinkertaista, suorasukaista ja todella tyydyttävää. On rankkaa olla Dante.

DMC Devil May Cry vaikuttaa sinänsä pätevältä peliltä, joka lupaa mahtavaa mättöviihdettä useiksi tunneiksi. Pelattavuus on huippulaatua, ja toiminnan tiimellykseen on helppo hypätä mukaan, oli sitten veteraani tai ei. Uusi Dante on kuitenkin asenteineen ärsyttävä, ja näiden elementtien tuottama viha-rakkaussuhde kokonaisuuteen huolestuttaa hieman. Peli on kuitenkin vielä kehittelyn alla, ja voidaan vain toivoa, että kehittäjät pitävät lupauksensa siitä, että Danten tarinan ytimessä on aikuiseksi kasvaminen, eikä se ole vain glorifioitu kertomus maailman suurimmasta perslävestä.

DMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May Cry
DMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May Cry
DMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May Cry

Aiheeseen liittyviä tekstejä

DMC Devil May CryScore

DMC Devil May Cry

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Toimintapelisarjan uusimmasta viipaleesta ei vastaa Capcom itse, vaan kehitys on sysätty brittiläiselle Ninja Theorylle. Lopputuloksena syntyy länsimainen Devil May Cry, joka on parempi kuin ensimmäiset kuvat antoivat odottaa, mutta klassikoksi pelistä tuskin on.



Ladataan seuraavaa sisältöä