Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
FacebookFacebook
ENNAKKO

STAR TREK

Lisenssipelien kirjava kerho saa ensi vuonna uuden yrittäjän, kun Star Trekin tuorein inkarnaatio hyppää valkokankaalta videopelimuotoon. Julkaisija Namco Bandai näytti peliä ensimmäistä kertaa liikkeessä Las Vegasissa Global Gamer's Dayssä. Vaikka peliä ei vielä päästy kokeilemaan, nosti kokemus pelin osakkeita nollasta mielenkiintoiseen.

Star Trek on yksi kaikkien aikojen suurimmista ja menestyneimmistä televisio- ja elokuvasarjoista. Viisi tv-sarjaa ja 10 elokuvaa ovat jättäneet lähtemättömän jäljen populaarikulttuuriin ja inspiroineet kokonaisia sukupolvia oikean elämän tieteenharjoittajia. Lisenssipelien kirous on tehnyt kuitenkin tehtävänsä, sillä huolimatta menestyksestä, ei Star Trek ole pelipuolella koskaan noussut kirkkaimpaan kärkeen.

Kolme vuotta sitten Paramount painoi Star Trekin osalta muodikasta uudelleenkäynnistysnappulaa tuodakseen sarjan nuoremmalle ja enemmän toiminnasta pitävälle katsojakunnalle. J.J. Abramsin ohjaamasta elokuvasta voi olla montaa mieltä, mutta konsensus on pitkälti, että elokuva on vähintään keskitasoa parempaa scifi-toimintaa. Kun jatko-osaa alettiin tehtailla 2010, päätti Paramount, että seuraavan Star Trekin on aika matkata myös videopelimuotoon.

Paramount valitsi pelin kehitykseen kanadalaisen Digital Extremes -studion, joka on parhaiten tunnettu Unreal Tournamentin luomisesta yhdessä Epic Gamesin kanssa. Viime aikoina studion käsialaa ovat olleet muun muassa Dark Sector, Bioshock 2:n moninpeli sekä tänä vuonna julkaistu The Darkness II, joten mistään ihan peruslisenssihuttua tuottavasta nyrkkipajasta ei ole kyse.

Peli oli esillä Namcon Global Gamer's Day -tapahtumassa ja Digital Extremesin ja Paramountin edustajat olivat paikalla kertomassa pelistä. Vastaava tuottaja Sheldon Carterin ja Paramountin Brian Millerin ydinviesti oli selvä: "Tavoite on tehdä elokuvapeli, joka ei haise". Molemmat kertoivat lähes yhteen ääneen, että olivat tuskallisen tietoisia lisenssipelien yleisestä kohtalosta. Kun kysyimme, millä he aikovat välttää sen, kertoivat he että erotuksena moniin heillä oli kerrankin resurssit kunnossa tehdä juuri sellainen peli kuin halusivat. Digital Extremesin Carter kuvaili jopa Star Trekiä koko studion unelmaprojektiksi. Miller komppasi vielä kertomalla, että studiolla on alusta lähtien ollut elokuvaproduktion koko tuki takanaan. Millerin mukaan peli on osa Paramountin pitkäaikaista strategiaa tehdä Star Trekistä jälleen laaja-alainen viihdesarja, jossa pelit ja elokuvat tukevat koko ajan toinen toisiaan, eikä tässä ole varaa mokata.

Star Trek
Tämä on mainos:

Pelaamisen sijasta jouduimme tyytymään 10 minuutin mittaiseen live-pelikuvaan, joka esitettiin yleisölle kahdelta valtavalta projektorilta 3D:nä. Kahdella näytöllä ja samanaikaisella pelaajalla haluttiin korostaa entisestään, että kyseessä on läpikotaisin kahden pelaajan yhteistyöhön keskittyvä peli.

"Rakastamme co-op-pelejä ja toivomme, että Star Trek tarjoaa yleisölle tuoreen näkökulman tämänkaltaiseen pelikokemukseen ja innostaa yhä uusia pelaajia tarttumaan co-op-peleihin", kertoi Carter innostuneesti.

Star Trekissä yhteistyö on niin kutsutusti epäsymmetristä. Pelin pääpaino on tuottajien sanojen mukaan elokuvien tavoin voimakkaasti Kapteeni James T. Kirkin ja Spockin ystävyyssuhteella ja eroavaisuuksilla. Kirk on rämäpää, joten hänen aseituksensa ja liikkeensä ovat kaikin puolin aggressiivisempia. Spock puolestaan käyttää hyväkseen enemmän teknologiaa ja epäsuoria tapoja taltuttaa tai heikentää viholliset. Epäsymmetria tulee esille myös kenttäsuunnittelussa. Kulkureitit saattavat harhautua erilleen, kuten on nähty esimerkiksi Gears of War -peleissä, mutta kaveria voi myös joutua suojaamaan tämän työskennellessä konsolilla oman minipelinsä kanssa. Pulmat voivat edellyttää myös synkronisoituja toimintoja kuten Portal 2:ssa. Digital Extremesiltä luvattiin, että tilanteissa riittää vaihtelua ja molemmilla pelaajilla olisi aina mielekästä tekemistä. Carterin mukaan tavoitteena on luoda pelikokemus, joka on elokuvallisen sulava ja kannustaa pelaamaan pelin uudestaan toisella hahmolla.

Star Trek
Tämä on mainos:
BETA +