Suomi
Gamereactor
ennakot
Star Trek

Star Trek

Lisenssipelien kirjava kerho saa ensi vuonna uuden yrittäjän, kun Star Trekin tuorein inkarnaatio hyppää valkokankaalta videopelimuotoon. Julkaisija Namco Bandai näytti peliä ensimmäistä kertaa liikkeessä Las Vegasissa Global Gamer's Dayssä. Vaikka peliä ei vielä päästy kokeilemaan, nosti kokemus pelin osakkeita nollasta mielenkiintoiseen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Star Trek on yksi kaikkien aikojen suurimmista ja menestyneimmistä televisio- ja elokuvasarjoista. Viisi tv-sarjaa ja 10 elokuvaa ovat jättäneet lähtemättömän jäljen populaarikulttuuriin ja inspiroineet kokonaisia sukupolvia oikean elämän tieteenharjoittajia. Lisenssipelien kirous on tehnyt kuitenkin tehtävänsä, sillä huolimatta menestyksestä, ei Star Trek ole pelipuolella koskaan noussut kirkkaimpaan kärkeen.

Kolme vuotta sitten Paramount painoi Star Trekin osalta muodikasta uudelleenkäynnistysnappulaa tuodakseen sarjan nuoremmalle ja enemmän toiminnasta pitävälle katsojakunnalle. J.J. Abramsin ohjaamasta elokuvasta voi olla montaa mieltä, mutta konsensus on pitkälti, että elokuva on vähintään keskitasoa parempaa scifi-toimintaa. Kun jatko-osaa alettiin tehtailla 2010, päätti Paramount, että seuraavan Star Trekin on aika matkata myös videopelimuotoon.

Paramount valitsi pelin kehitykseen kanadalaisen Digital Extremes -studion, joka on parhaiten tunnettu Unreal Tournamentin luomisesta yhdessä Epic Gamesin kanssa. Viime aikoina studion käsialaa ovat olleet muun muassa Dark Sector, Bioshock 2:n moninpeli sekä tänä vuonna julkaistu The Darkness II, joten mistään ihan peruslisenssihuttua tuottavasta nyrkkipajasta ei ole kyse.

Peli oli esillä Namcon Global Gamer's Day -tapahtumassa ja Digital Extremesin ja Paramountin edustajat olivat paikalla kertomassa pelistä. Vastaava tuottaja Sheldon Carterin ja Paramountin Brian Millerin ydinviesti oli selvä: "Tavoite on tehdä elokuvapeli, joka ei haise". Molemmat kertoivat lähes yhteen ääneen, että olivat tuskallisen tietoisia lisenssipelien yleisestä kohtalosta. Kun kysyimme, millä he aikovat välttää sen, kertoivat he että erotuksena moniin heillä oli kerrankin resurssit kunnossa tehdä juuri sellainen peli kuin halusivat. Digital Extremesin Carter kuvaili jopa Star Trekiä koko studion unelmaprojektiksi. Miller komppasi vielä kertomalla, että studiolla on alusta lähtien ollut elokuvaproduktion koko tuki takanaan. Millerin mukaan peli on osa Paramountin pitkäaikaista strategiaa tehdä Star Trekistä jälleen laaja-alainen viihdesarja, jossa pelit ja elokuvat tukevat koko ajan toinen toisiaan, eikä tässä ole varaa mokata.

Tämä on mainos:
Star Trek

Pelaamisen sijasta jouduimme tyytymään 10 minuutin mittaiseen live-pelikuvaan, joka esitettiin yleisölle kahdelta valtavalta projektorilta 3D:nä. Kahdella näytöllä ja samanaikaisella pelaajalla haluttiin korostaa entisestään, että kyseessä on läpikotaisin kahden pelaajan yhteistyöhön keskittyvä peli.

"Rakastamme co-op-pelejä ja toivomme, että Star Trek tarjoaa yleisölle tuoreen näkökulman tämänkaltaiseen pelikokemukseen ja innostaa yhä uusia pelaajia tarttumaan co-op-peleihin", kertoi Carter innostuneesti.

Star Trekissä yhteistyö on niin kutsutusti epäsymmetristä. Pelin pääpaino on tuottajien sanojen mukaan elokuvien tavoin voimakkaasti Kapteeni James T. Kirkin ja Spockin ystävyyssuhteella ja eroavaisuuksilla. Kirk on rämäpää, joten hänen aseituksensa ja liikkeensä ovat kaikin puolin aggressiivisempia. Spock puolestaan käyttää hyväkseen enemmän teknologiaa ja epäsuoria tapoja taltuttaa tai heikentää viholliset. Epäsymmetria tulee esille myös kenttäsuunnittelussa. Kulkureitit saattavat harhautua erilleen, kuten on nähty esimerkiksi Gears of War -peleissä, mutta kaveria voi myös joutua suojaamaan tämän työskennellessä konsolilla oman minipelinsä kanssa. Pulmat voivat edellyttää myös synkronisoituja toimintoja kuten Portal 2:ssa. Digital Extremesiltä luvattiin, että tilanteissa riittää vaihtelua ja molemmilla pelaajilla olisi aina mielekästä tekemistä. Carterin mukaan tavoitteena on luoda pelikokemus, joka on elokuvallisen sulava ja kannustaa pelaamaan pelin uudestaan toisella hahmolla.

Tämä on mainos:
Star Trek

Star Trekin juonta ei vielä paljastettu, mutta pelissä on tuottajien mukaan luvassa niin tuttuja naamoja kuin myös täysin uusi päävihollinen. Näytillä olleessa tehtävässä Kirk ja Spock olivat palaamassa Enterpriselle, mutta löytävät sen tuntemattoman energiailmiön lonkeroiden lävistämänä avaruudessa. Ilmiö estää palaamisen sukkulalla, joten tehtävä alkaa avaruuspuvuissa näyttävällä syöksyllä Enterpriselle samalla väistellen avaruusromua.

Enterpriselle päästyään kaksikko huomaa aluksen miehistön olevan kateissa tai menehtynyt. Dead Spacen hiljaisia hetkiä muistuttavassa alkupätkässä Star Trekin vakiovaruste Tricorder nousee tärkeää osaan. Sitä käytetään monipuolisesti niin tekniikan ohjaamiseen kuin tietysti ympäristön skannaamiseen. Kuolleita punapaitoja skannatessa selviää, että he ovat menehtyneet tuntemattomaan parasiittiseen infektioon. Kirkin ja Spockin matkatessa kohti konehuonetta räjähtää toiminta valloilleen, kun alukselle tunkeutuneet haarniskoidut muukalaiset hyökkäävät heidän kimppuunsa. Tulitaistelu kulminoituu skriptattuun kohtaukseen, jossa Kirk saa tartunnan vihollisten bioaseesta. Tällöin saamme toisen esimerkin epäsymmetriasta. Spockin pitää raahata Kirk sairastuvalle ja samalla Kirkin on suojattava paria jahtaavilta vihollisjoukoilta. Sairastuvalla Spockin pitää biopedillä minipelissä tuhota Kirkin sisällä olevat parasiitit, kun taas Kirkin pelaaja yrittää pysyä tajuissaan ja ampua ovesta tulevat viholliset. Hauskana yksityiskohtana parasiittien määrä ja kestävyys riippuu siitä, kuinka paljon sen tartuttamia vainajia oli kentän aikana skannannut. Tricorderin käyttöä pyritään tällä tavoin rohkaisemaan pitkin peliä, kertoivat tuottajat.

Star Trek

Star Trekin toiminta näytti hyvin modernilta kolmannen persoonan toimintapeliltä, eikä vaikutteita Mass Effectiin, Gears of Wariin ja Dead Spaceen voinut olla huomaamatta. Aseita ja varusteita pääsee parantelemaan, mutta muuten roolipelielementit on jätetty syrjään, ja peli keskittyy puhtaaseen toimintaan. Haastattelussa etenkin Mass Effectiä kehuttiin ja tuottajat myönsivät, että kaikki studiolla ovat pelin suuria faneja. He eivät kuitenkaan pidä vertailua huonona asiana.

"Mass Effect on loistava pelisarja. Vertaaminen sen ansioihin ei haittaa, vaan päinvastoin motivoi meitä tavoittelemaan entistä parempaa peliä", vastasi Carter.

Eikä peli kieltämättä ollenkaan hassummalta näyttänyt. Toiminta oli mukavan vauhdikasta, ja visuaalisesti peli näytti hienon elokuvamaiselta. Toisaalta kovin vapaasta Star Trek -seikkailusta ei kannata unelmoida. Tarinavetoisuutensa takia peli tuntui heti ensivilkaisulta lineaariselta. Star Trekin on tarkoitus ilmestyä (elokuvan tavoin) vasta alkuvuodesta 2013, joten kehitysprosessi on vielä selkeästi vaiheessa. Peliä sorvataan tällä hetkellä Playstation 3:lle, Xbox 360:lle ja PC:lle, mutta myös Wii U -versio ja tuki Kinectille ovat harkinnassa. Näistä ei kuitenkaan vielä haluttu spekuloida. Tuottajien vakiolause olikin, että "lisää pelistä ja suunnitelmista kuulette kesäkuussa E3:ssa". Siihen asti: "Live long and prosper!"

HQ
Star TrekStar TrekStar TrekStar Trek

Aiheeseen liittyviä tekstejä

7
Star TrekScore

Star Trek

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Lisenssipelien taso on viime vuosina parantunut, mutta vastaan on jälleen tullut useita pelejä, jotka osoittavat, ettei pahamainen lisenssikirous ole minnekään kadonnut. Ikävä kyllä näihin peleihin kuuluu myös uusi Star Trek.

0
Star Trek

Star Trek

ENNAKKO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Ensi vuoden Star Trek -elokuva kääntyy myös peliksi. Arttu matkusti Las Vegasiin katsomaan, miltä uusi ja vauhdikas tähtiretki näyttää.



Ladataan seuraavaa sisältöä