Suomi
JäSENARVIO

L.A. Noire

Anna Rockstarille vain aihe ja muutamaa vuotta myöhemmin tulee upea peli, jossa upeat grafiikat, upeat maisemat, upeat ihmiset ja upea juoni. Tätä kaikkea on L.A. Noire.

Cole Phelps on hyvä, perheellinen mies joka on selviytynyt kunnialla Okinawasta ja nyt nappaa roistoja LAPD:ssä. Pelaajan rooli on läpäistä rikokset ja nousta uratikapuita pitkin aina ylemmäs ja ylemmäs. 1940 here we come!

''Let's bust these criminals..''
Uralla on vain viisi tasoa, pelaaja aloittaa tavallisena katukyttänä, sitten yliajoja ja autovarkauksia tutkivana poliisina, sitten tulee tavalliset murhat, huumekyttä ja viimeisenä tuhopolttopollari. Joka taso tietää uutta partneria.

Partnerit ovat persoonallisia, joku voi ottaa lahjuksia vastaan, joku on traumatisoitunut. Aina voi kaverin pistää ratin taakse jos ei itse ole kovin hyvä kuski, tai pitää käydä läpi todisteita. Myös partneri letkauttaa oman mielipiteensä kuulustelluista henkilöistä, rikoksesta jne.

''Don't lie to me. I know you are.''
Rikos alkaa hienosti, joskus siinä näytetään se, tai sitten skipataan suoraan tilanteeseen missä Cole ja partneri saavat tietää siitä. Rikospaikalla voi olla todisteita kymmenen, mutta niistä tärkeitä voi olla vain yksi. Todisteiden etsiminen ei ole ollenkaan hankalaa, pianosointu kuuluu kun olet sen lähellä ja musiikki merkkaa jos olet löytänyt kaikki tarvittavat todisteet. Ruumiitakin pääsee tutkimaan, onko taskuissa mitään ja niin edelleen. Kuulustelu on L.A. Noiressa mahtavinta, se käy yksinkertaisesti joko uskoen, epäillen tai suoraan valheen väittämisellä. Jos aiot väittää valepukiksi, sinulla pitää olla todisteita siihen. Mutta onneksi voit aina ottaa sen syytöksen takaisin.
Oikein mennyt vastaus tietää taas pianosointua ja joskus helpommin menevää rikoksen selvitystä, väärin mennyt voi pahasti ryssiä. Jos saat tietää mikä oli rekisterikilpi, voit aina soittaa ja kysyä kuka omistaa auton.

Mutta mikä parasta kuulusteluissa on, löytyy grafiikoista. Jos kuulusteltava pälyilee epämääräisesti, ei hän varmasti puhu totta. Oikean vastauksen anto riippuukin siis pelaajassa ja ylistettävässä MotionScan-teknologiassa. Selvitetyn rikoksen jälkeen tulee pisteytys, saitko yhden vai viisi tähteä, paljonko tuli hintaa sen penkin rikkomisesta ja auton muussaamisesta.

''Shoot 'em, shoot!''
Jokaisen rikoksen aikana tapahtuu jotain äksöniä, vaikka peli pitää visusti ammunnan sivuseikkana. Ajojahti tai ammunta koittaa aina. Ammunta on valitettavasti jäänyt vähän hiomattomaksi, mutta on silti vähän parantunut Grand Theft Auto IV:stä. Suojaan meneminen on muuttunut helpommaksi ja suojasta lähteminen, liikkuminen ja ampuminen on helpompaa. Silti se ontuu. Mutta tuliluikut ovat sivuseikka, se on hienoa.

Vaikka olisit pelannut L.A. Noiren läpi, ei puuha siihen lopu. DLC-rikokset, katurikokset, täydet pisteet rikoksista, sanomalehdet, keräiltävät autot, filmirullat, poliisimerkit ja maamerkit odottavat sinua. Pelin läpäisy voi viedä nopealta maantiekiitäjältä 15 tuntia, 100% toiset 15 tuntia.

Loppukaneetti:
Rockstar teki sen taas. Jos joku haukkuu tätä peliä vähäisen toiminnan takia, sano sille että osta sitten Call of Duty. Los Angeles -tuo upea kaupunki kauneilla grafiikoilla on minun valintani.

Hyvää:
Grafiikat, Los Angeles, henkilöt, juoni, useat tallennuspisteet

Huonoa:
Ammunta ontuu, erittäin satunnaiset pikkubugit

Grafiikat: 10
Pelattavuus:
Äänet: 10
Pitkäikäisyys: 10

99½/100 | 10/10 | 5/5 | 10+

[Arvosteltu: PS3. Saatavilla: X360, PC]

Keskiarvo: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10