Suomi
JäSENARVIO

Halo: Combat Evolved Anniversary

Kirjoittaja: Izrael   2012-02-12

Lähiaikoina on tullut trendiksi julkaista vanhojen pelisarjojen peleistä niin sanottuja HD-remakeja, joissa yleensä silotellaan teoksen tekstuureja ja se päivitetään teräväpiirtoon. Koska myös useita ei niin tunnettuja pelejä on päivitetty teräväpiirtoaikaan, oli vain ajasta kiinni, milloin Microsoftin lempilapsi Halo olisi saanut samanlaisen käsittelyn. Viime vuoden lopulla 15.11 olikin Halo: Combat Evolvedin 10-vuotis juhlapäivä ja sinä päivänä julkaistiin uusi Anniversary-uudelleenmasterointi. Halo: CEA viekin teräväpiirtopäivitettyjen pelien rimaa hurjasti ylöspäin, sillä grafiikoiden päivitys ei ollut ainoastaan pintojen parantelua, vaan peli uudistettiin täysin käyttäen silti vanhaa pelimoottoria. Arvostelussani en vertaa Halo ykköstä erityisesti nykypeleihin, vaan muihin markkinoilla oleviin remakeihin.

Halo: Anniversary sijoittuu vuoteen 2552, jolloin ihmisten asuttama planeetta Reach joutui ilkeämielisen alienliittoutuma Covenantien hyökkäyksen kohteeksi ja tuhottiin. Reachista kuitenkin pakeni yksi UNSC:n tähtiristeilyalus, Kapteeni Jacob Keysin Pillar of Autumn, jonka mukana oli tekoäly Cortana ja päähenkilö Master Chief. Cortanassa on säilöttynä valtavasti elintärkeää informaatiota, esimerkiksi Maan sijainti ja se ei saa päätyä Covenantin haltuun. Muuten sota olisi jo menetetty. Pillar of Autumn teki satunnaisen avaruushypyn tavoitteena karistaa Covenant-alukset, mutta ei onnistunut. Sen sijaan Kapteeni Keys löysi valtavan mysteerisen renkaanmuotoisen "planeetan" Halo, johon peli sijoittuukin. Geenimuunneltu supersotilas Master Chief saa tehtäväkseen laskeutua Halon pinnalle mukanaan Cortana, kun Pillar of Autumn joutuu Covenantien ankaran hyökkäyksen kohteeksi. Halon pinnalla alkaakin suuri eloonjäämistaistelu ja sen myötä paljastuukin useita Halon salaisuuksia, joilla on suuri merkitys galaksi kohtalon kannalta.

Pelin juoni on mielenkiintoinen, mutta perin yksinkertainen. Se pyrkii tutustuttamaan pelaajan valtavaan universumiin, josta jatko-osien myötä kehkeytyi valtava ja merkityksellinen tarina. Hahmoja on vain muutama, ja tarina keskittyykin pääasiassa Master Chiefin ja hänen mukana olevan tekoäly Cortanan ympärille. Koska olin läpäissyt alkuperäisen Halon useita kertoja ja pelitunteja on ollut varmaan yli sata, ei juonessa ollut yllätyksiä, mutta asioista saa vihdoin enemmän selkoa, kun peliin on lisätty tekstitykset ja dialogia ymmärtää hurjasti enemmän. Äärimmäisenä plussana on se, että hd-remasterointiin lisätty hurjasti uutta vaihtoehtoista tarinasisältöä eräänlaisten löydettävien visuaalisten terminaalien muodossa, joita on pelissä 11 kappaletta. Kyseisissä terminaaleissa on videoita, jotka kertovat Halo-universumin taustoista ja valottavat asioita, joita peli itsessään ei kovin monipuolisesti ole selittänyt. Niissä on myös pieniä linkkejä tulevaan Halo 4:seen.

Halo: Anniversarysta näkee, kuinka vähän räiskintäpelien ohjauksen taso loppujen lopuksi onkaan noussut kymmenen vuoden ajassa. Ohjaus on edelleenkin huippuluokkaa ja toimii moitteettomasti. Näinkin vanhana pelinä se ei tunnu kontrollien osalta lainkaan vanhalta ajoneuvojen ohjausta lukuun ottamatta, joka on kieltämättä hieman kömpelöä riippuen ajoneuvosta. Aseita pelissä on hurjan vähän verrattuna uudempiin Haloihin, mutta jokainen niistä on hyödyllinen ja erilainen. Asearsenaali koostuu ihmisten tuliaseista ja Covenantien pääasiassa plasmateknologiaa hyödyntävistä aseista. Kaikkeen sopeutuvan aseen maineessa oleva pistooli on palannut ja sillä kelpaakin taistella. Vihollisten tekoäly on vanhentunut kymmenessä vuodessa, mutta tietyissä osa-alueissa ne ovat edelleenkin nykystandardeissa mitattuna hyvin ohjelmoitu. Alienit nimittäin käyttäytyvät inhimillisesti ja jokainen rotu käyttäytyy erilailla. On hauskaa katsoa, kuinka pienten gruntien taistelumoraali romahtaa johtavan Eliten menehdyttyä. Tämän jälkeen pikkuörkit lähtevät pelaajaa pakokauhuisena karkuun pitäen hauskaa ulinaa. Näin mielenkiintoista tekoälyä ei ihme kyllä näe monessa pelissä nykyäänkään.

Teknisesti ensimmäinen Halo on päivitetty nykypäivän standardien mukaan. Grafiikkaero uuden ja vanhan välillä on valtava. Muiden pelien HD-remakejen ollessa pintapuolista, on Halo Anniversaryssa ulkonäkö tehty kokonaan uusiksi. Valaistus on tehty mallikkaasti ja varsinkin ulkokentät näyttävät upeilta. Sisäkentätkään eivät uuden valaistuksen takia ole niin pimeitä ja se on ehdotonta plussaa. Parasta on se, että eron uuden ja vanhan välillä pystyy konkreettisesti näkemään suoraan pelatessa. Back-nappia painamalla voi vaihtaa grafiikan vanhaksi ja takaisin. Vaihtuminen vie muutaman sekunnin. Ero on huikea ja ominaisuutta tulee käytettyä paljon eri paikkojen vertailuun. Pelissä on myös teknisiä ongelmia. Ruudunpäivitys ei aina ulkokentissä kykene olemaan tasainen ja se saattaa laskea, kun ruudulla tapahtuu paljon asioita. Varsinkin ajoneuvoilla ajaessa ongelman huomaa. Syynä on vain se fakta, että peli on 10 vuotta vanha, eikä se kuitenkaan haittaa paljoa. Mukana ovat myös vanhan pelimoottorin bugit ja glitchit, joka on pääasiassa hyvä asia. On hauskaa tehdä vanhan pelin lukuisat hauskat glitchit, kuten kenttien ulkopuolelle pääseminen ym. Aseet tosin jäävät melko usein jumiin seinien väliin pitäen ikävää ääntä. Myös vanhan version easter egit on jätetty uudistettuun painokseen. Pelin 10 kentästä ensimmäiset 6 on taidolla suunniteltu, mutta loppupään kentät ovat enemmän tai vähemmän taidokkaasti suunniteltuja, sillä niissä kierrätetään paljon aikaisemmin nähtyjä kenttiä. Sille ei mahda mitään, koska alkuperäinenkin peli omasi epätasaisen kenttäsuunnitelun. Kentät ovat kuitenkin tehty mukavamman oloiseksi, eikä kierrätys haittaa niin paljoa.

Ääniefektit on myös laitettu täysin uusiksi. Aseiden uudet äänet ovat hyvät, ja varsinkin tarkkuuskiväärin laukaukset ja räjähdykset kuulostavat suoraan sanottuna mahtavalle. Musiikkiraidat on äänitetty uudelleen Skywalker-orkesterilla ja uudelleensovitukset kuulostavat todella hyvälle! Uudet kappaleet ovat voimakkaamman ja eeppisemmän tuntuisia. Jos sattuu kuitenkin pitämään vanhoista kappaleista enemmän, ne voi vaihtaa menusta originaaleihin. Itse en näin tehnyt, sillä uudet kappaleet iskivät itseeni. Ääniefektejä ei kuitenkaan voi vaihtaa vanhoihin, mutta tarvetta ei ole, sillä ne ovat niin hyvät. Dialogiin ei ole koskettu, vaan tutut lausahdukset ovat edelleen pelissä mukana.

Moninpeli on valitettavasti jätetty pois Anniversarysta, syy lienee, ettei Microsoft halunnut Reachin moninpelin kuolevat Anniversaryn julkaisun johdosta. Sen sijaan Levyllä on mukana 7 uudelleen luotua suosikkikarttaa Halo ykkösestä ja kakkosesta. Yksi kartoista on Firefight-tilaa varten. Kartat ovat loistavia ja pesevät Reachin alkuperäiset kartat. Niitä vain on aivan liian vähän. Uusia karttoja olisi saanut olla ainakin muutama lisää. Silti ne ovat saattaneet minut pelaamaan jälleen Reachin moninpeliä, joka oli ollut naftaliinissa. Karttojen lisäksi mukaan tuli classics playlistit, joiden säännöt ja asetukset on pyritty säätämään originaalin pelin mukaan. Se on varsin hyvin onnistunut ja pistooli on tehokas, mutta se ei kuitenkaan tunnu alkuperäiseltä. Hauskaa se silti on. Kampanjan voi pelata nyt myös netin välityksellä jaetun ruudun sijaan, mutta en ole sitä kokeillut. Kuulemani mukaan se ei monilla toimi, ja lagia on paljon, kun monilla se toimii moitteettomasti. Itse en moista ominaisuutta tarvitse, mutta harmi jos se ei toimi, kuten pitäisi.

Sisältöä ei paketissa loppujen lopuksi ole paljoa. Vain uudelleenmasteroitu kampanja, uudet terminaalit, pelattavuutta muuttavat kallot, ominaisuus uuden ja vanhan vertailuun ja 7 karttaa Reachiin. Tarinan pituus on 7-10 tuntia vaikeustasosta riippuen, tosin itselläni se meni nopeasti johtuen siitä, että olen sen niin monta kertaa läpi mennyt aikaisemmin. Itselleni sisältöä on kyllä riittävästi, sillä Kampanja vain vetoaa minuun, ja olen sen uudistettuna mennyt jo useita kertoja lävitse, yksin tai kaverin kanssa. Siihen ei vain kyllästy. Remasterointi on kallis verrattuna muihin markkinoilla oleviin ja sisältää ainoastaan yhden pelin, mutta on mielestäni rahan arvoinen. Julkaisussa se oli noin 40€ ja nyt sen saa jo paljon edullisemmin.

Kokonaisuudessaan Halo: Combat Evolved Anniversary on huikea paketti, joka on esimerkki siitä, miten remaket oikein pitäisi tehdä. Peli on syvimmiltään täysin sama, mutta ulkokuori, tekniikka, musiikki, äänet ja animointi on uusittu perinpohjaisesti. Remake on innovatiivinen, koska peliä kykenee vertailemaan vanhan kanssa suoraa pelissä. Se tosin ontuu lievästi teknisessä suorituksessa ja se ilmenee pieninä ruudunpäivitysongelmina ja bugeilla. Peli kaatuilee joskus, mutta todellakin harvoin. Se on useiden kymmenien tuntein aikana kaatunut muutaman kerran ja se ei ole aiheuttanut harmaita hiuksia. Suosittelen peliä ehdottomasti heille, joille alkuperäinen klassikko oli rakas ja faneille, joilta tämä mestariteos on jäänyt välistä. Tämä on myös oiva hetki tutustua sarjaan, jos ei aikaisemmin Haloja ole pelannut.

Pelimaailma/tarina: 8.5
Grafiikka/tekniikka: 9.0
Musiikki/ääni: 10.0
Pelattavuus: 9.5
Sisältö ja uudelleenpelattavuus: 9.0

Kokonaisuus: 9.5

"2014 sitten Halo 2: Anniversary, jookos? :)"

ja arvosteluasteikko vielä muistutukseksi :)

1/10 Kidutusta
2/10 Kelvoton
3/10 Surkea
4/10 Huono
5/10 Kohtuullinen
6/10 Ihan kiva
7/10 Hyvä
8/10 Erittäin hyvä
9/10 Erinomainen
10/10 Mestariteos

Keskiarvo: 10/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10