Suomi
JäSENARVIO

Call of Duty: Modern Warfare 2

Kirjoittaja: Dalen   2009-11-16

Vuonna 2007 IW:n(Infinity Ward) tekemä Call of Duty 4 Modern Warfare oli aikansa myydyimpiä pelejä, se pysyi myyntilistoilla melkein aina ensimmäisenä, siinä oli sitä jotakin, mutta mitä? Mikä sai sen myymään kuin leipä? Oliko se, että se oli siirtynyt moderniin sotaan? Vai se, että se oli niin monipuolinen nettipeliltään? Kysymyksiä on monia, mutta yksi ainakin oli selvää, se että tuo äsken mainittu nettipeli oli todella koukuttava ja monipuolinen, sillä siinä sai tehdä ihka oman sotilas luokan, niin aseistusta, nimeä ja erikoistaitoja(Perks) myöten.
Mutta nyt IW:n menestys peli on saanut jatkoa, onko se ansainnut olemaan CoD 4:sen jatko-osa? Noh mennäänpä pintaa syvemmälle katsomaan millainen peli tästä on saatu tehtyä...

Ennen julkaisua MW 2:sta karsittiin melkoisesti ominaisuuksia pois ja jotkut luulivat sen tekevän pelistä täydellisen flopin(en tarkoita nyt tätä GR:ää vaan muilla foorumeilla). Mutta tästä pelistä tulikin miltein täydellinen FPS-räiskintä.

Tämä sisältää juonenpaljastuksia, joten jos et halua tietää tarinasta sen enempää niin älä lue tätä osiota.
Tarina jatkuu 5 vuotta myöhemmin ykköosan tapahtumista ja vanha SAS:in(Special Air Service) tiimi on hajonnut: Kapteeni Price viruu vankilassa napattuna, Gaz on kuollut ja Soap MacTavish on pestattu uudeksi Kapteeniksi Task Force 141:seen. Ja hänen tiimissään on uusia hahmoja: Gary "Roach" Sandersson, jolla pelataan suurinosa Task Forcen tehtävistä ja sitten on myös Ghost ja Ozone ja monia muita.
Sitten pelissä pelataan myös U.S Army Rangers:lla omassa kotimaassaan, kun sinne on hyökätty.

Joka tapauksessa maailmalla ei mene hyvin, sillä juuri kun kolmas maailmansota saatiin estettyä viisi vuotta sitten, niin se on taas syttymässä, sillä Yhdysvaltojen, Venäläisten ja Lähi-Itäläisten välit ovat todella kireät ja osansa saavat myös Britit.

Venäjällä Makarov yrittää jatkaa Imran Zakhaevin jalan jälkiä ja tehnyt hänestä Venäjän sankarin ja USA:n ja Brittien pitää estää se keinolla millä hyvänsä, sillä hän voi laukaista tämän kolmanne maailman sodan.

CoD 4:sen kenttäsuunnittelu oli melkoista putkijuoksua ja kentät eivät olleet hirveän yksityis kohtaisia, mutta IW on korjannut tämän asian josta yksi hyvä esimerkki on eräänlainen amerikkalainen lähiö, jossa kohoaa porvareiden komeita luksuskoteja ja pihalla tai autotallissa komeilee hienot luksuskärryt. Tämä tehtävä on pullollaan yksityiskohtia esimerkiksi taloissa on kerrokset joissa ovat kunnon huoneita ja taloilla on myös takapihaa. Verrattuna ykkösosaan talot olivat vain rumasti lätkäisty sinne ja esimerkiksi ravintolassa ei ollut keittiötä, mikä on sinällää omituista. Myös MW 2 ei ole tiukka putkijuoksi, sillä vaihtoehto reittejä voi olla monia.

Myös CoD 4:sta vaivannut bugi on korjattu, joka oli ilkeä siitä, että vihollisia tuli lisää ja lisää jatkuvalla syötöllä, jos pelaaja ei ylittänyt tiettyä etappia. Grafiikkakin on hieman nätimpää ja ennen kaikkea värikkäämpää, vaikka pelin grafiikka ei parhaimmasta päästä olekkaan, niin kaunista se silti on.

MW 2:sen yksinpeli kestää noin 6 tuntia, mikä on melko lyhyt ikä yksinpelille, mutta hauskimpiin tehtäviin palaa mielellään uudestaan ja voi pelaaja myös metsästää trophyja, vaikkapa vetämälä peli läpi astetta kovemmalla vaikeusasteella tai palata Rio de Janeiron slummi kylä Favelaan ampumaan kanoja.

Yksinpelissä on myös pari ajoneuvolla ajo tehtävää, jotka ovat sinällään ihan hauskoja, mutta se on samalla saatu pysymään riittävä kestoisena, sillä ei tuota 10 minuuttia kauempaa jaksaisi, jos edes sitäkään.

Modern Warfare 2:ssa on myös jaetunruudun moninpeli, johon pääsee neljä pelaajaa samalta koneelta, mikäli ohjaimia riittää. Nyt myös tässä voi tehdä omia hahmoluokkia. Tässä moninpelissä on samat kentät ja pelimuodot kuin nettimoninpelissäkin.

Uutena pelimuotona on myös tarjolla Spec Ops-tila jossa pelataan yksinpelin toiminnan täytteisemmät kohdat läpi, vaikkapa tiukan aikarajan puitteissa tai mahdollisiman vähin siviili tapoin. On myös toki pari kenttää CoD 4:kin esimerkiksi täytyy kenttä "Hunted" mennä kaverin kanssa siten läpi, että kaveri antaa taustatukea ilmasta käsin AC-103 avulla, kun toisen pitää edetä A-pisteestä B-pisteeseen. Tässä pelimuodossa voi pelata kaverin kanssa samalta koneelta tai netissä. Toki voi myös yksin pelata, mutta se on huomattavasti vaikeampaa ja joitain tehtäviä ei pääse edes yksin pelaamaan.

Nyt itse nettimoninpeliin. Jo CoD 4:ssa oli sen verran hyvä nettipeli, että sitä jaksoi pelata, sillä siinä sai tehdä oman hahmoluokan, johon sai valita pääaseen, toissijaisen aseen, kranaatin rinnalle erikoiskranaatin(Flash Bang, Smoke Grenade, Stun Grenade), kolme erikoiskykyä(Perks) ja nimen ja tietenkin aseisiin sai valita yhden osan(Äänenvaimennin, Punapiste tähätin yms..) ja vielä Clan Tagin. Mutta MW 2 saa valita noiden lisäksi oman niin sanotun gamer tagin johon saa valita taustan ja jonkun pienen kuvan siihen ja myös siinä näkyy Clan Tag. Nyt myös tasoja on 70 tasoon asti(Ykkösosassa oli 55 tasoon asti) ja nyt myös pystyy kranaatin tilalle valitsemaan toisen välineen esimerkiksi kranaatin, joka tarttuu viholliseen kiinni tai miten olisi heittoveitsi? Tai soihtu, jonka avulla voit tehdä taktisen uudelleensyntymispaikan, vaikkapa hyvään tähystys paikkaan. Näitäkin on monia muita kuin nuo äsken mainitsemani.

Nyt myös toisijaiseksi aseeksi on siirtynyt pistoolien lisäksi, haulikot, konepistoolit ja raketinheittimet(niiden mukaan on lueteltu kranaatinheitin, mikä ei ole aseeseen kiinitettävä).

Pelissä on muutama uusikin pelimuoto, kuten Demolition, Capture Flag ja ehkä suurimpana on 3rd Person matsit eli kamera on siirtynyt pelaajan taakse. Itse luulin aluksi, että tämä olisi huonosti toteutettu, mutta hyvältä se vaikutti, sanoisin jopa mahtavalta. Tähtäys sujuu ongelmitta ja kontrollit eivät ole ollenkaan huonoja, päinvastoin tästä jäi oikein mukava kuva.

Perkejä eli näitä erikoiskykyjä on periaatteessa vähemmän kuin CoD 4:ssa, mutta kaikista on myös Pro versio.

Perk 1:
Sleight of Hand: Lataa nopeammin aseen.
Pro versio: Tähtää nopeammin lataamisen lisäksi.
Marathon: Loputon juoksu.
Pro versio: Esteiden yli pääsee nopeammin.
Scavenger: Pelaaja voi ottaa kuolleilta vihollisilta panoksia.
Pro versio: Lisää ammuksia aseessa, vähän niinkuin Bandolier perk.
Bling: Pääaseeseen saa kaksi lisäosaa kiinni.
Pro versio: toissijaiseen aseeseen saa myös kaksi lisäosaa kiinni.
One Man Army: Voit vaihtaa kesken pelin toiseen hahmoluokkaan ilman, että kuolet.
Pro versio: Voit vaihtaa sen nopeammin.

Perk 2:
Stopping Power: Tekee enemmän vahinkoa muihin.
Pro versio: Tekee enemmän vahinkoa ajoneuvoihin(helikopteri, hävittäjä jne..).
Lightweight: Liikuu nopeammin ison varustuksen kanssa
Pro versio: Tähtää nopeammin juoksun jälkeen.
Hardline: Yksi tappo vähemmän Kill Streak bonukseen.
Pro versio: Yksi kuolema vähemmän Death Streak bonukseen.
Cold Blooded: Pelaaja ei näy UAV tutkassa, lämpänäkö aseissa ja niin edelleen.
Pro versio: Vihollisen tähdätessä pelaajalla ei näy punaista nimeä.
Danger Close: Räjähtävät aseet tekevät enemmän vahinkoa.
Pro versio: Ilmatuki tekee enmmän vahinkoa.

Perk 3:
Commando: Puukottaa pidemmän matkan päästä eli harppaa pidemmälle.
Pro versio: Putoaminen ei tee vahinkoa.
Steady Aim: Lonkalta tähtäys tarkempi.
Pro versio: Kykenee pidättämään hengitystä pidempään kiikarilla tähdättäessä vähän niinkuin Iron Lungs.
Scrambler: Jumittaa vihollisen UAV tutkan, kun hän on lähellä pelaajaa.
Pro versio: Vihollisten Claymoret räjähdys aika pidempi.
Ninja: Ei voi havaita Heartbeat sensorissa.
Pro versio: Ei tule ääntä liikkuessa.
SitRep: Pelaaja voi havaita vihollisten räjähteet.
Pro versio: Vihollisten askeleet kuuluvat paremmin.

Toki pelissä on myös Death- ja kill-Streakit, mutta en nyt viitsi niitä tähän kirjoittaa, kun niitä on aivan tajuton määrä!

Pelissä on myös aivan tuhoton määrä aseita ja niihin kiinnitettäviä lisäosia, paljon enemmän kuin CoD 4:ssa. Mukaan on myös päässyt legendaarisiakin aseita, kuten "Shotgun Model 1887" ja katkaistu haulikko, Magnum 44.:kin on päässyt joukkoon. Toki pelissä CoD 4:sta tuttuja aseitakin, kuten M4 Carbine, AK-47, P90 ja niin edelleen.

YHTEENVETO

CoD 4 oli aikoinaan aivan mahtava peli ja MW 2 parantaa sitä entisestään korjaamalla CoD 4:sen virheitä. Ja nettipeli on erittäin monipuolinen ja hauska, voisi sanoa, että parhaimpia mitä maailma päällänsä kantaa.
Mikäli pidit modernin sodan ykkösosasta niin aivan varmana pidät tästäkin. Eikun hopi hopi lähimpään pelikauppaan ja tämä hyllystä, rahat tiskiin ja kotiin pelaamaan.

Omasta mielestäni vuodenpeli ainesta tosiaan, tästä FPS-pelit eivät enää parane!

Plussat:
+ Grafiikka ajaa asiansa
+ Ihan kiva tarina, joka ei kuitenkaan ykkösosalle pärjää
+ Kenttäsuunnittelu
+ Moninpeli
+ Ihan hyvä yksinpeli
+ Paljon aseita
+ Spec Ops pelitila

Miinukset:
- Hieman lyhyt yksinpeli
- Jotkut yksinpelin kentät ovat melko tylsiä
- Välillä jopa tuskaisen vaikea

Käyttäjäarviot12
Keskiarvo: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10