Suomi
Uusin ensin
Atrás

Pelit

Tällä alueella puhutaan peleistä ja pelilaitteista. Siis pelkkää asiaa!

Pelinteko


Ajattelin tehdä kyseisen aiheen tänne, koska itse olen kiinnostunut pelinteosta ja käytän FPS Creator nimistä ohjelmaa. Täällä voi keskustella vapaasti pelinteosta, projekteista, valmiista peleistä, ohjelmista...
  • 0
itsekin räpellän FPSCllä, mutta en paljon mitään ole oikein kunnolla saanut valmiiksi. Toinen ohjelma on game maker 8, jolla saa tehtyä 2d pelejä tietokoneelleen. Se on jo vähän vaikempikäyttöinen kuin edellämainittu, kun hahmot, taustat ja liikket pitää itse tehdä, mutta kyllä siihen oppii nopeasti. Suosittelen jos pelinteko kiinnostaa. Ja se on muuten ilmainen, tai ainakin sen kokeiluversio
Meet me at the ice cream truck, I'll buy you an ice cream! ^3^
  • 0
Itsekin olin kaverin kanssa innostunut aikaisemmin pelien tekemisestä nuorempana ja jopa kysäisin tuolta suomalaiselta bugbearilta siitä aiheesta,mutta sitten se jäi kun olisi pitänyt käydä koulutukset ja sun muut läpi.Toki bugbearin jätkät vastas,että ilmankin koulutusta voi oppia,ja niin voikin,mutta se vaatii järjettömästi aikaa ja kiinnostusta.

Kiinnostus vain lopahti itseltä loppujen lopuksi.
Arrrr, liskomies tulee!
  • 0
Lainasi metal8585:
Itsekin olin kaverin kanssa innostunut aikaisemmin pelien tekemisestä nuorempana ja jopa kysäisin tuolta suomalaiselta bugbearilta siitä aiheesta,mutta sitten se jäi kun olisi pitänyt käydä koulutukset ja sun muut läpi.Toki bugbearin jätkät vastas,että ilmankin koulutusta voi oppia,ja niin voikin,mutta se vaatii järjettömästi aikaa ja kiinnostusta.

Kiinnostus vain lopahti itseltä loppujen lopuksi.

Aloita ihmeessä pelinteko vaikka FPS Creatorilla. Se on helppo ja halpa, mutta ei sillä mitään huippu peliä saa aikaan, mutta hyviä kummiskin ja kyllä jotkut myykin pelejään. Tuosta saat linkin http://www.thegamecreators.com/?m=view_product&id=2001
  • 0
Lainasi sampsa11:
Aloita ihmeessä pelinteko vaikka FPS Creatorilla. Se on helppo ja halpa, mutta ei sillä mitään huippu peliä saa aikaan, mutta hyviä kummiskin ja kyllä jotkut myykin pelejään. Tuosta saat linkin http://www.thegamecreators.com/?m=view_product&id=2001


Kiitos,mutta en kyllä enää jaksa yrittää panostaa.Sen aika meni minulla jo silloin ohi,en jaksa oikein yrittää kyhätä mitään.Keskityn nyt vain kitaransoittoon eniten.
Arrrr, liskomies tulee!
  • 0
[Edit 26.9.2012] koska vanha teksti oli jo melko puutaheinää.

Eli siis, niitä joita kiinnostaa pelinkehitys on ehkä kannattavinta tutustua noihin GameMakeriin ja Unityyn. Melko pätevänoloiset softat joita ei nyt ole ihan mahdotonta käyttää jos haluaa nopeasti päästä tekemään.

Siinä voi sitten miettiä keskittyykö koodaamiseen vai kiinnostaako tuo visuaalinen, audiovisuaalinen yms puoli enemmän.

Koodaamaan oppii vian koodaamalla ja eiköhän sitä grafiikkaakin opi tekemään ihan piirtämällä/mallintamalla ja editoreja yms. opettelemalla. Jos haluaa oppia oman frameworkin tekemistä niin lue postaukseni alempaa Allegrosta (vaihtoehtoisesti voi tietysti opetella myös SDL pelinkehitystä.)
>_>
  • 0
Nykyisinhän tuo pelinteon aloittaminen ei enää ole kovinkaan vaikeaa verrattuna entiseen. Esimerkiksi Unreal Engine 3 on kaikkien vapaasti käytettävissä samoine työkaluineen, joita Epic itse käyttää (UDK). Se toki soveltuu helpoiten räiskintäpelien tekemiseen. Muunlaiset kamerakonfiguraatiot ovat täysin mahdollisia, mutta vaativat hivenen enemmän paneutumista, koska niitä ei välttämättä voi kovinkaan järkevästi toteuttaa visuaalisella Kismet-scriptauksella. Jos Unrealscriptillä kykenee pari omaa luokkaa koodamaan, voi kameran saada toimimaan niin kuin esim. roolipeli tai muu vastaava vaatisi. Silti, ilman ohjelmointitaitojakin, kiinnostuneet pääsevät ainakin kenttäsuunnittelun alkuun.

Featuret 2011: http://www.youtube.com/watch?v=CtGYtdDI6eE
Asennus yms: http://udk.com/

Kaupallisten pelien tekeminen vaatii toki lisenssin. Mutta harrastalijoille maksuton. Olen diggaillut, vaikka vain räpeltääkseni jotain.

Myös Crytekiltä pitäisi kai olla tulossa CryEnginen SDK. Toistaiseksi sitä voi käyttää vain alkuperäisen Crysisin kautta modityökaluna, mutta ulkoilmakenttiin se sopii erinomaisesti.
  • 0
Kaipa sitä kehtaisi vielä lisätä lyhyen videon omasta pikku treenidemosta, jonka tein helmi-maaliskuussa UDK:n mukana tulevista matskuista... Ei mitään erikoista, mutta tulipahan testattua vähän peruspelilogiikkaa (puzzlet, triggerit, kamera-ajot yms). Jos ideaa ja matskua (ja aikaa) löytyisi, noilta pohjilta voisi kehitellä vaikka vähän isompaakin toimintaseikkailua.

http://www.youtube.com/watch?v=cXErzwbm7Eg (video on pakkauksesta johtuen synkempi kuin pitäisi ja jotain artifaktejakin kerpele!)

Vilkaiskaa HD:na, lopussa pieni nyökkäys GR:n suuntaan. ;P
  • 0
Lainasi Kimmo Pukkila:
http://www.youtube.com/watch?v=cXErzwbm7Eg (video on pakkauksesta johtuen synkempi kuin pitäisi ja jotain artifaktejakin kerpele!)

Vilkaiskaa HD:na, lopussa pieni nyökkäys GR:n suuntaan. ;P


Ei yhtään hassumpaa jälkeä. Tuo tekemäsi Gears of War vs. Mad World video oli myös hiton siisti.
"When entertainment turns into a surreal reflection of your life, you're a lucky man if you can laugh at the joke"
  • 0
Lainasi Kimmo Pukkila:
Kaipa sitä kehtaisi vielä lisätä lyhyen videon omasta pikku treenidemosta, jonka tein helmi-maaliskuussa UDK:n mukana tulevista matskuista...


Siis onko tämä modi vai oletko tehnyt kaiken itse? Pelihän oli kait unreal.
Arrrr, liskomies tulee!
  • 0
Latasin äsken semmoisen YoYo Gamesin GameMakerin, ja väkersin sillä jotain pientä aluksi. Ei sillä ohjelmalla tuollaisia hienoja pelejä niinkuin Kimmo Pukkilalla saa, mutta hauska sillä on tehdä tälläisiä pienempiä pelejä

http://www.yoyogames.com/gamemaker/try
Siinä on linkki jos jotakin kiinnostaa, ilmainen ja suht helppo käyttöinen.
  • 0
Lainasi metal8585:
Siis onko tämä modi vai oletko tehnyt kaiken itse? Pelihän oli kait unreal.


Itse kasailtu UDK:n eli Unreal Development Kitin sisältämistä valmiista paloista (eli paloista, joita muutamissa UT-kentissä ja Epicin Feature-demoissa on käytetty). On siellä muutama omakin objekti, mutta ei mitään suurta. Koko homma lähti oikeastaan liikkeelle siitä, että tein yhden jumalattoman nelikulmion UDK:n BSP-työkalulla ja leikkasin siihen "huoneita". Pikku hiljaa niitä sitten teksturoi ja lisäsi pylväitä yms. meshejä koristeeksi ja alkoi kokeilla triggereitä jne.

Siinä mielessä ihan "stand alone -peli", että se ei vaadi mitään muuta kuin asennuspaketin ajamista. Eli Unrealia se ei vaadi, vaikka Unreal Engine 3:lla pyöriikin. Mutta tässä on toki vain yksi kenttä, ja päävalikko puuttuu... pitäisi ensin trialoida Flashiä ja tuhertaa sillä jokin Actionscript-systeemi. Se lienee se viimeinen palanen, jonka tuohon räpellykseen lisään.
  • 0
Tullut tässä viimeaikoina opeteltua pelinkehitystä Allegro5 kirjastolla. Kyseessä siis C++ kehitetty kirjasto jolla voi käsitellä käsitellä kuvaa, ääntä ja osaahan kirjasto huomioida myös näppäimistön, hiiren ja peliohjaimenkin komentoja.

Mike Geig:in Fixed by proximity sivustolta löytyvä 2d pelikehitykseen paneutuva opas opettaa melko tehokkaasti noita perusasioita pelinkehityksestä c++:lla.

Tosin ennen tuohon paneutumista olisi hyvä olla ohjelmoinnin perusteet jollain kielellä hallussa. Esimerkiksi perus tietotyypit, for, while ja if lauseet, googlen käytön jalo taito omia virheitä korjaillessa ja tietysti sinnikkyyttä korjata ne.

Tietysti jos ei tykkää ohjelmoida niin kannattaa pysyä noissa Unreal, Flash, gamemaker sekä Unity jutuissa. Varmaan jokseenkin helpompi aloittaa noilla mitä
>_>
  • 0
Tuli tuossa kehitettyä kuukausi tai kaksi sitten peli C/C++:lla Windows alustalle tuolla mainitsemallani Allegro 5 kirjastolla (kilpailia jokseenkin tunnetummalle SDL kirjastolle ).

Hyperspeed proto
Peli
Lähdekoodi (MSVC - Microsoft Visual C++)
Ruutukaappaukset: 1, 2, 3

Sivulta kuvattu "last stand" tyylinen simppeli räiskintäpeli.

Windows ja agressiivisemmat virustorjunta ohjelmistot saattavat varoittaa tuon ajamisesta sillä mitään lisenssiä yms. en ole tuolle hankkinut.

Kyseessä käytännössä ensimmäinen peli mitä olen koskaan tehnyt, ellei jotain vanhoja "Klik & Play " pelejä lasketa.

Vainoharhaisimmat käyttäjät voivat tarkistaa ja buildata vaikka lähdekoodin mikäli epäilevät virukseksi.

Kehitysaika: 2 viikkoa.
>_>
  • 0
Ihan hauska peli oli, huipputulokseksi sain 770 pistettä . Jos haluat jatkokehitellä tuota, niin mielestäni tuohon voisi lisätä jonkin kuolema-animaation, kun nyt tuo on aika ärsyttävä kun lävähtää vaan "Game over" silmille. Lisäksi voisi matkan varrelle lisätä jotakin power-uppeja tai vaikka uusia aseita. Mutta kuitenkin ihan menevä peli.
PSN: JesseTheFinn
  • 0
En missään nimessä suosittele käyttämään Game Makeria edes huvin vuoksi. Se mokoma vaatii kevyissäkin projekteissa jumalattoman määrän dataa, minkä näkee käynnistysvaiheen latauspalkissa. C++ on ollut mieleeni koodikielenä, se on vähän kuin Java, mutta Java perustuu naurettavan pikkutarkkoihin ja pitkiin avainsanoihin.

Viperin linkki voisi muuten kiinnostaa, mutta kun kyseessä sattuu olemaan Visual Studio En pidä niden rekisteröintipakosta, ja muutenkin koodin vääntäminen tekstieditorilla on paljon hauskempaa

Jonkun verran olen tuota ohjelmointia ehtinyt kokeilemaan ja kyllä perusteet löytyvät, mutta vielä pitäisi jaksaa opiskella... Ongelma vain on ettei tässä arkena tunnu ehtivän tekemään mitään. Jonkinlaista konseptia sentään on mielessä
"You can bring the wine, I'll make the salad." - Joker (Batman Arkham Asylum)
  • 0
Lainasi Hermorage:
En missään nimessä suosittele käyttämään Game Makeria edes huvin vuoksi. Se mokoma vaatii kevyissäkin projekteissa jumalattoman määrän dataa, minkä näkee käynnistysvaiheen latauspalkissa.


GameMakerin vahvuus piilee siinä, että sillä saa melko nopeasti aikaan jopa sellaiset joilla ei ole aikaisempaa kokemusta pelinkehityksestä tai koodaaminen ei yksinkertaisesti nappaa (esim. Graafikko, Audiopuolen jannu, kirjailia ).

Hyvää tekstiä:
Professional developers look at GameMaker

Ajattele asiaa vähän laajemmin, sillä se muutama megatavu jota kevyessä projektissa saatat säästää voi tarkoittaa moninkertaista kehitysaikaa.

Lainasi Hermorage:
C++ on ollut mieleeni koodikielenä, se on vähän kuin Java, mutta Java perustuu naurettavan pikkutarkkoihin ja pitkiin avainsanoihin.


Ohjelmointikielet nyt ovat kaikki loppupeleissä melko samankaltaisia. Eroina noissa on usein lähinnä vain syntaksi ja se miten jotkut asiat tehdään välillä vähän eri tavalla.

Aloittelijoille on melko yleistä takertua liiaksi johonkin ohjelmointikieleen kuten C++ koska he ovat kuulleet, että se on mitä "ammattilaiset" käyttävät. On yleisesti parempi opetella Ohjelmoimaan kuin opetella ohjelmoimaan C++:lla.

Itse suosittelen aloittelijoille C#:lla aloittamista. Pääsee todella nopeasti vääntämään jopa melko monimutkaisia Windows sovelluksia ja syntaksi on aika samankaltaista mitä C/C++:lla ja Javalla. Pelinkehitys C#:lla onnistuu erinomaisesti XNA:n avulla.

Lainasi Hermorage:
Viperin linkki voisi muuten kiinnostaa, mutta kun kyseessä sattuu olemaan Visual Studio En pidä niden rekisteröintipakosta, ja muutenkin koodin vääntäminen tekstieditorilla on paljon hauskempaa


Suosittelen lämpimästi latailemaan ja rekisteröitymään, kyseessä on kuitenkin ylivoimaisesti paras kehitysympäristö mitä olen itse käyttänyt. Siinä meinaa ihan itku päästä jos joutuu ilman kunnon debuggeria ja intellisenssiä (aka codecompletion) koodailemaan.

Se on kuin joutuisi talon rakennuksessa käyttämään vasaran sijasta lusikkaa.

Jos kuitenkin löytyy joku pakonomainen tarve erottua massasta tai käytössä on linux tai Mac niin voi kokeilla pätevän oloista Code::Blocksia.

Lainasi Hermorage:
Jonkun verran olen tuota ohjelmointia ehtinyt kokeilemaan ja kyllä perusteet löytyvät, mutta vielä pitäisi jaksaa opiskella... Ongelma vain on ettei tässä arkena tunnu ehtivän tekemään mitään. Jonkinlaista konseptia sentään on mielessä


Kun ohjelmoinnin ja olio-ohjelmoinnin perusteet on oikeasti halussa, niin loppu onkin käytännössä rakenteiden, framworkkien, kirjastojen, suunnittelumallien, tietorakenteiden, IDE:n sekä kieli yms. kohtaisten nippelitietojen opettelua. Nämä oppii tosin käytännössä parhaiten ihan vain ohjelmoimalla ja ongelmiin törmätessä kovalla googlaamisella.

--------

Lainasi Gono10:
Ihan hauska peli oli, huipputulokseksi sain 770 pistettä . Jos haluat jatkokehitellä tuota, niin mielestäni tuohon voisi lisätä jonkin kuolema-animaation, kun nyt tuo on aika ärsyttävä kun lävähtää vaan "Game over" silmille. Lisäksi voisi matkan varrelle lisätä jotakin power-uppeja tai vaikka uusia aseita. Mutta kuitenkin ihan menevä peli.


Kiitos ja kiva että pidit. Varmaan tulee jonain kauniina päivänä väsättyä tuosta joku parempi versio, sillä tuon pelin pohjarakenne alkoi kehityksen loppupuolella natista melko pahasti liitoksistaan.

Tein tuon melko nopeasti oppimielessä portfolioni täytteeksi sillä hain tuohon Turun pelinkehittäjä koulutukseen (johon minut myöhemmin valittiin 220 hakijan joukosta )

Pelien parissa työskentely on kuitenkin ollut pidemmän aikaa haaveena, mutta vasta viimeaikainen suomalaisten pelitalojen menestys on tehnyt siitä huomattavasti realistisemman vaihtoehdon.
>_>
  • 0
Lainasi Viper7:
GameMakerin vahvuus piilee siinä, että sillä saa melko nopeasti aikaan jopa sellaiset joilla ei ole aikaisempaa kokemusta pelinkehityksestä tai koodaaminen ei yksinkertaisesti nappaa (esim. Graafikko, Audiopuolen jannu, kirjailia ).


No joo, siis periaatteessa saa aikaan, mutta itse havaitsin tämän "drag 'n dropin" objektien määrittelyssä turhan kömpelömmäksi. Kun homma meni minulla siihen että tein aina Step-toiminnon jonne kirjoitin skriptana kaikki toiminnot, olisi tämä homma se ja sama. Kyllähän joku voi tästäkin innostua, mutta minä en sillä mitään saanut aikaan, koko ympäristö oli niin kömplelö.

Lainasi Viper7:
Ajattele asiaa vähän laajemmin, sillä se muutama megatavu jota kevyessä projektissa saatat säästää voi tarkoittaa moninkertaista kehitysaikaa.


Ja moninkertaista oppimista :d

Lainasi Viper7:
Aloittelijoille on melko yleistä takertua liiaksi johonkin ohjelmointikieleen kuten C++ koska he ovat kuulleet, että se on mitä "ammattilaiset" käyttävät. On yleisesti parempi opetella Ohjelmoimaan kuin opetella ohjelmoimaan C++:lla.


Anteeksi js sait jonkin nyypähtävän käsityksen. Aloittelijan ei todellakaan kannata aloittaa C++:lla. Jos skriptaa haluaa oppia vääntämään, suosittelen ehdottomasti Pythonia. Sen skriptaus poikkeaa muista kielistä melko vahvasti, sillä siinä käytetään aaltosulkujen sijasta sisennyksiä. Näin tulee vähemmän säätöä ja monimutkaisemmatkin looppirakenteet aukeavat heti.

Lainasi Viper7:
Suosittelen lämpimästi latailemaan ja rekisteröitymään, kyseessä on kuitenkin ylivoimaisesti paras kehitysympäristö mitä olen itse käyttänyt-- --Jos kuitenkin löytyy joku pakonomainen tarve erottua massasta tai käytössä on linux tai Mac niin voi kokeilla pätevän oloista Code::Blocksia.


En nyt satu tykkäämään Microsoftin ohjelmistosta, turha antautua lisessointipakolle kun on olemassa mutakin hyviä vaihtoehtoja. Itse olen käyttänyt C++:n kanssa juuri Code::Blocksia. Se on yhtä painajaista jos ilman debuggeria lähtee etenemään Enpä ole muuten edes tullut ajatelleeksi että sen saa asennettua Linuxille, kiitos vain tiedosta!

Lainasi Viper7:
Kun ohjelmoinnin ja olio-ohjelmoinnin perusteet on oikeasti halussa, niin loppu onkin käytännössä rakenteiden, framworkkien, kirjastojen, suunnittelumallien, tietorakenteiden, IDE:n sekä kieli yms. kohtaisten nippelitietojen opettelua. Nämä oppii tosin käytännössä parhaiten ihan vain ohjelmoimalla ja ongelmiin törmätessä kovalla googlaamisella.


Kyllä tuota luetteloa hieman saa vielä laajennettua, mutta periaatteessa joo. Suurin ymmärtäminen on graaffisessa käyttöliittymässä mutta kyllä sekin lähtee rullaamaan
"You can bring the wine, I'll make the salad." - Joker (Batman Arkham Asylum)
  • 0
Lainasi Hermorage:
Ja moninkertaista oppimista :d


Aika on rajallista ja kaikkea ei yksinkertaisesti ehdi eikä kannatakkaan oppetella. Tämän lisäksi monella loppuu ohjelmoinnissa kiinnostus tai keskittymiskyky jos hommat junnaa liian kauan paikallaan ilman merkittävää edistystä.

Lainaanpa sinua:
Lainasi Hermorage:
Jonkun verran olen tuota ohjelmointia ehtinyt kokeilemaan ja kyllä perusteet löytyvät, mutta vielä pitäisi jaksaa opiskella... Ongelma vain on ettei tässä arkena tunnu ehtivän tekemään mitään.

;)

Lainasi Hermorage:
Anteeksi js sait jonkin nyypähtävän käsityksen. Aloittelijan ei todellakaan kannata aloittaa C++:lla.


Minä taas tarkoitin tuolla tekstilläni sitä, että se on aloittelian kannalta melko sama millä ohjelmointikielellä aloittelee, kunhan nyt sentään jollain. Tuon tekemäni pelin olisin voinut aivan yhtä hyvin tehdä C#:lla, Javalla, Pythonilla tai vaikka javascriptillä.

Lainasi Hermorage:
En nyt satu tykkäämään Microsoftin ohjelmistosta, turha antautua lisessointipakolle kun on olemassa mutakin hyviä vaihtoehtoja. Itse olen käyttänyt C++:n kanssa juuri Code::Blocksia. Se on yhtä painajaista jos ilman debuggeria lähtee etenemään Enpä ole muuten edes tullut ajatelleeksi että sen saa asennettua Linuxille, kiitos vain tiedosta!


En ole Code::Blocksia käyttänyt, mutta varmasti ihan pätevä IDE kyseessä kun sen verran moni sen perään kuitenkin vauhkoo.
Mistä lisenssointipakotteesta puhut?

Rekisteröinnin jälkeen ainakin noilla 2010 Express versioilla on saanut tehdä ihan kaupallistakin softaa.

Lainasi Hermorage:
Kyllä tuota luetteloa hieman saa vielä laajennettua, mutta periaatteessa joo. Suurin ymmärtäminen on graaffisessa käyttöliittymässä mutta kyllä sekin lähtee rullaamaan


Mitä tarkoitat?
Nuo ikkunat, nappulat ja tekstilaatikot ovat olioita ihan siinä missä kaikki muutkin.
>_>
  • 0
Lainasi Viper7:
Minä taas tarkoitin tuolla tekstilläni sitä, että se on aloittelian kannalta melko sama millä ohjelmointikielellä aloittelee, kunhan nyt sentään jollain. Tuon tekemäni pelin olisin voinut aivan yhtä hyvin tehdä C#:lla, Javalla, Pythonilla tai vaikka javascriptillä.


Toki, se nyt vain on niin että toiset kielet ovat ymmärrettävämpiä kuin toiset. Mutta javascript älä kumminkaan sillä lähde yrittämään. Onhan se mahdollista silläkin mutta tehokkuuden puolesta...

Lainasi Viper7:
Rekisteröinnin jälkeen ainakin noilla 2010 Express versioilla on saanut tehdä ihan kaupallistakin softaa.


Miksi ihmeessä joka paikkaan pitäisi aina rekisteröityä kun tässäkin tapauksessa on muitakin vaihtoehtoja? Kumminkin yleensä se vähemmän kaupallinen vaihtoehto on parempi. Saatanpa joskus kokeilla Visual Studiota mutta toistaiseksi mokoma ei ole herättänyt mitään kiinnostusta

Edit:

Niin puhuitkin tuosta Express-versiosta. Hieman ristiriitaisia muistikuvia on jäänyt kun tuota ohjelmistoa netistä katselin ja saatoin jotain sekoittaa aiemassa tekstissäni. Mietinkin että oliko siinä jotain maksuosuuttakin vai ei... peace out
"You can bring the wine, I'll make the salad." - Joker (Batman Arkham Asylum)
  • 0
Kyllähän tuolla Javascriptillä onnistuu simppelit 2D pelit melko mukavasti ja mikäli tehoja haluaa niin tuolla uudella WebGL:llä saa kyllä niitä ammennettua melko mukavasti. (JavaScript openGL API)

Jos selaimesi tukee WebGL:ää niin käyppä koittamassa näitä demoja:
http://www.chromeexperiments.com/webgl/

Mutta kielenä kyllä tuntuu sen verran kankealta, että olen pyrkinyt sitä parhaani mukaan välttämään.

No tuo rekisteröityminen on lähinnä Microsoftin tapa saada käyttäjät kertomaan vähän että millaiset ihmiset sovellusta oikein käyttävät. Lähinnä kysellään onko opsikelijaa, ammattilaista vai harrastajaa jonka jälkeen annetaan koodi.
>_>
  • 0
Tässä kun on viikonlopun aikana tullut tutustuttua tuohon Unityyn vähän lähemmin niin ei voi muuta sanoa kuin että melko nerokas engine kyseessä.

Täysin aloittelijalle tuo softa saattaa olla kyllä melko hankala, mutta jos joku korkean tason ohjelmointikieli (C#, Javascript, jne.) on hallussa ja omaa edes jonkinlaisen peruskäsityksen 3D editoreista niin tuo tarjoaa kyllä melko kattavat puitteet pelinkehitykseen (2D ja 3D).

Tutoriaaleja ja esimerkkiprojekteja löytyy pilmin pimein joka tekee opettelusta melko helppoa, olettaen siis että innostusta, aikaa ja itsekuria löytyy.

Esimerkki pelejä jotka toimii Unity enginellä:
- Bad Piggies
- Escape plan
- Rochard
- Cthulhu Saves the World
- Slender: The eight pages.

Softa on ilmainen ja käsittääkseni sillä voi tehdä ja julkaista pelejä aivan vapaasti ilman mitään lisenssimaksuja.
>_>
  • 0
Koittakaapas nyt meidän ryhmän TurkuGameDev luomusta nimeltä AnglerFish.

Latauslinkki



Kyseessä siis luolastosukelluspeli, missä pelaajan tehtävänä on navigoida sukellusveneellä läpi luolaston kerätessä soranium kristalleja. Varokaa kuitenkin ilkeää ja nälkäistä krottikaloja jotka pistävät sukellusveneen vaivatta palasiksi jos vain annat.

Peli oli esillä mm. DigiExpolla sellaisten pienten nimikkeiden keskellä kuten Playstation All-Stars, Crysis3, Halo4, Need for speed jne.
Tosin pelimme oli lähinnä avustamassa Turun AMK:n tulevia ja meineillään olevia pelialaan liittyviä koulutuksia. Peli oli esillä myös tällä viikoilla kun ICT-talolla oli jonkin sortin avoimet ovet päivä jossa esiteltiin koulutustarjontaa.

Kuvakaappaus 1
Kuvakaappaus 2
Kuvakaappaus 3

Tehty Unitylla.
>_>
  • 0
Osallistuiko täällä kukaan jollain paikkakunnalla tuohon Global Game Jamiin. Tällä hetkellä kovaa vauhtia vääntämässä koodarina projektia Turussa. Saa nähdä mitä tulee.

Melko mielenkiintoinen fiilis kyllä vääntää melkein tauotta muutama päivä peliä.
>_>
  • 0
Pitäisi itse aloittaa käyttämään tuota UDK:ta, vaikuttaa ihan siistiltä. Olen ladannut joskus Steamista jonkun jossa voi luoda omia 2D pelejä, mutta siihen se jäi... Nyt olisi taas halua yrittää räpeltää jotain. Kuten aion kai ensimmäisenä tehdä tuhoutuneen ravintolan josta sitten alan tekemään jotain suurempaa.
"Oh crap" - Nathan Drake
  • 0

Sinun täytyy olla kirjautuneena kommentoidaksesi. Jos et ole vielä jäsen - liity jäseneksi nyt.!