God of War: Ascensionin väkivaltaisuus on E3-messujen jälkimainingeissa herättänyt keskustelua, mutta kehittäjä Sony Santa Monican mukaan väkivalta ei ole niinkään pelin ydin, vaan seurausta kreikkalaismytologisesta kostotarinasta.
Studio kertoi IGN:n haastattelussa, että väkivallalle on asetettu studion sisällä myös selkeät rajat, jotka ohjaavat pelisuunnittelua. Päähahmo Kratosta ei esimerkiksi näytetä nauttimassa vihollisten surmaamisesta, vaan tämä pyrkii etenemään niin nopeasti kuin mahdollista.
Linjavetoja on uusimmassa osassa jopa jonkin verran tiukennettu. Studio on ainakin osin luopunut naisiin kohdistuvasta väkivallasta, koska se saattaisi peilautua tavoilla, jotka eivät ole tarkoituksenmukaisia. Tällä halutaan ennen muuta korostaa Kratoksen - joka on menettänyt perheensä - luonnetta.