Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys Figma on julkistanut neljä uutta platina- ja kultalevyyn yltänyttä peliä. Diablo III:sta tuli ensimmäinen platinaa tänä vuonna myynyt peli, ja samaan yli 20 000 kopion määrään on sittemmin yltänyt myös NHL 13:n Playstation 3 -versio.
Kultaa sen sijaan ovat myyneet NHL 13:n Xbox 360 -versio ja FIFA 13:n Playstation 3 -versio. Kultalevyyn vaaditaan Suomessa 10 000 kopion myynti.
Diablo III ja NHL 13 kuuluvat luonnollisesti vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden myydyimpiin peleihin, mutta niiden edelle mahtuu jo viime vuonna debytoinut räiskintähitti Battlefield 3. Sitä on myyty tänä vuonna enemmän kuin yhtäkään muuta peliä Suomessa.
Figman mukaan alkuvuoden myynti on ollut hieman vaisumpaa kuin vuotta aiemmin. Suomessa on myyty tammi-syyskuun aikana 1,46 miljoonaa peliä, mikä on 7,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.
Samaan aikaan pelimyynnin kokonaisarvo on laskenut vajaan kymmenyksen. Sitä paikkaa kuitenkin digitaalisen myynnin kasvu.
"Digitaalinen peli- ja lisäsisältömyynti on jo arvoltaan suurempi kuin perinteisten pelituotteiden myynnin lasku", arvioi Figman toiminnanjohtaja Thomas Westerberg alkuvuoden lukuja.
Suomen suosituin pelialusta on edelleen Playstation 3. Sen pelit ovat haukanneet ostoista lähes 36 prosentin siivun. Toiseksi eniten pelejä on ostettu PC:lle (24,6 %).