Arkane Studios on riemuissaan Sonyn päätöksestä asentaa kahdeksan gigatavua RAM-muistia Playstation 4:ään. Muistilla on suuri vaikutus valinnanvapautta korostavan studion peleihin, koska se määrittelee, miten laajoja ja rikkaita kenttiä niihin voidaan luoda.
"Kenttäsuunnittelijoina taistelemme muistia vastaan joka päivä", Christophe Carrier kuvailee Eurogamerille. "Leikkaamme asioita, poistamme asioita, riisumme asioita, jaamme kenttiä ja poistamme tekoälyhahmoja, koska muistia ei ole tarpeeksi."
Carrierin mukaan prosessorit ovat olleet jo nyt hyviä, mutta studio odottaa innokkaasti uutta sukupolvea, jossa muistitilannetta ollaan parantamassa. Playstation 4:ään on jo vahvistettu kahdeksan gigatavua muistia, joka on nopeaa GDDR5-tyyppiä. Microsoft ei ole vielä julkistanut uuden sukupolven Xboxia.
Nykyisissä Playstation 3:ssa ja Xbox 360:ssa RAM-muistia on 16 kertaa vähemmän kuin PS4:ssä - vain 512 megatavua.