Maxisin pomo Lucy Bradshaw on selittänyt kuinka Sim Cityä ei voida pyörittää ilman jatkuvaa nettiyhteyttä, kiitos kaikkien niiden lukuisien laskutoimitusten, jotka palvelimet hoitavat pelin aikana. Verkkovapaa pelaaminen vaatisi Bradshawn mukaan hyvinkin mittavia muutoksia pelin koodissa.
Nyt Maxisin sisäinen lähde on kuitenkin kertonut RPS:lle, että tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Kyseessä on vahvistetusti pelin kehittämiseen osallistunut taho.
Lähteen mukaan palvelimet eivät tee mitään laskutoimituksia, jotka liittyisivät itse kaupungin pyörittämiseen. Sen sijaan ne välittävät viestejä pelaajien ja kaupunkien välillä, tekevät pilvitallennuksia, pitävät yhteyttä Originiin, jne. Lähde ihmettelee ymmärsikö Bradshaw kysymyksen jotenkin väärin.
Jotkut tuoreista havainnoista tukevat vuotajan lausuntoa. Markus "Notch" Persson on twiitannut pyörittäneensä peliä onnistuneesti ilman verkkoyhteyttä, ja myös Kotaku on onnistunut tässä omissa kokeissaan.
Lähde kertoo, etteivät palvelimet tee mitään tosiaikaisia kaupunkeihin liittyviä laskutoimituksia, vaan niillä on jatkuvasti jonossa ajoittaisia päivityksiä pelaajien kaupungeista, joihin sitten vastataan muutamien minuuttien päästä. Lähteen mukaan ei vaatisi paljoakaan muutoksia antaa pelaajien rakennella kaupunkejaan ilman internet-yhteyttä.
Pallo on nyt taas EA:n ja Maxisin käsissä.