Olipa kerran mies nimeltä Zach Barth, joka teki peliä nimeltä Infiniminer. Siinä pelaajat harrastivat kaivostoimintaa kuutioista muodostuvassa maailmassa. Eräs ruotsalainen Persson näki tämän projektin ja se antoi hänelle idean peliin nimeltä Minecraft. Miksi sitten näistä jälkimmäinen on miljoonamenestys, ja ensimmäisestä ovat kuulleet tähän mennessä vain harvat ja valitut?
Zachin Infiniminer oli kunnianhimoinen projekti joka Rockpapershotgunin haastatteleman kehittelijän mukaan oli yhdistelmä Infinifragia, Team Fortress 2:a, sekä Motherloadia. Toisin kuin Minecraftissa, siinä oli mukana aktiivista kilpailua. Olennaisempaa sen menestykselle, tai sen puutteelle, oli silti että koodi pääsi vuotamaan. Zach kertoo:
"Lopetin hommat Infiniminerin parissa kun lähdekoodi vuoti. Se oli täysin minun omaa syytäni, ja salli hakkereiden ja tasapainokysymyksiin tyytymättömien pelaajien tehdä omia versioitaan ja servereitään."
Vaikka "Notch" Perssonin Minecraft nyt paistatteleekin siinä valokeilassa, joka olisi voinut olla Infiniminerin, Zach ei ole katkera.
"Ideoiden lainaaminen on keskeistä luovalle prosessille. Ennen Infinimineria oli toisia pelejä, ja Minecraftin jälkeen tulee toisia pelejä. Niin se vaan toimii."
Zach Barthin moninaiseen ja mielenkiintoiseen tuotantoon voi, ja kannattaa tutustua miehen sivuilla osoitteessa: www.zachtronicsindustries.com.