Portal 2 näytti alkujaan varsin erilaiselta kuin tässä kuussa julkaistu peli. Yllättäen kehityksen ensimmäisen puolen vuoden aikana Portal 2 ei sisältänyt lainkaan portaaleja, vaan omasi edeltäjäänsä nähden täysin uudenlaisen pelimekaniikan. Kaiken lisäksi peli oli 1950-luvulle sijoittunut esiosa, jossa ei Chellistä tai GLaDOS -tekoälystä ollut tietoakaan. Ei siten ihme, että vaikka Valvella oltiin todella innostuneita uudesta konseptista, niin testaajat lyttäsivät sen. Fanit eivät pitäneet ideasta pelistä ilman uusia suosikkihahmojaan. Näin ollen Valve aloitti projektin kokonaan alusta, eikä yhtiö ole vielä paljastanut minkälaisesta pelistä alkuperäisessä ideasta oli kyse.
Edellä olevat tiedot paljastuivat uudesta iPad -artikkelista nimeltä The Final Hours of Portal 2, jonka on kirjaillut Gametrailersin Geoff Keighley. Hän sai mahdollisuuden viettää kosolti aikaa Valvella ja kirjasi ylös Portal 2:n kehitysvaiheita yleensä pelijournalisteille ennen näkemättömällä tavalla. Artikkeliohjelma maksaa iPadin Appstoressa 1.59 euroa ja on melkoisen kiinnostavaa luettavaa jos Portal 2:n ja Valven vaiheet kiinnostavat.