Jo useampi vuosi sitten PC:lle ja Playstation 4:lle julkaistu virtuaalipulmailu A Fisherman's Tale löytää vihdoinkin tiensä myös Playstation 5:lle ja sen myötä PSVR 2 -laitteelle. Pelin omaperäinen ominaisuus saa ihmettelemään tavanomaisia pulmia ihan uudesta vinkkelistä.
Pelaaja on puinen kalastajanukke Bob, joka asustelee pienessä huoneessaan tietämättömänä muusta maailmasta. Myrskyvaroituksen saatuaan Bobin pitää kiivetä majakkaan sytyttämään tuli merihädässä oleville. Lukittujen ovien takaa määränpäähän pääseminen vaatii kuitenkin pulmien selvittelyä, mikä ei ole itsestäänselvyys, kun fysiikan lait menevät uusiksi.
A Fisherman's Talessa puuhataan tavanomaiseen virtuaalipelityyliin silmistä kuvattuna, asteittaisella kääntymisellä ja teleporttiliikkumisella. Sense-ohjaimilla liikutellaan virtuaalikäsiä, joilla tartutaan tavaroihin ja käytetään esineitä. Pienissä rajatuissa alueissa on erilaisia pulmia, joita pelaajan pitää ratkaista hyödyntämällä kaikenlaisia esineitä päästäkseen eteenpäin. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi vesiputken korjaamista puuttuvilla paloilla tai kalan syöttämistä tölkkiruualla.
Se mikä erottaa A Fisherman's Talen tavanomaisista pulmapeleistä on oleskeltavan huoneen keskellä oleva pienoismalli, joka on yksi yhteen kopio alueesta, jossa pelaaja on ratkomassa pulmiaan. Tämä tarkoittaa sitä, että huoneessa tapahtuvat asiat tapahtuvat myös pienoismallissa ja itse asiassa alkuperäinenkin huone on vain pienoismalli vielä suuremmalle huoneelle ja niin edelleen. Tämän kikan avulla pelaaja voi esimerkiksi poistaa liian painavia esteitä huoneesta vetämällä ne pois pienoismallista, jossa sama este on vain murto-osan oikeasta koostaan. Samalla tavalla niin sanotussa oikeassa maailmassa oleva liian pieni esine laitettuna pienoismalliin on huomattavasti isompi, jolloin sen saa käyttöön sopivan kokoisena.
Yksinkertaiset pulmat saavat aivan uuden merkityksen, kun asioita pitää miettiä useammasta perspektiivistä. Pelin pulmat eivät kuitenkaan ole missään vaiheessa liian vaikeita ja hetken miettimisellä ratkaisun kyllä keksii. Tosin viimeinen pulmista on jonkin verran epäselvä. Pelin kuitenkin läpäisee yhdellä istumisella alle kahdessa tunnissa, mikä kieltämättä jättää toivomaan lisää sisältöä näin hauskalle idealle.
A Fisherman's Tale hyödyntää ilmeessään sarjakuvamaista piirrostyyliä, mikä on varsin käytettyä VR-peleissä. Tähän peliin sympaattinen grafiikka kuitenkin istuu hyvin antaen selkeän ilmeen ja lämpimän tunnelman. Maailma näyttää kaikin puolin kivalta ja yksinkertaisesta mallinnuksesta huolimatta kaikki tavarat ovat hyvin edustettuna ja selkeästi ymmärrettävissä. Miellyttävä ilme on kuitenkin hieman ristiriidassa pelin teeman kanssa, mikä paikoittain synkkenee aika yllättävästi. Playstation 5:llä ei kuitenkaan ole ongelmia pyörittää kalastajan tarinaa, ja virtuaalikakkuloiden läpi meno on miellyttävän sujuvaa.
Pelin musiikki istuu kivasti sympaattiseen ilmeeseen rennolla ja hyväntuulisella fiilistelyllään. Tarinaa eteenpäin vievä tarina on tunnelmallisesti puhuttu ja ranskalaiskorostus istuu oivasti kalatarinoiden kertomaan. Myös pelissä tavattavat hauskat hahmot puhuvat pelin tunnelmaan sopivalla tyylillä ja ammattimaisesti. Ääniefektit ovat minimissään, musiikin ja kerronnan kannatellessa pelin äänipuolta.
Nokkelana ja omaperäisenä pulmailuna A Fisherman's Tale jää kivasti mieleen. Perspektiivikikkailu mahdollistaa varsin mielenkiintoisia tilanteita ja kiehtovaa ongelmanratkaisua, joiden olisi toivonut jatkuvan hieman pidempäänkin. Toisaalta pisteet tekijöille siitä, että he osaavat lopettaa ennen kuin peli karkaa turhaksi venyttämiseksi. Pelin valikoissa on mainos A Fisherman Talen jatko-osasta, joten sieltäpä sitten lisää kalatarinoita.