Suomi
Gamereactor
ennakot
Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp sisältää hetkensä, mutta asialla on puolensa ja puolensa

Nintendon tuleva uusiksi tehty strategiapaketti on toisaalta onnistunut, mutta sitten kuitenkin...

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp piti alun perin julkaista alkuvuodesta 2022, mutta sitten Venäjän hyökättyä Ukrainaan kävi selväksi, että juuri sillä hetkellä "Advance Wars" -pelin julkaiseminen ei olisi hyvä juttu. Nintendo suoritti lykkäyksen, ja hankalasti nimetty Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp saapuu pelattavaksi huhtikuussa 2023. Pelit alkavat 21. huhtikuuta, mutta pääsin jo kokeilemaan ennakkoon menoa. Kokoelmassa on puolensa, mutta samaan aikaan aika ei ole ollut armelias tälle pelisarjalle.

Advance Wars 1 + 2: Re-Boot Camp todellakin tuntuu 20 vuotta vanhalta peliltä. Kyseessä on toki uusioversio 20 vuotta vanhasta pelistä, mutta verrattuna sellaisiin uusintaversioihin kuin Dead Space ja Resident Evil 4, on ero kuin yöllä ja päivällä.

Tarinassa suoritetaan erilaisilla kentillä annettuja tehtäviä. On selviydyttävä voittajana, päihitettävä käskettyjä komentajia, käytettävä erilaisia yksiköitä ja osattava taistella erilaisissa maastoissa. Käytännössä kaikki kuitenkin tuntuu hyvin vanhentuneelta. Pelattavuus on hyvin alkeellista, ja vaikeustasoa nostetaan lähinnä sillä, että vastaan asettuu enemmän joukkoja. Syvyyttä ei oikeastaan ole, sillä ideana on vain selvitä menetyksistä ennen kuin vastustajan tekoäly ehtii tehdä saman. Harvemmin se kuitenkaan siinä onnistuu, sillä tekoäly tuntuu pystyvän ainoastaan kaiken näkyvissä olevan räjäyttämiseen. Toisin sanoen vastustaja ei koskaan pyri muuhun kuin pelaajan joukkojen tuhoamiseen: se ei koskaan yritä vallata pelaajan tukikohtaa.

Tämä on mainos:

Pelattuani 16 tehtävää olin ilmeisesti ensimmäisen kampanjan puolivälissä. Se on sanottava hyväksi puoleksi, miten eri yksiköt toimivat ja reagoivat toisiinsa. Advance Wars on parhaimmillaan silloin, kun kentällä on yhtä aikaa maa-, ilma- ja merivoimia. Tällöin on mahdollista usuttaa yksiköitä taktisesti toistensa kimppuun ajatuksen kanssa. Tiedusteluyksikkö tarkistaa maaston, keskikokoinen tankki pitää hallussaan siltaa, laiva kylvää tykeillä tuhoa mereltä, taisteluhelikopteri tuhoaa vihollisen tykistön ja sukellusvene tuhoaa vihollisen maihinnousualuksen sivustassa. Tilanteet sujuvat hyvin silloin, kun kaikki toimii. Tekoäly pyrkii samaan kuin pelaajakin, mutta on aina vuoron verran myöhässä, sillä pelaaja saa aina aloittaa.

Advance Wars 1+2: Re-Boot CampAdvance Wars 1+2: Re-Boot Camp
Advance Wars 1+2: Re-Boot CampAdvance Wars 1+2: Re-Boot Camp

Ongelma ei olekaan yksiköiden monipuolisuudessa, vaan kenttäsuunnittelussa. Pelaaja jää jumiin hyvin pitkäksi ajaksi pullonkaulataisteluihin, joille ei tunnu olevan loppua. Tämä johtuu siitä, ettei tekoäly tunne mitään muuta lähestymistapaa kuin pelaajan koko armeijan tuhoamisen. Usein tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, kun samalla parakit, satamat ja lentokentät tuottavat jatkuvasti uusia yksiköitä. Se toinen tapa on sitten vain hävitä matsi, muistaa vihollisen sijainti, määrä ja laatu ottaen uusintaerän. Pelin tempo on rauhallinen, joten nopeasti sitä oppii keinoja edetä, koska muussa tapauksessa on mahdollista juuttua yhteen ja samaan kenttään puoleksitoista tunniksi.

Tämä on mainos:

Pelin tempoa on mahdollista nostaa muun muassa poikkeuksellisen huonosti toimivalla nopeutuksella (fast-forward). Siltikin on pakko kuunnella dialogia, katsella välivideoita ja animaatiopätkiä upseerien käyttäessä erikoiskykyjään ja niin edelleen. Toisin sanoen merkittävä osa ajasta Advance Wars 1 + 2: Re-Boot Campista kuluu siihen, ettei mitään varsinaista edistystä tapahdu. Tehtyä toimintoa ei myöskään voi peruuttaa, ja se on anteeksiantamaton ratkaisu. Mahdollisuutena on uusia koko menossa oleva vuoro, mikä ei ole se paras ratkaisu.

Advance Warsin tarina on niin ohut, että sitä tuskin on pelattavien kenttien lisäksi. Sen sijaan erilaiset henkilöhahmot ovat hyvin tehtyjä, ja heissä on runsaasti persoonallisuutta. Kevyt ja söpöilevä suhtautumistapa sotimiseen ei ehkä sovi kovin hyvin tähän nykyaikaamme, mutta jokainen erottuu toisesta, joten eri henkilöhahmot oppii muistamaan.

Grafiikka ja taiteellinen tyyli ovat niin ikään onnistuneita. Mukana on kolmiulotteinen mallinnus taisteluyksiköitä ja kenttäsuunnittelua, kun taas animaatioissa henkilöhahmot ovat kaksiulotteisia. Yhdistelmä toimii moitteetta.

Advance Wars 1 + 2: Re-Boot Camp ei onnistunut tekemään kovinkaan suurta vaikutusta. On toki mahdollista, että laatu pomppaa merkittävästi ylöspäin ensimmäisen kampanjan jälkipuoliskolla tai toisessa kokoelman pelissä. Mutta jos niin ei käy, kokoelma tuskin onnistuu viihdyttämään muita kuin 2000-luvun alun pelien ystäviä.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä