Suomi
Gamereactor
arviot
Age of Mythology: Retold

Age of Mythology: Retold päivittää klassikon nykyaikaan

Klassikko herää henkiin uudenlaisen ulkoasun kera, mutta harmillisesti ilman uutta tarinallista sisältöä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

On vaikea uskoa, että yli 20 vuotta on kulunut, kun pelasin Age of Mythologya ensimmäisen kerran vuonna 2002. Muistan aina lämmöllä pelin söpöä ulkoasua ja norjalaisten kääpiökyläläisten äännähdyksiä puhumattakaan loistavasta soundtrackista, joka istui mytologiseen tunnelmaan niin hyvin. Vuonna 2024 pääsin pelaamaan uudistettua versiota nimeltä Age of Mythology: Retold. Reaaliaikastrategian lajityyppi jatkaa kehittymistään, joten tämä uusittu remake-versio herättää kysymyksen: onko pelaaminen hauskaa vain nostalgian vuoksi, vai pystyykö 2000-luvun alun peli pitämään pintansa nykyajan markkinatilanteessa?

Age of Mythology julkaistiin uudelleen vuonna 2014 nimellä Age of Mythology: Extended Edition. Tälläkin versiolla on siis jo ikää kymmenen vuotta, joten tilaa parannuksille on. Retold-version se selkein parannus on pelin ulkoasu. Uusi grafiikka on mahtavaa, ja varsinkin lähelle tarkentaessa näkee yksityiskohtia niin ympäristöstä kuin yksiköistäkin. Värimaailma on rikas, ja liikeanimaatiot ovat sujuvia. Jumalallisten voimien katseleminen on aivan erityisen jännittävää, kuten metsäpalojen, tornadojen ja alas tulevien meteorikuurojenkin. Nautin myös taistoista titaanien kanssa, sillä niiden voimakkaat iskut lennättävät suuren määrän yksiköitä kaikkiin ilmansuuntiin.

Yksityiskohtien määrä ulottuu myös tavallisiin yksiköihin, sillä kauniisti mallinnetut sotaelefantit, jalkaväki, sankarihahmot ja myyttiset pedot kaikki yhdessä saavat mytologisen maailman elämään. Eläytymistä auttaa sekin, miten rakennukset tuhoutuvat. Tuho on kaunista, sillä rakennukset tuhoutuvat vaiheittain, ja tulipalojakin syttyy.

Tämä on mainos:

Pelattavuuden osalta Age of Mythology: Retold säilyttää ennallaan klassisen Age of Empiresin pelattavuuden lisäten kuitenkin mukaan useita parannuksia. Pelin ydin pyörii oman sivilisaation rakentamisen ja hoitamisen ympärillä, eri aikakausien läpi edistyen ja erilaisten jumalien ja alijumalien valitsemisessa, joilta sitten saa voimakkaita lisäkykyjä. Pelaajien on kerättävä raaka-aineita, rakennettava rakennuksia ja koulutettava erilaisia ihmisten ja myyttisten olioiden yksiköitä. Menestyksekäs taistelu riippuu sankarihahmojen, myyttisten yksiköiden ja tuhoavien jumalkykyjen käytöstä, joilla on määrä kääntää taistelun kulku omalle puolelle edulliseksi.

Aloittelijoille Retold tarjoaa valikoiman kiinnostavia yksiköitä omine pelimekaniikkoineen. Ihmisyksiköiden, kuten keihäsmiesten, ratsuväen ja jousimiesten, yllä lepää kivi-sakset-paperi-logiikka, mutta myyttiset yksiköt ja sankarihahmot lisäävät mukaan oman tasonsa monimutkaisuutta. Toistaiseksi omia suosikkejani ovat egyptiläiset muumiot, jotka kiroavat vihollisen yksiköt ja manaavat pienempiä muumioita esiin kuollessaan. Tai oikeastaan ehkä paras on suuri kreikkalainen rapu, joka ui kauniisti loistaen taidossa hyökätessään laivojen kimppuun. Jokainen myyttinen yksikkö tuo jotain erityistä taistelukentälle, ja näin jokainen pelikerta tuntuu dynaamiselta ja ennustamattomalta.

Uudelleenkäytettävien jumalkykyjen lisääminen peliin on toinen mahtava lisäys. Yksi suosikkini Age of Empires -sarjasta on aina ollut taisteluiden sujuvuus, ja nämä uudelleenkäytettävät jumalkyvyt luovat uuden kerroksen dynaamisuutta. Kun on mahdollisuus muuttaa vihollisen hyökkäys katastrofaaliseksi epäonnistumiseksi, ovat jumalkyvyt pelin kulkua muuttavia tekijöitä, kunhan niitä osaa käyttää oikein. Esimerkiksi Zeuksen salama on täydellinen keino tärkeän kohteen välittömäksi eliminoimiseksi, kun taas egyptiläiset jumalvoimat voivat sitoa vihollisarmeijan aloilleen maasta ilmaantuvilla käärmeillä ja muumioilla, ja sitten viholliset voi pyyhkäistä pois meteorikuurolla.

Toiset pelin osa-alueet ovat kokeneet merkittäviä parannuksia, mutta ne kampanjat näyttävät olevan suoria kopioita alkuperäisen pelin tehtävistä. Age of Mythology: Extended Editionia pelanneille tämä saattaa olla pettymys, jos on kiinnostunut lähinnä yksinpelisisällöstä. Rinnakkain vertailtuna tehtävät ovat aivan samat kuin ennenkin. Lisäksi uudet ääninäytellyt osiot vaikuttavat aiempia huonommilta. Alkuperäisissä äänissä oli mukana oma koominen elementtinsä, kun taas uudet äänet ovat hyvin vakavia ilman minkäänlaista leikillisyyttä. Moinen tuntuu selvästi askeleelta taaksepäin.

Tämä on mainos:

Niin ikään ohjauksesta ja käyttöliittymästä voi olla montaa mieltä. Toisaalta mukana on mahtava uusi kyläläisten keräämismekaniikka. Kyläläisten erikseen ohjaamisen sijasta voi pelaaja valita asetuksen, johon kyläläiset keskittyvät, kuten vaikkapa raaka-aineiden keräämisen seuraavaan aikakauteen edistymiseksi. Se on toisaalta hyvin epätyypillistä Age of Empiresille, mutta uusille pelaajille se on hyvä lisäys. He kun yrittävät vielä oppia, millaisia yksiköitä kannattaa tehdä ja mitä vastaan. En ole varma, onko ominaisuus kuitenkaan mukana verkko-otteluissa.

Toisaalta mukana on pienempiä ominaisuuksia, joista en pidä. Esimerkiksi en voi käskeä hyökkäysliikettä armeijalleni klikkaamalla aluetta minimapissa. Tämä lisää pelaamiseen tarpeettoman ylimääräisen askeleen, kun olen valmistelemassa niin hyökkäystä kuin oman tukikohdan hoitamistakin. Lisäksi olen sitä mieltä, että tulevaisuuden päivityksen pitäisi ottaa mallia Age of Empires II: Definitive Editionin automaattisesta tavasta ehdottaa uusien maatilojen paikkaa. Tällä hetkellä maatilat on asetettava paikoilleen itse käsin.

Toinen tärkeä huomattava asia on reitinvalinta, mikä ei aina toimi niin kuin pitäisi. Esimerkiksi minulla on ollut kyläläisiä, jotka eivät löydä tietään rakennuspaikalle, vaikka lähtevät liikkeelle kaupungin keskustasta. Osa yksiköistä jäi jumiin törmättyään kanoihin. Reitinvalinta on ollut se tavallisin valituksen aihe Age of Empiresissa, ja ilmeisesti lisätyötä tarvitaan edelleen, jotta ongelmat saadaan hiotuksi pois tästäkin pelistä.

Huolimatta näistä pienistä valituksen aiheista, olen positiivisella mielellä Age of Mythology: Retoldin kanssa. Olen iloinen siitäkin, että norjalainen jumala Freyr on mukana monipuolistamassa menoa, ja mukavia ovat myös muiden sivilisaatioiden ja jumalien lisääminen. Kiinalaisia on jo varmistettu olevan tulossa tulevan ladattavan lisämateriaalin muodossa, jonka tilaus sisältyy pelin Premium Editioniin. Pidän myös siitä, että pelin aikana kuultava musiikki on tehty uusiksi, sillä sen kuunteleminen on maittavaa. Lisäksi uusi viides "ihmeaika" (Wonder Age) lisännee jännitystä ja pidempää kestoa moninpelimatseihin. Se nimittäin tarjoaa alennuksia jumalkyvyille ja uudelleenkäytettäville titaaniporteille, jotka siis ovat iso panostus.

Aloitin esittämällä kysymyksen, pärjääkö tämä peli nykyajan muiden strategiapelien markkinoilla. Olen melkoisen varma siitä, että uudet pelaajat osaavat arvostaa sitä vankkaa pelattavuutta, jonka Age of Mythology: Retold tarjoilee. Kyseessä on mahtava yhdistelmä ulkoista näyttävyyttä, mielenkiintoista tapahtumapaikkaa ja klassista pelattavuutta. Jumalkyvyt ja titaanit voivat muuttaa ottelun kulkua, mutta en usko niiden olevan epäreiluja. Arvostan niin ikään Age of Empires IV:n maamerkkien puuttumista, sillä nyt oman tukikohdan menettäminen ei merkitse pelin päättymistä.

Toisin sanoen olen nauttinut täysin siemauksin kahakoista ja odotan innolla pääseväni pelaamaan lisää, kunhan moninpelin palvelimet avautuvat. Jotka pitivät suuresti alkuperäisestä, on Age of Mythology: Retold ehdottomasti pelattava. Tarjolla on päivitettyä grafiikkaa, innovatiivisesti käytössä olevat jumalkyvyt ja hienoisia muutoksia pelattavuuteen, ja näin kokonaisuus paranee. Tyystin uusille pelaajille tarjolla on se yksi parhaimmista ja hauskimmista strategiapeleistä tällä hetkellä. Harmillisesti "Retold" ei tarkoita uutta otetta pelin kampanjoissa, sillä ne ovat samat kuin vuonna 2002 ja 2014.

HQ
Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: RetoldAge of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold
Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: RetoldAge of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Mahtava uusi grafiikka ja musiikki, uusi Freyr-jumala, pelattavuus toimii vielä 20 vuotta myöhemminkin
-
Ei uutta yksinpelattavaa, kampanjan ääninäyttelystä puuttuu se vanha taika, reitinvalinnassa on ongelmia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä