Suomi
Gamereactor
artikkelit
Allods Online

Allods Online -haastattelu

Ilmaiseksi pelattavat massiiviverkkopelit ovat viime vuosina vallanneet nopeasti alaa. Tavoitimme Allods Onlinen tuottajan Lori Brayn, joka kertoo mitä tällä F2P-pelillä on tarjottavanaan ja kuinka uusin lisäosa muuttaa kokemusta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Voisitko lyhyesti esitellä itsesi?

- Olen Lori ja toimin Allods Onlinen tuottajana. Nousin tähän pestiin vasta hiljattain, mutta olen työskennellyt projektin parissa viimeiset kaksi vuotta.

Kaikki eivät ehkä tunne peliä, joten mikä on Allods Online?

- Allods Online on ilmaiseksi pelattava MMORPG, joka sisältää kaksi kamppailevaa ryhmittymää, kuusi rotua, kahdeksan arkkityyppiä ja 30 luokkaa. 47 kentän aikana pelaajat kokevat avoimen maailman PvP-ympäristöjä, luolastoja ja raideja, sekä pelaajien välistä vuorovaikutusta (sekä ryhmittymien riveissä että ilman). Lisäksi pelissä on taisteluita, jotka tapahtuvat Allods Onlinelle uniikissa ulkoavaruudessa nimeltä Astral. Pelaajat rakentavat omat Astral-aluksensa ja -hirviönsä ja matkaavat Astral Allodsiin - eräänlaiseen maailmaan syvällä Astral-avaruudessa - tai voivat jopa taistella toisten pelaajien aluksia vastaan.

Tämä on mainos:

Allods Online pohjautuu ainutlaatuiseen asetelmaan, joka yhdistää useita eri lajityyppejä yhdeksi tarinaksi. Osana tätä on tietenkin joitakin klassisia fantasiaelementtejä, joita on augmentoitu maailmanlopunjälkeisellä, steampunk-tyylisellä avaruusoopperalla, joka kytkeytyy brutaaliin sotaan. Se repii pelimaailmaa kappaleiksi ja estää havaitsemasta todellista vaaraa, joka kytee pinnan alla. Allods Onlinen maailma, Sarnaut, huokuu venäläistä historiaa ja kansantarustoa, mutta ei tungettelevasti - se vain lisää peliin uniikin vivahteen, jollaista ei löydy muualta. Tämä ilmenee niin kaupunkien arkkitehtuurissa ja rönsyilevissä koivumetsissä kuin myös saduista aineksia ammentavissa tehtävissä: yhdessä vaiheessa päästään jopa taistelemaan Baba Jagan talon liepeillä.

Pelimekaniikan osalta Allods Online on taitopohjainen peli, jonka ytimessä on muokattavuus. Taistelua leimaavat taitojen ja kykyjen yhdistelmät, jotka on huolellisesti valittava kussakin kentässä, ei niinkään alkuperäinen hahmoluokka, joka valitaan hahmon luontivaiheessa. Jokaiselle rodun ja arkkityypin yhdistelmälle löytyy lukuisia kelvollisia kehityssuuntia, jotka muuttavat radikaalisti ryhmässä tai raidissa vaadittavaa pelityyliä. Allods Online on lähestyttävissä pelaajan aiemmasta kokemuksesta riippumatta, mutta tarjoaa haastetta myös täydellistä hahmoa tavoitteleville.

Allods Online

Kuinka paljon pelillä on tällä hetkellä pelaajia ja miten peli on kehittynyt sitten julkaisun?

Tämä on mainos:

- Meillä on tällä hetkellä viisi palvelinta kolmella eri kielellä ja hyvin aktiivinen yhteisö, joka kasvaa viikko viikolta. Pelin saama vastaanotto on ollut hämmästyttävä. Fanien osoittama intohimo peliä kohtaan saa myös meidät keskittymään siihen, mikä on pelille parasta.

Ilmaispelimarkkinat kasvavat nopeasti. Mitkä ominaisuudet erottavat Allods Onlinen kilpailijoista ja kuinka pidätte yhteisön aktiivisena?

- Tärkein erottava tekijä on Allods Onlinen laatu ja pelimekaniikan syvyys. Tarjolla ei ole isompaa, laajempaa ja kauniimpaa peliä, joka on aidosti ilmainen - eli tarjoaa kaiken sisältönsä veloittamatta senttiäkään. Allods Online on suunniteltu käytännössä ihan kaikille: seikkailijoille, jotka haluavat vain koluta tunneleita, haalia varusteita, luoda rohtoja ja kerätä harvinaisia vaatekappaleita, taistelijoille, jotka herättävät pelkoa vasta-alkajissa, sekä ihmelapsille, joiden on oltava ensimmäisiä kaikessa.

Yhteisöä varten meillä on uskomattoman omistautunut community manager -tiimi. Oikeasti, nämä tyypit paiskivat töitä kellon ympäri keksiäkseen aina vain uusia tapahtumia - sekä pelin sisäisiä että ulkoisia. He auttavat yhteisöä luomaan videoita, taideteoksia, tarinoita, kuvia ja muita luovia ilmentymiä uskollisuudesta Sarnautille ja kaikille sen juonteille. Community managerit toimivat myös pelissä ja keskustelevat pelaajien kanssa heidän toiveistaan.

Monella tapaa community managereilla on kaikkein vaikein työ: heidän on tultava toimeen yhteisön parhaimpien ja huonoimpien puolien kanssa ja varmistettava, että Allods Onlinen pelaajan pysyvät yhdessä. Esimerkkejä heidän työstään löytyy esimerkiksi "Previously On Allods Online" -sarjasta, jossa he kertaavat järjestettyjä tapahtumia.

Allods Online

Peli sai hiljattain laajennuksen, Allods Online: Undauntedin. Mitä siihen sisältyy ja kuinka se muuttaa kokemusta?

- Allods Online: Undaunted esittelee suuren määrän uutta sisältöä ja joukon merkittäviä muutoksia. Ensinnäkin kokemusta on nopeutettu, jotta pelaajat voivat kerätä kokemustasoja nopeammin. Ei kuitenkaan liian nopeasti. Valotan tätä tuonnempana, mutta jotta voisin vastata tähän kysymykseen kunnolla, täytyy ensin alleviivata kahta suurinta ominaisuutta: yhtä korkean tason ja yhtä matalan tason. Niille, jotka ovat saavuttaneet End Gamen ja etsivät uusia haasteita, Undaunted esittelee Mausoleum of Sparksin. Tämä on täysin uusi selviytymistila enintään kuudelle pelaajalle. Pelaajien on kestettävä voimakkaiden vihollisten hyökkäyksiä aalto toisensa perään, ja ne jotka selviävät pisimpään ja kukistavat aallot nopeimmin, palkitaan upeasti. Pelaajat voivat ansaita esimerkiksi ainutlaatuisia ratsujen asuja, titteleitä, haloja ja boostereita. Tätä pelimuotoa ei tyypillisesti verkkoroolipeleissä näe, joten uskomme sen olevan jännittävä ja tuore haaste parhaille pelaajille EU-palvelimilla (www.gpotato.eu).

Täysin uusille pelaajille pelin koko alustusjaksosta on tehty jouhevampi ja miellyttävämpi kokemus. Empire-ryhmittymän likaiset viemärit on korvattu rauhoittavalla ja rentouttavalla kohteella. Tarpeettoman monimutkainen fatigue-mekaniikka on poistettu ja sen sijaan kokemuspalkkiot koko kehityskaarella on tuplattu, mikä tekee pelistä paljon hiotumman tuntuisen. Lisäksi taistelua ensimmäisen 25 tason aikana on aavistuksen löysätty. Hirviöiden puolustusta ja kestävyyttä on laskettu, jotta oppimiskäyrä nousisi tasaisemmin aiemman jyrkän piikin sijaan. Uudistusten ansiosta uusien pelaajien tulisi tuntea olonsa itsevarmemmaksi vastustajia kohdatessa.

Allods Online

Kaavailetteko lisää laajennuksia? Mitä fanit voivat odottaa Allods Onlinelta esimerkiksi vuoden tai kahden kuluttua?

- Tarkoitatko, mitä seuraavaksi pariksi vuodeksi on varattu? Mutta sehän olisi spoileri, eikö vain? Voin kuitenkin kertoa, että niiden jotka ovat odottaneet musikaaliseen suuntaan taipuvaista ammattia, ei ehkä tarvitse odottaa niin kauan kuin kuvittelevat!

Oletteko harkinneet Allods Onlinen kääntämistä mobiili- tai konsolialustoille?

- Niin kuin minkä tahansa multimediatuotteen kanssa, väline on oltava tarkoin harkittu. Allods Online on haastava ja monimutkainen peli, joka vaatii monitasoista käyttöliittymää täysin integroidulla viestintämahdollisuudella. Vaikka konsolipelaaminen on ehdottomasti kehittymässä, en usko, että Allods Onlinen ydinmekaniikkaa voisi supistaa konsoleille istuvaan käyttöliittymään tekemättä uhrauksia pelin kannalta tärkeisiin osa-alueisiin. Voisitko esimerkiksi kuvitella setviväsi hahmosi ominaisuuksia Xbox 360:n ohjaimella tai tähtäileväsi Armandoa Wii Remotella? Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Tämä ei tietysti tarkoita, etteikö Allods Onlinen maailmaa voisi tulevaisuudessa laajentaa mobiilituella. Sosiaalinen media ja pelin ulkopuoliset sovellukset voisivat ehdottomasti ehostaa sarnautialaista kokemusta, joten mahdollisuutta ei ole missään nimessä suljettu pois tulevaisuudensuunnitelmista.

Allods Online

Laajemmin ajateltuna, kuinka näkisit MMO-markkinoiden kehittyvän lähitulevaisuudessa? Valtaavatko F2P-pelit alaa vai onko markkinoilla tilaa myös tilauspohjaisille uutuuksille?

- Kysymys on minusta evoluutiosta, koska ilmaiseksi pelattavat ja tilauspohjaiset massiiviverkkopelit ovat eläneet pitkään rinnakkain. F2P-pelit useissa muodoissaan vain ovat tämän hetken kasvava trendi. Tilauspelit ovat laskussa, ja vaikka niillä saattaa olla vuosi tai kaksi aikaa iskeä takaisin, pelaajien odotukset ovat muuttuneet. Pelaajat odottavat peleiltään nyt enemmän läpinäkyvyyttä, ja ihan syystä.

Sitä, onko tilauspohjaisille peleille tulevaisuudessa vielä tilaa, on vaikea arvioida. Vahvoilla brändeillä on aina suuri yleisö ja niitä tukeva yhteisö, jonka ne myös ansaitsevat. En ole niinkään varma siitä, onko näillä yhtiöillä tarvittavaa innovaatiokykyä haastaa sitä suurta jättiä, jota kukaan ei mainitse, kun kysymys tilauspohjaisuudesta ja F2P:stä tulee esille. Innovaatiolle, laadulle ja rajojen rikkomiselle jää enemmän tilaa, kun toimii vallitsevan standardin reunoilla, eikä juutu itsetyytyväisenä standardimallin sisälle.

Allods Online
Allods Online
Allods Online

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Allods Online -haastattelu

Allods Online -haastattelu

ARTIKKELI. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Allods Onlinen tuottaja Lori Bray kertoo, mitä tällä ilmaisella verkkoroolipelillä on tarjottavanaan ja kuinka uusin lisäosa muuttaa kokemusta.



Ladataan seuraavaa sisältöä