AMD on valinnut erilaisen lähestymistavan uusimmille, ja toivottavasti parhaimmille, näytönohjaimilleen. CPU-mallien tyyliin kokoaminen on tehty chiplet mielessä. Toisin sanoen RDNA3-alusta ei ole vain yksi fyysinen chip, vaan useita toisiinsa liitettyjä sellaisia, ja 5,3 TB/s -käyttöliittymä mahdollistaa skaalata ja optimoida tavoilla, joka ei ennen ollut mahdollista.
Katsannossa on nyt kaksi näytönohjainta 7900-mallistossa, jotka on toistaiseksi markkinoille saatettu. Molemmat on saatu AMD:ltä itseltään testiin, mutta ennen pitkää saataville tulee varmasti muiden valmistamia vastaavia virityksiä.
Toistaiseksi hinta "pienelle" XT-mallille on arvioituna 899 puntaa ja siitä ylöspäin, kun taas XTX-mallin hinta alkaa 1049 punnasta. Hinta saattaa ennakoida kilpailijaa vielä julkaisemattomalle Nvidian RTX 4070:lle, mutta itse asiassa kyseessä on enemmänkin kilpailija mallille RTX 4080/RTX 4080TI. Mutta tämä siis paljon parempaan hintaan ilman ärsyttävää virtamuuntajaa, ja kuitenkin kera tehokkaamman muotoilun.
XT-mallissa on 20GB RAMia, kun taas XTX-mallissa on 24GB. Molemmat ovat muuten yhteensopivia uuden DisplayPort 2.1 kanssa. Asiantuntijoiden mukaan moinen viittaa siihen, että tulevaisuudessa on luvassa suuria parannuksia. Muotoilu on tiivis kera 2.5 paikan ja 2x8 pin -virtakaapelin. Saatavilla ovat siis sekä USB-C ja DisplayPort, ja ensin mainittu tukee vielä UHBR 13.5. En tiedä, voiko moisia vielä kaupasta ostaa, mutta näytönohjaimet tukevat jopa 4K 480 Hz -näyttöjä, joissa tarvitaan 54 GBps kaistaa.
Parhaiten nähtävä ero näytönohjainten kesken saattaa hyvinkin olla niiden fyysinen koko. XTX-malli on 2,5 cm korkeampi ja 2 cm leveämpi kuin se pienempi malli, ja XT-malli tuntuu noin 30% pienemmältä kuin RTX 4080.
Molemmat näytönohjaimet on rakennettu samalle alustalle, mutta huomattavia eroja on suorituskyvyssä, jotka listaan alla. XT-mallin tulokset ovat esitettynä ennen XTX-mallia.
Molemmat näytönohjaimet ovat miellyttävän mustan näköisiä punaisilla valoilla, ja tulos on hyvin teollisuusmainen. Reunojen pyöristyksessä on pientä eroa, mutta muuten molemmat näyttävät samanlaisilta. Jos katsoo tarkasti, näkee pieniä valkoisia LED-valoja metallilevyn takana. Ne ovat kuitenkin niin huomaamattomia, että niiden laittaminen mukaan on melkein tarpeetonta.
Pääasiallinen AMD:n tarkoitus näytönohjaimissa on ollut tehdä 4K-pelaamisesta valtavirtaa laskemalla hintaa, ja siinä he ovat ehkä jopa onnistuneet. Molemmat näytönohjaimet toistavat 4K-kuvaa ilman vippaskonsteja, kuten esimerkiksi Nvidian DLSS3 ja AMD:n oma FSR2. Ne jopa tukevat Rec2020 ja 12 bit HDR unohtamatta 8K 165 Hz.
Kaikkea ohjataan AMD:n Adrenalin-ohjelmistolla, johon on tehty isoja muutoksia viime vuosina. Mukana on paljon ominaisuuksia ja optimointimahdollisuuksia. Päivityksiäkin tulee säännöllisesti, ja erityisiä asetuksia uusimpiin peleihin. Mukana on vieläpä tekoälypohjaisia parannuksia kuvan laatuun ja koodittamiseen suoratoistajia ajatellen. Vastavetona DLSS3:lle ja Nvidia Reflexille AMD HYPR-RX julkaistaan ensi vuoden alussa, ja se tarjoaa pääasiassa samanlaiset ominaisuudet: suorituskyvyn parantamisen, ylöspäin skaalauksen ja viiveen vähentämisen yhden ainoan napin painalluksella. AMD lupaa jopa 70% enemmän ruutuja sekunnissa, ja jättämän eli latenssin pitäisi laskea kolmannekseen valikoiduissa peleissä. Eri asia sitten tietysti on se, pitääkö moinen lopulta paikkaansa.
Metelitaso on maltillinen: 35 dB XT:lle ja 38 dB XTX:lle. Erot lämpötiloissa sen sijaan olivat huomattavat. Molemmat olivat tyhjäkäynnillä 35 astetta, mutta XT ei koskaan lämmennyt yli 56 asteen, kun taas XTX saavutti 68 asteen lukeman. Moinen on suurin piirtein sama kuin RTX 4090 -malleissa.
Ja nyt on aika katsoa niitä benchmark-tuloksia. XT on ensin, ja sitten XTX.
3DMark:
Speedway: 5116 / 5774
Time Spy: 23882 / 25872
Time Spy Extreme:
12589 / 13865
Port Royal:
13785 / 15397
Säteenseurannassa AMD on yleensä se huonompi, mutta molemmat näytönohjaimet ovat parempia kuin RTX 3090.
Blender BMW render:
1.03.20 / 1.03.09
Geekbench:
OpenCL Score: 182556 / 219854
Vulkan Score: 177635 / 237769
Vulkanissa molemmat näytönohjaimet päihittivät RTX 4090:n.
Heaven
1080p: 5929 / 6772
1440p: 3509 / 4260
Jälleen kerran RTX3090 ei pysynyt vauhdissa mukana.
Total War: Warhammer III
1080p: 181,8 / 197,1
1440p: 124,0 / 144,3
4K: 63,9 / 75,3
Assassin's Creed Valhalla
1080p: 219 / 228
1440p: 173 / 186
4K: 104 / 120
Fra Cry 6
1080p: 136 / 147
1440p: 135 / 141
4K: 93 / 105
4K-tasolla vain XTX pystyi ylittämään RTX 4090:n tason, mutta molemmat näytönohjaimet olivat muissa kategorioissa parempi kuin Nvidian näytönohjain.
Red Dead Redemption 2
1080p: 164,08 / 194,64
1440p: 138,30 / 196,32
4K: 93,2 / 136,89
Dirt 5
1080p: 236,2 / 222,9
1440p: 204,8 / 209,5
4K: 130,9 / 153,7
Kuten niin monissa muissakin kategorioissa, XT jäi hieman huonommaksi kuin RTX 4080, mutta XTX silti varsin helposti päihitti molemmat.
Cyperpunk 2077
1080p: 130,83 / 137,14
1440p: 109,45 / 117,58
4K: 77,38 / 87,84
Tasolla 1080p ja 1440p molemmat näytönohjaimet päihittävät RTX 4080, mutta säteenseurannan ollessa päällä ne eivät pysy Nvidian vauhdissa mukana. Silti pelissä F1 2022 (optimoitu DLSS3:lle ja käytössä on säteenseuranta) niin RX 7900 XT kuin RX 7900 XTX pystyvät ylittämään 60 fps AMD:n lupauksen mukaan. Suorituskyky on sama tai jopa parempi kuin RTX 4080, ja joskus lähestytään RTX 4090:n tasoa. Ja tämä paljon alhaisemmalla hinnalla ja vähemmällä virrankulutuksella.
Onko siis ostaminen kannattavaa? Ehdottomasti. Miksi siis käyttäisi 1500 puntaa 4K-näytönohjaimeen, kun saa samanlaisen, ja ajoittain paremman suorituskyvyltään, hankkimalla AMD RX 7900 -näytönohjaimen. Ja rahaa jää vielä 4K-näytön hankkimiseen.