AMD RX6700 XT on muotoiltu teollisuusmaisesti, ja kontrastina on punainen kuten muissakin RX6000-sarjan näytönohjaimissa. Metallikehikko kietoo kaiken sisäänsä. Koskapa näytönohjain ei tuota paljoa lämpöä, on keskimmäinen tuuletin korvattu suurella R:llä. Näytönohjain on kaksi laajennuspaikkaa leveä, eikä niin pitkä kuin muut näytönohjaimet mitallaan 26,7 cm.
Näytönohjain on rakennettu RDNA2-arkkitehtuurilla, kuten muutkin sarjan näytönohjaimet. Koko on pienempi, mutta kaikki ominaisuudet ovat silti mukana mukaan lukien HEVC-encoding. Näytönohjaimessa on 12GB GDDR6 VRAM kera 96MB Infinity Cachen, ja 384GB/s muistikaistaa. Cache tehostaa siirrettävän tiedon nopeutta, ja on itse asiassa 2,5 kertaa tehokkaampi kuin tavallinen 256-bit 12Gbps -standardi.
Fyysisesti näytönohjain on vankkaa tekoa. Kymmenen kerrosta kuparilevyjä ja yhdeksän DrMO:ta on käytössä. Mukana on samat aksiaaliset puhaltimet kuin muissakin näytönohjaimissa. Sirussa on 40 Compute Unitia, 64 ROPsia, 40 Ray Accelerateria, 160 Texture Unitia ja ehkä tärkeimpänä 2560 Stream Processorsia. Peruskellotus on 2331 Mhz, ja ylikellotus onnistuu aina 2581 Mhz asti, mikä on erikoisesti korkeampi kuin mallissa 6800XT. Raaka teho on kokonaisuudessaan 13,21 TFLOPSia, joten se on noin 10% tehokkaampi kuin Xbox Series X. Näytönohjain on melkein ympäristöystävällinen ollen "vain" 230 wattia TDP:tä. Yhteyspaikat ovat melko standardit DisplayPort 1.3 ja HDMI 2.1.
Jos vain hintaa katsoo, on kyseessä suora kilpailija RTX 3060TI:lle. Todellisuudessa pitää ehkä kuitenkin ajatella kilpailijaksi RTX 3070. Kohderyhmäksi on ajateltu 1440p, mutta AMD-optimoiduissa 4K ei ole mahdollinen. Valitettavasti näytönohjaimien suorituskyky alkaa enenevässä määrin riippua siitä, miten kukin peli on optimoitu. Osa peleistä on selvästi ajateltu toimiviksi nimenomaan tietynlaisella alustalla. Esimerkiksi Assassin's Creed Valhallassa on ainoastaan 10% ero lukemissa 1440p, kun vertailussa ovat RX 6700XT ja RTX 3090. Nvidialla on etulyöntiasema ray tracing -peleissä, ja on vain ajan kysymys, milloin AMD ottaa etumatkan kiinni.
AMD:n näytönohjaimissa on mukana Ray Acceleratorit, joten mukana on nyt täysi tuki ray tracingille. Mukana on niin ikään täysi DirectX 12 Ultimate -tuki, ja tietenkin se tärkein eli DirectX:n ray tracing. Variable Rate Shading keskittää renderöinnin sinne, missä pelin painopiste kulloinkin on, toisin sanoen ruudun keskellä. AMD:n vastaus Nvidian DLSS:lle on FidelityFX, ja sekin on mukana. Jo yli 40 peliä tukevat tätä.
Joillekin 12GB saattaa vaikuttaa "vain" 1440p-käyttöön, mutta monet uudemmat pelit, kuten Godfall, Horizon: Zero Dawn, Dirt 5 ja Call of Duty: Black Ops Cold War käyttävät 11+GB VRAM.
Ja sitten se tärkein - raaka teho reaalimaailmassa.
Lämpötila pysyttelee kaiken aikaa intensiivisessä käytössä noin 70 asteen lukemissa. Toisaalta metelitaso on yllättävän alhainen, koska yhden tuulettimen poistaminen vähentää myös syntyvää ääntä. Ääni on maksimikäytöllä 33 dB, mikä on erittäin vaikuttava lukema.
Synteettinen
3D Benchmark
Time Spy: 11925
Time Spy Extreme: 5778
Four strikes: 29782
Fire Strike Extreme: 16728
Fire Strike Ultra: 8628
Port Royal: 5856
Heaven 1080p: 3942
Heaven 1440p: 2501
1440p Ultra:
Hitman 2: 100.23
Total War: Warhammer: 78.9
Red Dead Redemption 2: 69.75
Assassin's Creed Odyssey: 79
Assassin's Creed Valhalla: 72
Far Cry 5: 125
The Division 2: 85
Dirt 5: 89.4
RiftBreaker: 185,085
Cyperpunk 2077: 60
Total War: Troy: 64.2
Valikoidut 4K - Ultra:
Red Dead Redemption: 58.37
Assassin's Creed Odyssey: 51
Far Cry 5: 71
Division 2: 51
Doom Eternal: 160
Godfall: 210 pelin aikana / 126 Benchmark
Riftbreaker: 88.94
Cyberpunk 2077: 29
12GB RAMia päihittää selvästi RTX 3060TI:n ja 3070:n suurimman osan ajasta. RX6800 on varsin tasaisesti ainakin 10% parempi, ja AMD onnistuu siis antamaan rahalle vastinetta.
AMD on pitänyt lupauksensa, ja tehnyt 1440p-näytönohjaimen, joka on parempi kuin RTX 3060TI, ja onnistuu ajoittain kilpailemaan RTX 3070:n kanssa, ja on vieläpä halvempi. Tilanne muuttuu hankalammaksi, ellei näitä näytönohjaimia saa hankituksi itselleen hurjan kysynnän vuoksi.
Olisin kuitenkin toivonut näytönohjaimen pääsevän enemmän samoihin tuloksiin kuin RTX 3070, ja 4K-tulos antaa ymmärtää, että 12GB RAMia tarjoaa paljon raakaa prosessoritehoa jokseenkin korkealla kellotaajuudella, että parannukset voisivat olla mahdollisia päivityksillä. Parasta kuitenkin olisi, jos näytönohjaimia olisi aidosti kuluttajien saatavilla.