Kaikki meemit sikseen, Patrick Bateman on melko sekaisin oleva jätkä. Vaikka seuraisit teoriaa, jonka mukaan hän ei koskaan tapa ketään elokuvan naisista, ja kaikki on hänen omassa kieroutuneessa päässään, hänellä ei ole paras näkemys elämästä. Se ei kuitenkaan estä tiettyä ryhmää kohtelemasta häntä kuin idolia, mikä hämmentää elokuvan ohjaajaa Mary Harronia tähän päivään asti.
Puhuessaan Letterboxd Journalille juhlistaakseen American Psycho 25-vuotissyntymäpäiväänsä, Harron sanoi olevansa "hämmentynyt" rakkaudesta, jota ihmiset tuntevat Batemania kohtaan. "Olen aina niin hämmentynyt siitä. en usko, että [toinen käsikirjoittaja Guinevere Turner] ja minä olisimme koskaan odottaneet, että Wall Streetin veljet hyväksyisivät sen... En ole varma, miksi [se tapahtui], koska Christian selvästi pilkkaa heitä... Mutta ihmiset lukevat Raamattua ja päättävät, että heidän pitäisi mennä tappamaan paljon ihmisiä. Ihmiset lukevat The Catcher in the Rye -kirjan ja päättävät ampua presidentin."
"[Bateman] on komea ja käyttää hyviä pukuja ja hänellä on rahaa ja valtaa. Mutta samaan aikaan hän on pelannut jonain typeränä ja naurettavana", Harron jatkoi. "Kun hän on yökerhossa ja yrittää puhua jollekulle hip hopista - on niin noloa, kun hän yrittää olla cool."
Osa alakulttuurista tietää, että Bateman ei ole mallikansalainen, ja arvostaa hahmoa ironisesti, pysyen tietoisena siitä, kuinka typerä hän voi myös olla. Harron pitää edelleen rakkautta Batemania kohtaan viihdyttävänä, varsinkin kun hän ajattelee, kuinka alkuperäinen American Psycho romaani oli "homomiehen satiiri maskuliinisuudesta". Silti jopa pahoja hahmoja kohtaan voi tapahtua odottamatonta arvostusta. Se on vain yksi niistä asioista, jotka tapahtuvat, kun taiteilija esittelee luomuksensa maailmalle.