Anarchy Reignsin tavoitteena on piestä, väistää, ja käyttää esineitä. Konsepti ei ole varsinaisesti erilainen Diablo III:sta, mutta se vetää pariinsa kymmeniä tuhansia pelaajia siinä missä tämä peli ei näin tule takuulla tekemään.
Kampanja herättää pelaajassa kovasti ihmettelyä. Ikävä kyllä se ei ole millään tavoin positiivista ihmettelyä, jota ensisilmäyksellä hyvin suunnitellut hahmot voisivat herättää. Jo muutama ensimmäinen tehtävä selvittää, missä oikein ollaan. Kyseessä on näet melko typerä peli. Loputon määrä vihollisia rynnii päälle ilman mitään suunnitelmaa tai strategiaa. Siis tekoälyttömyyttä puhtaimmillaan. Aina välillä vastaan tulee pomo, joka on suurempi ja vaikuttaa voimakkaammalta, mutta on yhtä tyhmä kuin kaverinsakin. Yhdistelemällä väistöä ja iskua kaikki ovat pian polvillaan.
Kampanja tarjoaa sekä "valoisan" että "synkän" vaihtoehdon. Peliä voi pelata joko Jack Caymanina (kyllä, se Jack Segan Madworldista) tai Leo Victorionina. Sekava tarina kerrotaan hieman eri vinkkelistä hahmosta riippuen, mutta molemmat vaihtoehdot ovat kohtuullisen käsittämättömiä. Vekkulin erikoisagentti Maxin takaa-ajo ei ole todellakaan japanilaisen tarinankerronnan helmiä. Pelaajan hämmennys jatkuu pelin alusta sen loppuun asti, ja hahmoissa on yhtä paljon syvyyttä kuin lätäköllä Saharassa kesän ollessa kuumimmillaan. Tietenkin voi sanoa, ja ihan oikeutetusti, ettei tarina ole pelin ydin.
Toimintaan on tarjolla kaksi perushyökkäystä: maasta ja ilmasta. Moottorisahan voi nykäistä esiin erikoishyökkäyksiä varten, ja vihollisia voi heitellä ympäriinsä tai blokata. Myös renkaita ja näihin kuuluvia autoja voi heitellä yhtä helposti vihollisia päin, mutta valitettavan tympeissä puitteissa. Grafiikat ovat tökeröitä, karkeita ja haalistuneita. Kenttäsuunnittelu on omituista, sirpaleista ja vailla sisäistä logiikkaa. Erikoisefektejä piisaa, mutta ne eivät ole erityisiä ja häiritsevät peliä enemmän kuin parantavat sitä. Jotkut pomot ovat suoraa kopiotavaraa - vain väri vaihtuu. Jopa jättiläismustekala saa kaksi tilaisuutta paistatella parrasvaloissa.
Kampanjassa pelataan tehtäviä, joista ansaitaan kokemuspisteitä. Jokainen neljästä tasosta sisältää sekä vapaaehtoisia että pakollisia tavoitteita. Muuttumaton pelimekaniikka käy silti nopeasti hyvin puuduttavaksi. Kammottavan musiikin saa pois päältä, mutta silloin vain altistuu tylsille ääniefekteille, jotka nekin voi kytkeä pois, kuten myös ääninäyttelemisen. Hmm...
Taistelut on animoitu vähän sinne päin, mikä on harmi, koska välianimaatiot ovat komeita. Näitäkin tosin häiritsevät alkeelliset keskustelut puhuvien päiden välillä, jotka liikuttavat ainoastaan huuliaan, eivätkä tietenkään keskustelun tahtiin.
Kampanjan lisäksi Anarchy Reigns sisältää moninpelin, joka lupaa ainakin paperilla nostaa kajahtaneen turpasaunan toiseen potenssiin. Platinum Games on laittanut ystävällisesti mukaan joukon pelimuotoja, joissa matseja voi käydä kaksin, kolmin tai vaikka 16 pelaajan voimin kaaoksen maksimoimiseksi. Joissakin pelimuodoissa on runsaasti potentiaalia, mutta niissäkin moninpeli jatkaa kampanjan osoittamalla tiellä: hektisiä mutta päämäärättömiä taisteluita melkoisen rumissa kentissä.
Lisäksi kun kentällä on paljon pelaajia, alkaa toiminta puuroutua yhdeksi sekavaksi massaksi. Hyvät kombot, jotka ovat yksi pelin vahvuuksista, käyvät oikeastaan mahdottomiksi, kun pelaajia on enemmän kuin neljä. Tätä tiiviimmissä mittelöissä aina joku iskee väliin kesken kombotuksen, mikä tympii kympillä. Tasojärjestelmä löytyy aina tasolle 50 asti, mutta se ei täytä mitään syvempää tarkoitusta. Moninpelin pitäisi tässä tarjota syy pelata peliä. Sekään ei kuitenkaan lopulta vain vetoa tarpeeksi.
Anarchy Reigns tuntuu Metal Gear Rising: Revengeancen hylätyltä prologilta. Pelimekaniikassa ei ole ongelmia sellaisenaan, mutta siinä ei ole myöskään mitään erityistä. Rumat grafiikat puolestaan muistuttavat hylättyjä paloja parempien pelien kuten Vanquishin ja Bayonettan tuotannosta. Ehkä kehittäjät ovat alkaneet kierrättää vanhoja ideoitaan.
Budjettijulkaisuna Anarchy Reigns ei onneksi maksa paljoa, mutta se olisi silti sopinut vieläkin halvemmaksi latauspeliksi.