Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
ennakot
Anno 117: Pax Romana

Anno 117: Pax Romana, viimeinen ennakko - Moderni kaupunkirakentaja, joka sijoittuu vanhempaan aikakauteen

Meille on annettu kunnia matkustaa taas ajassa taaksepäin, ja Rooman valtakunnan keisari on valinnut meidät rakentamaan siirtokuntia merelle tässä innolla odotetussa jatko-osassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Me Gamereactorilla olemme saaneet käsiimme odotetun Anno 117: Pax Romanan. Anno on, kuten tiedämme, kaupunkien rakentamispeli ja pitkäaikainen sarja, joka kattaa laajoja historiallisia kaistaleita. Viime kerralla vierailimme teollisen vallankumouksen aikakaudella, ja nyt on aika matkustaa historiankirjoissa kauemmas taaksepäin. Osoitteessa Anno 117: Pax Romana vierailemme Rooman valtakunnassa, tai pikemminkin sen valtavan valtakunnan osissa. Sain esikatseluversiossa testata kampanjan ensimmäistä osaa ja myös avoimemman hiekkalaatikkotilan osia.

Kampanjassa pääset valitsemaan päähenkilösi. Valittavana on joko Marcus tai Marcia, joiden tehtävänä on jälleenrakentaa saari, jonka kaupungin tuhosi tulivuorenpurkaus. Molemmat tarinat eroavat hieman toisistaan, ja jos haluat nähdä kaiken, mitä kampanjalla on tarjottavanaan, sinun täytyy kokeilla molempia. Jos tämä kuulostaa tutulta, se johtuu siitä, että lähtökohta on samankaltainen kuin mitä näimme Pompeii: The Legacyssa. Erona on kuitenkin se, että nimikkeet sijoittuvat eri paikkoihin ja ottavat hieman eri vapauksia historiallisen materiaalin suhteen. Anno on aina sijoittunut omaan maailmaansa, ja vaikka hahmot muistuttavatkin oikeita henkilöitä, heillä on harvoin samoja nimiä ja paikat ovat usein kuvitteellisia.

Anno 117: Pax Romana
Visuaalista ilmettä on parannettu huomattavasti. Kaikki näyttää elävämmältä ja vaikuttavammalta.
Anno 117: Pax Romana
Kaupungit ovat täynnä elämää ja tuntuvat aiempaa eloisammilta.
Tämä on mainos:

Tämä saarten täyttämä maailma sopii täydellisesti siihen, että pelaaja voi yrittää rakentaa toimivan roomalaisen yhteiskunnan. Aloitat rakentamalla kodin kylän puunleikkaajalle, taloja ihmisille ja kalasataman. Aivan kuten aiemmissakin peleissä, pelissä on kyse asukkaiden tarpeiden tyydyttämisestä, oman vaikutusvaltasi kasvattamisesta ja leviämisestä muille saarille. Tarpeiden tyydyttämiseksi on palattu kehittyneeseen resurssijärjestelmään, ja näiden ketjujen pituus voi vaihdella. Kaupungin rakentamisen alussa vaatimukset ovat yleensä suhteellisen vähäisiä, ennen kuin saat lopputuotteen, jota ihmiset voivat käyttää tai myydä. Esimerkiksi leivän valmistamiseksi sinun on kasvatettava vehnää, jotta voit sitten saada jauhoja. Sinun on mietittävä, miten ja minne rakennat, jotta kaupunki toimii hyvin. Riippuen tason valinnasta, se voi vaikuttaa kokemukseesi. Roomalainen taso on helpompi, koska siellä on enemmän resursseja ja käyttökelpoista maastoa, kun taas Celtic Albion on huomattavasti hankalampi, koska siellä on suomaita ja vähemmän rakennuskelpoista maastoa.

Saatat ihmetellä, mitä eroja tasoissa on edeltäjiinsä verrattuna. Yksi tärkeimmistä muutoksista aiempiin versioihin verrattuna on se, että käyttöliittymä on aiempaa houkuttelevampi ja helpompi navigoida. Rakennusten lukituksen avaaminen näkyy symboleilla ja lukoilla, joita sinun täytyy klikata. Tämän lisäksi rakennusten sijoittaminen, maatilojen rajojen piirtäminen ja muiden vastaavien tehtävien suorittaminen on paljon helpompaa kuin ennen, kun olet pormestari. Mukana on tällä kertaa myös maataistelutila ja jumalten järjestelmä, joka tarjoaa parannuksia yhteisöllesi. Vaikka olin hieman epäileväinen sen suhteen, miten tämä toimisi, se, mitä olemme testanneet, näyttää lupaavalta.

Anno 117: Pax Romana
Valittavana on neljä vaikeustasoa. Voit joko valita kehittäjiltä räätälöityjä vaihtoehtoja tai räätälöidä oman vaikeustason.

Anno -sarjalla on tapana olla muuttumatta kovin paljon eri versioidensa aikana, mutta tämä on tarpeeksi erilainen kuin Anno 1800 ja mielestäni se voi ehdottomasti seistä omillaan. Jos et ole kokeillut sarjaa aiemmin, tämä on myös tervetullut nimike, joka ei hätäile pelimekaniikan kanssa. Voit ottaa rauhassa, jos et pelaa vaikeimmalla vaikeusasteella, ja sen perusteella, mitä olemme tähän mennessä testanneet, sinulle tarjotaan erilaisia vaikeustasoja vastustajillesi ja itse kartoille. Demoversiossa pystyimme muokkaamaan melko paljon vaihtoehtoja johtajiksi, kuten kuinka aggressiivisia tai passiivisia he ovat ja paljon muuta. Näin voit päättää, kuinka vaikeaa tai helppoa matkasi on, ja riippuen siitä, mihin maailmaan rakennat kaupunkisi, se voi vaihdella, kuinka vaikeaa tai helppoa haluat sen olevan.

Tämä on mainos:

Tarina, kaunis musiikki, rauhallinen ympäristö ja pulmien ratkaiseminen vetivät minut mukaansa. Pelissä Anno on rauhallisuutta, jota on vaikea määritellä, ja myös äänimaailma teki minuun vaikutuksen. Miellyttävän musiikin lisäksi kaupungit kuulostavat elävämmiltä kuin koskaan, mutta ainoa huolestuttava seikka on suoritustekniikka, joka ei tässä esikatseluversiossa ole aivan kohdallaan. Samalla sain kuitenkin nimikkeen pyörimään sujuvasti muutamalla asetuksella ja säädöllä. Peli hyödyntää sekä HDR:ää että Ray-Tracingia renderöidäkseen kauniin maailman katseltavaksi. Jos tiedät, ettei sinulla ole uusinta tietokonetta, monia grafiikka-asetuksia on helppo säätää tarpeen mukaan, ja myös värisokeuden ja muiden asioiden varalta löytyy asetuksia, joista voi olla arvokasta tietää.

Anno 117: Pax Romana
Veneet ovat tässä nimikkeessä yhtä tärkeitä kuin edeltäjissään.

Jos olet kiinnostunut modernista kaupunkirakennuspelistä, joka sijoittuu vanhemmalle aikakaudelle ja jonka ruorissa on kokenut kehittäjä, tämä näyttää lupaavalta. Vaikka et tulekaan käsittelemään junaliikennettä, moottoriteitä ja bussilinjoja, joudut jongleeraamaan sodan, logistiikan, resurssien, kaupunkirakentamisen, kaupankäynnin ja paljon muun kanssa. Kyseessä on nautinnollinen kokemus, jonka me Gamereactorilla arvioimme ennen julkaisua. Testaamamme 2-5 tuntia kestävän kampanjan ja kahden hiekkalaatikkotilan perusteella peli näyttää lupaavalta ennen sen saapumista, sillä Anno 117: Pax Romana ilmestyy PC:lle, Xbox Series S/X:lle ja PlayStation 5:lle 13. marraskuuta.

Anno 117: Pax Romana
Hiekkalaatikkotilassa voit valita oman hahmosi, aivan kuten olet tottunut.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Anno 117: Pax RomanaScore

Anno 117: Pax Romana

ARVIO. Kirjoittaja Patrik Severin

Olemme kuljettaneet keisarin nimissä norsuja Välimeren ja Albionin välillä ja yrittäneet tehdä asukkaat onnellisiksi kauniilla saarilla Garumin, viinin ja oliiviviljelmien avulla Annon uusimmassa versiossa.



Ladataan seuraavaa sisältöä