LIVE

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Mainosta
logo hd live | Hunt: Showdown
Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
artikkelit

E3 2012 viidessä minuutissa

Vuoden suurimmat pelimessut vetivät yli 45 000 alan ammattilaista Los Angelesiin tutustumaan lähitulevaisuuden merkittävimpiin peleihin. Tarjolla oli Hollywood-tason toimintaa, mutta jymy-yllätyksiä odottaneet joutuivat pettymään.

Microsoftin, Sonyn ja Nintendon yhteenotto E3:ssa sujui tänä vuonna verrattain rauhallisissa merkeissä. Yksikään osapuoli ei tehnyt suuria yksinoikeuskahmaisuja tai jättänyt toista selvästi jalkoihinsa. Sen sijaan kukin keskittyi omalle ydinalueelleen. Microsoft pelasi Halo-korttinsa, Sony korosti elokuvamaista pelaamista ja Nintendo tarjosi perheystävällisimmän esityksen.

Pelin avasi Microsoft omalla lehdistötilaisuudellaan maanantai-iltana. Yhtiö oli ladannut alkuun isot panokset, sillä konferenssitilan valojen pimennyttyä jättiscreenille vyöryi Halo 4. Vaikka Bungie ei ole enää sarjan peräsimessä, ei korkeista tuotantoarvoista ole tingitty. Ensimmäinen vilkaisu pelin kampanjaan ja uusiin vihollisiin Forerunner-planeetalla oli faneille herkkua, joskin lopulta melko tutunoloista sellaista. Haloa seurasivat Gears of War: Judgment ja Forza Horizon, molemmat uusia pelejä, jotka näyttivät päteviltä spin-offeilta suosikkisarjoihin.

E3 2012 viidessä minuutissa
Halo 4

Tilaisuuden ehkä odotetuin julkistus oli pitkään huhuttu Splinter Cell: Blacklist. Vaikka peli ei ole Xboxin yksinoikeus, näytti Ubisoft vievän sarjaa ennakkoluulottomasti uuteen, toimintapainotteisempaan suuntaan Lähi-idässä.

Kuten ennakkoon ounasteltiin, Microsoft panosti myös uusiin palveluihin ja sovelluksiin. Se julkisti Internet Explorerin Xbox 360:lle, ja samalla tuotiin julki liuta uusia urheilu- ja uutispalveluita, joista ei kuitenkaan Suomessa päästä nauttimaan. Xbox Smartglass vaikutti jonkinlaiselta vastaukselta Wii U:lle, mutta sen käytännön hyödyllisyys jää nähtäväksi. Smartglassin pitäisi kyetä muuntamaan mikä tahansa olemassa oleva kosketusnäytöllinen laite Xbox 360:n jatkeeksi. Esimerkiksi nettiosoitteiden kirjoittamisen voisi hoitaa iPadin näytöllä. Tilaisuus päättyi Call of Duty: Black Ops II:n demoon, joka alleviivasi sarjan läheisyyttä Xboxin kanssa.

Sonyn show tuli suomalaisten kannalta varsin myöhään, tiistaina aamuneljältä. Live-videon parissa valvoneita kiitettiin julkistamalla Heavy Rainin kehittäjien seuraava peli, Beyond: Two Souls, joka varsin verkkaisesta demopätkästään huolimatta oli inhimillisen hahmoanimaation riemuvoitto. Sen piinkova tekninen taso oli myös selkeä viesti Sonylta, että Playstation 3:ssa on ruutia jäljellä enemmän kuin lähimmässä kilpailijassa.

E3 2012 viidessä minuutissa
The Last of Us

Sonyn tilaisuus hairahtui puolivälissä puuduttavaan Wonderbook: Book of Spells -demoon, joka J.K. Rowlingin (Harry Potter) nimestä huolimatta vaikutti kaikin puolin keskeneräiseltä. Esittelijöillä oli selviä vaikeuksia saada virtuaalista loitsukirjaa toimimaan PS Movella. Yleisöä ei täysin vakuuttanut myöskään uhottu PS Vita -pelien esiinmarssi, vaikka toki Assassin's Creed III: Liberation ja Call of Duty: Black Ops Declassified kovia nimikkeitä ovatkin. PS Plus -rintamalla Sony lupasi entistä enemmän laatupelejä ilmaiseksi, mutta varsinaista palvelu-uudistusta ei nähty.

God of War: Ascension näytti jatkavan sarjan kovaa ja veristä linjaa, mutta loppuhuipennus oli Naughty Dogin The Last of Us. Uusi demo esitteli pelin elokuvamaista kamppailua ja varsin brutaalejakin kohtauksia. Armoa anovan vihollisen ampuminen lähietäisyydeltä haulikolla aivan demon lopulla oli hätkähdyttävä päätös lehdistötilaisuudelle, mutta se toimi myös katalysaattorina keskustelulle E3 2012:n verisyydestä. Väkivaltaa ei tänä vuonna säästelty, ja se saattoi jättää suurelle yleisölle vääränlaisen kuvan messupeleistä.

Tiistai-iltana vuoronsa saanut Nintendo oli konsolivalmistajista ainoa, joka esitteli uutta konsolisukupolvea. Wii U sai odotetusti pääosan yhtiön tilaisuudessa, vaikka välissä ehdittiinkin julkistaa esimerkiksi Paper Mario: Sticker Star Nintendo 3DS:lle. Mario-tarjonta oli muutenkin vahvaa, sillä Nintendolta on tulossa peräti neljä kyseiseen universumiin sijoittuvaa peliä tänä vuonna. Yksi niistä on Luigi's Mansion 2 3DS:lle, ja New Super Mario Broseja riittää sekä 3DS:lle että Wii U:lle. Nintendon suurin julkistus oli kuitenkin heti tilaisuuden alussa Shigeru Miyamoton paljastama Pikmin 3. Wii U:lle tuleva strategiapeli näytti yhtä ihastuttavalta kuin ennenkin, mutta nyt kauniin HD-grafiikan ja parannetun ohjauksen kera.

E3 2012 viidessä minuutissa
Pikmin 3

Wii U:n ohjain on selvästikin konsolin suurin myyntivaltti - tai suurin riippakivi. Rohkeasti erilainen, suurinäyttöinen "Wii U Gamepad" tarjoaa monia mahdollisuuksia pelinkehittäjille aina lisänäytöstä piirtoalustaan. Harva esitelty peli kuitenkaan osoitti sille mitään pakottavaa tarvetta, ja yhtenä syynä lienee se, että monet lanseerauspelit ovat käännöksiä muiden laitteiden peleistä. Esimerkiksi Mass Effect 3 ja Batman: Arkham City ovat sinällään mukavia lisäyksiä konsolin pelitarjontaan, mutta pienistä parannuksista huolimatta on vaikea kuvitella, miksi kukaan peleistä kiinnostunut odottaisi Wii U -julkaisua.

Pikminin ohella vakuuttavimpiin Wii U -peleihin lukeutuivat yksinoikeudella Nintendon konsoleille tuleva avoimen maailman Lego City Undercover sekä Ubisoftin kaksikko Zombi U - Rayman Legends. Ensin mainittu edustaa Wii U:n raaempaa sisältöä, kun taas jälkimmäinen näytti demossa hulvattoman hauskalta moninpelitasohyppelyltä.

Wii U Gamepadejä voi liittää konsoliin kaksin kappalein, mutta tarjolla on myös perinteisempi Pro Controller, joita tuetaan neljää kerrallaan. Ohjainvaihtoehdot avaavat uusia mahdollisuuksia epäsymmetriselle moninpelille, koska eri pelaajilla voi olla käytössään eri pelimekaniikat. Tämä oli myös yksi Nintendon lehdistötilaisuuden pääteemoista. Epäsymmetristä moninpeliä tuetaan ainakin Rayman Legendsissä ja New Super Mario Bros U:ssa. Twitter-vaikutteita saanut Miiverse ja muut Wii U:n online-toiminnot puolestaan lupaavat nostaa Nintendon viimein tälle vuosituhannelle verkkopalveluissa.

Nintendo ei kuitenkaan onnistunut päättämään lehdistötilaisuuttaan tyydyttävästi. Monet jäivät odottamaan vielä jotain merkittävää, mutta sen sijaan tilaisuus päättyi Wii Sportsin kaltaiseen minipelikokoelmaan Nintendo Landiin. Sen merkitys voi olla suuri ohjaimen erikoisuuksien iskostamiseksi käyttäjien selkäpiihin, mutta loppuun olisi kaivattu vielä jotain Pikminin veroista.

Konsolivalmistajien lomassa omat lehdistötilaisuutensa pitivät myös EA ja Ubisoft. EA:lla olisi voinut olla isoja uutisia hihassaan, elleivät Dead Space 3 ja Need for Speed: Most Wanted olisi vuotaneet ennakkoon. Tämä painoi koko tilaisuutta, ja tärkeimmäksi ilmoitukseksi jäi UFC-lisenssin siirtyminen EA:lle. Peliä ei kuitenkaan vielä näytetty. Muusta EA:n tarjonnasta Crysis 3 ja Medal of Honor: Warfighter esiintyivät perusvarmoin ottein uusien demojen muodossa. Sim City käytiin vain pikaisesti päiväämässä.

E3 2012 viidessä minuutissa
Watch Dogs

Lopulta Ubisoft vei pisimmän korren. Vaikka sekään ei onnistunut pitämään lehdistötilaisuutensa tempoa yllä alusta loppuun, oli se messuilla varsin laajan ja laadukkaan pelitarjonnan kanssa. Se näytteli merkittävää roolia jokaisen konsolivalmistajan lehdistötilaisuudessa, julkisti Far Cry 3:een uuden co-op-moninpelin, esitteli Assassin's Creed -sarjaan meritaistelun ja vastasi koko messujen suurimmasta yllätyksestä: Watch Dogsista. Upea demo loksautti leuat lattiaan, ja pelin ounasteltiin aluksi olleen jopa seuraavan sukupolven materiaalia.

Toinen vaikuttava uutuus oli Star Wars 1313, jota Lucasarts esitteli lehdistötilaisuuksien ulkopuolella. Synkkä avaruusseikkailu näyttäisi vievän Tähtien sotaa mielenkiintoiseen suuntaan, ja teknisesti puitteet olivat erittäin onnistuneet.

Playstation 4:ää tai Xbox 720:aa ei messuilla nähty missään muodossa, mutta Square Enix ja Epic Games julkistivat uudet pelimoottorinsa, jotka on tarkoitettu kyseisille laitteille (PC:n ohella). Square Enixin Final Fantasy -demo oli vakuuttavaa katsottavaa, eikä Unreal Engine 4 jättänyt paljoa nokankoputtamista. Uutuusmoottoreita käyttävät pelit antavat kuitenkin vielä odottaa itseään; esimerkiksi Star Wars 1313 luottaa vielä nykyiseen Unreal Engine 3:een.

Messuhumun keskellä myös joitain suuria kysymysmerkkejä jäi ilmaan. Missä oli Grand Theft Auto V, The Last Guardian, Ryse tai uusi Zelda? Mihin jäivät konsoleiden huhutut hinnanalennukset? Mihin aikaan ja mihin hintaan Wii U tänä vuonna lanseerataan? Näihin kysymyksiin joudutaan odottamaan vastauksia vielä jonkin aikaa.

Lähenevä sukupolvenvaihdos oli messuilla aistittavissa tietynlaisen pitkitystaistelun muodossa. Varsinkin Sony ja Microsoft olivat puolustuskannalla. Pelejä julkistettiin vain noin ensi vuoden puoliväliin asti, ja ne olivat pääosin jatko-osia tai jopa spin-offeja. Se on jo itsessään aika selvä merkki siitä, että kaikki pitävät kovimmat korttinsa vielä piilossa. Kenties ensi kesän E3:ssa nähdään enemmän uutta, kun konsolivalmistajien ei tarvitse suojella nykylaitteidensa joulumyyntejä.

Joka tapauksessa messut tarjosivat runsaasti laadukkaita pelejä, minkä ansiosta lähitulevaisuudesta on muodostumassa jälleen varsin pelirikas. Pelaajien kissanpäivät eivät ole loppumassa vähään aikaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä