Suomi
Gamereactor
artikkelit
Resident Evil

Klassikko: Resident Evil

Gamecuben Resident Evil edustaa sarjan onnistuneimpia osia, vaikka se pohjautuukin viime vuosituhannen puolella julkaistuun sarjan debyyttiosaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Viimeisen vuoden aikana vanhojen pelien uusintajulkaisut näyttävät muodostuneen trendiksi. HD-käsittelyn ovat saaneet niin Metal Gear Solid -sarjan pelit, God of Warit kuin hieman vähemmän tunnetut Ico ja Shadow of the Colossuskin. Kaikille näille on kuitenkin ollut yhteistä se, että pelit oli resoluution päivitystä lukuun ottamatta jätetty täysin ennalleen. On kuitenkin syytä muistaa, että remake-ideaa voidaan lähestyä myös toisella tapaa. Nintendon Gamecubella vuonna 2002 julkaistu Resident Evil, tuttavallisemmin REmake, on tästä malliesimerkki.

Peli perustui maailman kuuluisimman selviytymiskauhusarjan ensimmäiseen osaan, joka oli jatko-osineen oman konsolisukupolvensa merkittävimpiä teoksia. Gamecuben versio oli kuitenkin täysin uusi peli, jota oltiin lähdetty koodaamaan puhtaalta pöydältä. Lopputulos oli kaikkea, mitä alkuperäinen olisi voinut olla ilman oman aikansa teknisiä rajoituksia: näyttävä, tunnelmallinen ja aidosti karmaiseva.

Itse tarina oli toki aivan yhtä hölmö kuin aikaisemminkin: S.T.A.R.S-erikoisyksikkö lähtee tutkimaan mystistä kartanoa, joka paljastuu zombeja, jättiläiskäärmeitä ja muita ikäviä olentoja pursuavaksi kuolemanloukoksi. REmaken painopiste oli kuitenkin juonen sijasta ulkoasussa ja äänisuunnittelussa. Pimeät käytävät ja sotkuiset laboratoriot kielivät siltä, että niissä on tapahtunut jotakin vähemmän miellyttävää. Ulkoa kaikuvat ukkosen äänet saivat pelaajan säpsähtämään ja zombien murina aiheutti puistatusreaktion.

Resident Evil
Tämä on mainos:

Myös pelimekaniikassa oli oivalluksia, jotka saavat edelleen virneen nousemaan kasvoille. Mikäli päihitettyjen zombien ruumiista ei hankkiutunut tarpeeksi nopeasti eroon polttamalla, saattoivat ne herätä arvaamatta uudestaan henkiin nopeampina ja kiukkuisempina versioina. Pelaajaa ei tietenkään varoitettu tästä millään tavalla, joten yllätyksen aiheuttama sätky oli melkoinen. REmaken piruileva luonne sai pelaajan pysymään jatkuvasti varpaillaan. Aiemmin turvalliseksi osoittautuneet ympäristöt saattoivat muuttua myöhemmin kuolettaviksi uusien ällötysten vyöryessä ovien ja ikkunoiden lävitse. Peli tuntui siksi alusta loppuun jännittävältä huolimatta siitä, että samoissa paikoissa joutui vierailemaan useampaan otteeseen.

REmake on ikääntynyt hämmästyttävän hyvin. Klassiseen pelimekaniikkaan luottavana selviytymiskauhuna se on edelleen genrensä parhaimmistoa. On suorastaan huutava vääryys, että pelisarjan toinen osa ei koskaan saanut vastaavaa uusintakäsittelyä.

RESIDENT EVIL NYT
Sarja luopui Resident Evil Zeron jälkeen vanhasta pelimekaniikastaan ja siirtyi toiminnallisempaan suuntaan. Tästä muutoksesta syntynyt Resident Evil 4 oli Gamecuben suvereenisti paras peli, jolle vaikkapa tämän sukupolven Dead Space on huimasti velkaa. Sitten sarja väsähti. Resident Evil 5 jäi auttamatta edeltäjänsä varjoon. Ideoiden loppumisesta kieli myös se, että RE4 julkaistiin vielä tämän sukupolven konsoleille kahdesti uudelleen. 3DS:lle alkuvuodesta ilmestynyt, sarjan vanhojen osien kauhuelementtejä ja uudempien toiminnallisuutta yhdistellyt Revelations oli kuitenkin jo pieni askel kiinnostavammalle polulle. Jää nähtäväksi, pystyykö marraskuussa ilmestyvä Resident Evil 6 nostamaan zombiseikkailut takaisin aallonharjalle.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Resident Evil täyttää tänään 20 vuotta

Resident Evil täyttää tänään 20 vuotta

UUTINEN. Kirjoittaja Arttu Rajala

Hyvää syntymäpäivää Resident Evil! Capcomin selviytymiskauhupeli täyttää nimittäin tänään pyöreät 20 vuotta. Shinji Mikamin visioima seikkailu zombien sekä muiden...

1
Klassikko: Resident Evil

Klassikko: Resident Evil

ARTIKKELI. Kirjoittaja Tuomas Jalamo

Uusintajulkaisu oli kaikkea, mitä alkuperäinen peli olisi voinut olla ilman oman aikansa teknisiä rajoituksia.



Ladataan seuraavaa sisältöä