Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcherin historia tähän asti

Gamereactor luo juuri julkistetun The Witcher 3: Wild Huntin kunniaksi silmäyksen fantasiasarjan historiaan. Matkamme kulkee vaatimattomilta alkujuurilta aina sen nykyiseen asemaan yhtenä pelitaivaan tähdistä.

  • Teksti: Jon Newcombe

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

On epätodennäköistä, että puolalainen kirjailija Andrzej Sapkowski osasi ennakoida tulevaa menestystään, kun tämän ensimmäinen novelli The Witcher (Wiedzmin) julkaistiin vuonna 1986. 26 vuotta myöhemmin mies on voittanut useita kirjallisuuspalkintoja ja hänen tarinoihinsa perustuvat pelit ovat tuttuja lähes kaikille roolipelaajille.

Fanien puolesta "Witcherlandiksi" nimettyyn keskiaikaiseen fantasiamaailmaan sijoittuva sarja tutustutti lukijat Geraltiin, stoalaiseen ja kyyniseen hirviönmetsästäjään. Geraltilla ei ollut helppo lapsuus. Jo vauvana noiturien tukikohtaan hylätty lapsi altistettiin varhaisesta iästä asti tappaville keitoksille ja kovalle koulutukselle. Nuorta tähtioppilasta palkittiin aina vain vaarallisemmilla toimenpiteillä, mistä seurauksena olivat useat mutaatiot, kuten steriiliys, valkeat hiukset ja kalpea iho.

The Witcher 3: Wild Hunt
Witcherin fantasiamaailma on synkeä, julma ja tietyllä tapaa myös realistinen. Selkeitä rajanvetoja hyvän ja pahan välille ei juuri tehdä.

Geraltista kasvoi kuitenkin jotain enemmän kuin pelkkä steriili albiino. Tälle siunaantui myös monia yliluonnollisia voimia, jotka ovat täydellisiä hirviönmetsästykseen. Näiden joukossa ovat yli-inhimillinen kestävyys, loitsimistaito, immuniteetti useimmille myrkyille ja kyky supistaa pupilleja tarpeen mukaan. Geralt osaa myös rakennella ansoja sekä keittää taikajuomia.

Valkoiseksi sudeksikin kutsuttu noituri osaa myös heiluttaa kahta asetta yhtä aikaa. Ammattikuntansa tapojen mukaan tämä kantaa kahta miekkaa. Teräksisellä siivutetaan ihmisiä ja haltijoita, kun taas hopeinen on omiaan maagisia olentoja vastaan.

The Witcher 3: Wild Hunt
Alkuperäinen The Witcher (2007) tutustutti pelimaailman valkohapsiseen, penseään hirviönmetsästäjä Geraltiin.

Kirjoissa on runsaasti erilaisia hirviöitä metsästettäväksi, vampyyreistä djinneihin ja kirottuihin ihmisiin asti. Geraltin suhteet toisiin hahmoihin ovat silti mielenkiintoisimpia. Tällä on runsaasti vihollisia ja vain vähän ystäviä, mutta näiden joukosta löytyy silti innokas ja aina lojaali bardi Dandelion sekä tulitukkainen velhotar Triss Marigold, unohtamatta tietenkään Geraltin suurta, arvoituksellista rakkautta Yenniferiä.

Suosionpuute ei onneksi haittaa Geraltia. Ystävät ovat harvemmin tarpeellisia pätevälle noiturille, ja Geraltin tyyni ja keskittynyt luonne takaa, ettei häntä usein voiteta taistelussa. Hän käyttää kamppaillessaan yhtä paljon älliään kuin lihaksiaan. Taistellessaan ylimystä vastaan, jonka haavoittaminen tietäisi ikävää ja hidasta kuolemaa, Geralt kääntääkin ylimyksen voiman tätä itseään vastaan ja voittaa taistelun, kun varomaton nuorukainen viiltää itseään naamaan.

The Witcher 3: Wild Hunt
Taistelu ensimmäisessä pelissä on halvatun vaikeaa. Pelimekaniikkoja on sittemmin hiottu.

Sapkowskin kirjat ovat hyvin suosittuja Puolassa, kiitos tämän ironisen huumorintajun ja kirjoissa painotetun harmaan moraalisen maiseman. Kansainvälinen menestys oli aina korteissa, mutta sen tavoittelu televisiosarjan ja heikon elokuvan kautta olivat pahoja vikatikkejä.

The Hexerinä tunnettu versio vuodelta 2001 teki klassisen virheen. Se oli liian kaukana alkuperäisestä tosifaneille, mutta silti liian vaikeasti avautuva uudelle yleisölle. Elokuva oli itseasiassa vain vielä julkaisemattomasta sarjasta leikelty kaksituntinen versio. Se oli sekava sillisalaatti ja ansaitsi haukkunsa sekä yleisöltä että kriitikoilta.

Televisiosarja sai marginaalisesti paremman vastaanoton, mutta se oli silti melkoinen pettymys. Se oli vähemmän sekava kuin elokuva, mutta siitäkin huolimatta vain ontto versiointi. Maailma ja hahmot olivat tylsiä ja niistä puuttui Sapkowskin vinha äly. Lähdemateriaalin taika loisti poissaolollaan, eikä fantasiamaailmasta saatu budjetin rajoissa uskottavaa.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 2: Assassins of Kings toi sarjan laajemmalle yleisölle, ja myös ensimmäinen konsoliversio julkaistiin.

Juuri kun näytti siltä, ettei The Witcheriä saataisi käännettyä muihin medioihin, sai Sapkowski mielenkiintoisen ehdotuksen. Melko tuntematon puolalainen pelipulju oli perustanut uuden studion itselleen. Sen fokuksena oli käännöstöiden sijasta uusi materiaali, ja ura pelimarkkinoilla haluttiin avata nimenomaan The Witcherillä.

Ehdotus oli kaukana varmasta nakista. Sapowski ei ole kiinnostunut videopeleistä, eikä ole tähänkään päivään mennessä pelannut niistä yhtäkään. Roolipelifanien onneksi hän kuitenkin päätti ottaa tämän riskin.

The Witcher 3: Wild Hunt
Kah, mikäs se siellä kekkalehtaa?

Pelaajat saattoivat käyttää Geraltin laajaa taitovalikoimaa vihollistensa kaatamiseen ja tehtävien suorittamiseen. Koska CD Projekt Redillä ei ollut lupaa laajentaa Witcherin kaanonia entisestään, he päättivät tehdä Geraltista muistinsa menettäneen miehen, joka etsii identiteettinsä palasia. Hän tapaa pelissä hahmoja menneisyydestä sekä myös uusia tuttavuuksia. Olikin mielenkiintoista koittaa päättää, kuka oli Geraltin avun arvoinen ja kuka oikeasti halusi tämän parasta.

Noitureiden ei sanota tuntevan mitään. Vaikka tämä onkin myytti, ei Geralt tee paljoakaan sen hälventämiseksi. Tämän hahmo voisi olla synkkää kamaa, etenkin yhdistettynä moraalisesti epäilyttäviin juonikuvioihin, mutta onneksi värikkäät sivuhahmot kuten Triss ja Dandelion pitävät tasapainoa yllä.

CDPR puski Biowaren Aurora-moottorin ratkeamispisteeseen ja loi sillä muun muassa dynaamisen sääjärjestelmän, jonka ansiosta tehtävä saattoi alkaa auringonpaisteessa ja päättyä rankkasateeseen. Välianimaatiot tekivät kuitenkin suurimman vaikutuksen. Hahmorendaukset ja elokuvalliset arvot hipoivat kattoa, ja näin The Witcher ansaitsikin itselleen lukuisia ehdokkuuksia parhaiden välianimaatioiden kategoriassa.

The Witcher 3: Wild Hunt
Kavereiden kanssa Geraltkin jaksaa paremmin.

Pelimekaniikka ei saanut aivan yhtä maireaa vastaanottoa. Se poikkesi useimmista roolipeleistä ja etenkin taistelu jakoi yleisön kahtia. Pelaajat saivat valita kolmesta taistelutyylistä ja vaihdella niiden välillä pieksennän aikana. Yrityksen ja erehdyksen kautta oppiminen sai monet huutamaan runsaasti rumia ruudulle. Hyvällä ajoituksella sai kuitenkin aikaan murskaavia yhdistelmiä, joiden avulla pystyi kaatamaan suurimmatkin viholliset. Joillekin se oli turhauttavaa ja haittasi peliin uppoutumista, mutta toisille onnistumisen riemu oli sen kaiken arvoista.

Kuten kirjoissakin, alkemia oli suuri osa pelikokemusta. Taikajuomia pystyi tekemään moniin tarkoituksiin, ja näiden lisäksi Geralt pystyi luomaan myös öljyjä asevaurion lisäämiseen ja pommeja taisteluita varten. Kaikki nämä olivat tervetulleita lisiä valikoimaan.

Ongelmistaan huolimatta ensimmäinen Witcher-peli kokosi lojaalin fanijoukon. Fanit tuulettivat pelistä innokkaasti, ja tuli pian selväksi, että CD Projekt Redillä oli hittiainesta käsissään. Nämä käyttivät varhaisen menestyksen hyväkseen ja julkaisivat pelistä Enhanced Editionin vuonna 2008. Uusi versio vaati miljoonasijoituksen yhtiöltä, mutta oli sen arvoinen, kun sitä myytiin kaksi miljoonaa kappaletta. Samalla alkoi arvuuttelu konsoliversiosta.

The Witcher 3: Wild Hunt
Ensi vuonna tuleva kolmas peli näyttää upealta uuden moottorinsa ansiosta.

CD Projekt Red lopulta julkisti, että peli julkaistaisiin PS3:lle ja Xbox 360:lle The Witcher: Rise of the White Wolfina. Kehitysvastuu käännöksestä annettiin Widescreen Gamesille, ja uuteen versioon luvattiin useita parannuksia ja muutoksia. Ikävä kyllä Rise of the White Wolfia ei koskaan nähty. Riidat maksamatta jääneistä palkkioista ja rikotuista aikatauluista johtivat lopulta siihen, että CD Projekt julisti konsoliversion perutuksi. Tämä ei ole tosin tappanut huhuja siitä, että projekti saatettaisiin vielä käynnistää uudestaan.

Jatko-osa The Witcher 2: Assassins of Kings julkaistiin PC:lle toukokuussa 2011. Tällä kertaa peliin oli luotu varta vasten oma moottori, Red Engine, joka salli aiempaa sulavampia liikkeitä ja nopeatempoisempaa toimintaa. Ansojen laskeminen ja kaukoaseiden käyttö olivat erinomaisia lisiä parannettuun asevarastoon, ja uudistettu hahmonkehitysjärjestelmä antoi pelaajille enemmän vaihtoehtoja siihen, miten heidän Geraltinsa kehittyisi.

The Witcher 3: Wild Hunt
Tämä taistelukenttä ei ole korkeanpaikankammoisille.

Tarina alkoi siitä, mihin edellinen osa jäi. Geralt koitti selvittää kuningasta kohtaan tehtyä salamurhayritystä ja kasata samalla omia muistojaan. Matka johti noiturin useisiin erilaisiin paikkoihin, joissa tavattiin useita erilaisia hahmoja. Triss ja Dandelion olivat taas mukana kuvioissa ja lisäsivät väriä muuten synkkään maailmaan. Tarina oli henkilökohtaisempi ja valinnat vaikeampia. Hätiköity päätös saattoi kallistaa pelin koko tarinaa.

The Witcher 2: Assassins of Kings sai lämpimän vastaanoton. Esimerkiksi Gamereactorin arviossa korostettiin pelin ulkoasua, joka oli kirkkaasti genrensä parhaimmistoa. Myös valinnat saivat kiitosta siitä, kuinka arvaamattomiin lopputuloksiin nämä saattoivat johtaa.

Nykypeliksi The Witcher 2 oli myös haastava tapaus. Helpoimmallakin tasolla pelaajat saivat tottua ottamaan säännöllisesti turpaan rumasti ja verisesti. Armoton vaikeustaso saattoi estää peliä löytämästä laajempaa yleisöä, mutta se sai paljon kiitosta pelaajilta siitä, kuinka se haastoi näitä jatkuvasti oppimaan virheistään. Geraltinhan täytyy nojata myös hoksottimiinsa lihastensa lisäksi, eikö niin?

CD Projekt siirtyi onnistuneen julkaisun voimin taas kohti konsolimarkkinoita. Tällä kertaa kehittely tehtiin talon sisäisesti, ja Enhanced Edition Xbox 360:lle antoi monille pelaajille näiden ensimmäisen kosketuksen tähän pelisarjaan.

The Witcher 3: Wild Hunt
CD Projekt Red ei tyydy vähään The Witcher 3: Wild Huntissa: maailma on 30 kertaa suurempi, joten matkustus on paras tehdä ratsailla.

Enhanced Edition tarjosi kukkuroittain uutta sisältöä, uusia välianimaatioita sekä entistä hiotumpaa pelimekaniikkaa. Se oli myös käännöksenä yllättävän onnistunut ottaen huomioon tietokoneiden ja konsolien tekniset erot. Harvinaisen anteliaana siirtona alkuperäisen Witcher 2:n omistajat saattoivat päivittää pelinsä uuteen versioon ilmaiseksi. Näin samat parannukset tulivat myös sarjan mukana alusta asti roikkuneiden PC-pelaajien ulottuville.

CDPR:n palkintohylly notkuu nyt yli 50 pokaalin painosta. Se on todiste studion vaikuttavista saavutuksista. Witcher 2:n eri versiot ovat myyneet yli neljä miljoonaa kappaletta ja varmistaneet näin pelin paikan yhtenä sukupolvensa parhaista roolipelikokemuksista.

Tuoreeltaan vahvistettu kolmas osa on antanut The Witcherin ystäville uuden syyn olla innoissaan. Peliä pyörittää juuri sitä varten luotu Red Engine 3, joka räjäyttää visuaalisuuden ja maailman mittakaavan aivan uusiin sfääreihin. Uusi osa ilmestyy vuonna 2014 PC:lle ja uuden sukupolven konsoleille. Lienee tarpeetonta edes sanoa, kuinka innokkaasti odotan sen julkaisua.

Lue myös aiempi artikkeli sarjasta: The Witcher kirjoissa ja peleissä