Suomi
Gamereactor
artikkelit

Microsoftin Matt Booty haastattelussa

GR Ruotsin Carl Brännström tapasi Microsoftin pelistudioiden johtajan Redmondissa vähän Xbox Onen julkistuksen jälkeen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Microsoftin Matt Booty haastattelussa
Matt Booty siirtyi Midwayltä Microsoftille.

Midwayn entinen pääjohtaja Matt Booty liittyi Microsoftin riveihin keväällä 2010. Nykyään hän työskentelee yhtiössä general managerina ja johtaa Redmond Game Studiosin toimintaa koskien niin Xboxia, Windows 8:aa kuin Windows Phoneakin. Istun Bootyn kanssa pienessä huoneessa yhtiön Xbox-kampuksella juttelemassa uudesta konsolisukupolvesta.

Millainen rooli sinulla on Xbox Onessa?
- Olen onnekas, että minulla on mahtava työ, jossa pääsen työskentelemään kehittäjien kanssa aina digitaalista sisältöä työstävistä tiimeistä erittäin korkean profiilin julkaisupelejä Xbox Onelle tekeviin studioihin. Kuulette lisää näistä E3:ssa. Olen myös erittäin onnekas, että olen se general manager, joka johtaa Forzaa tekevää Turn 10:tä. Olen ollut etuoikeutettu työskennellessäni heidän kanssaan, ja Forzan kehittymistä on ollut jännittävä seurata.

Mikä uudessa sukupolvessa innostaa eniten?
- Parikin asiaa. Henkilökohtaisesti pelaajana olen innoissani siitä, että Xbox Onella on todella laajennettu personalisointia ja mahdollisuuksia muokata sitä. Kun istun alas käyttämään Xbox Onea, se tietää kuka olen ja näyttää sisältöä mitä haluan nähdä. Se on tehty todella henkilökohtaiseksi. Aivan kuin puhelimella, jota voi muokata erilaisilla ruuduilla, väreillä ja sovelluksilla, Xbox One toimii samalla tavalla.

Tämä on mainos:

Toinen asia, josta olen innoissani, on pilven voima. Se tekee Xbox Onesta lähes ajalle immuunin, koska se laajentaa mahdollisuuksia, uusia ominaisuuksia voidaan lisätä jatkuvasti, automaattisia päivityksiä voidaan tehdä taustalla - ylipäätään kaikki, mitä pilven liittäminen konsoliin tarjoaa.

Missä kunnossa peliala mielestäsi tällä hetkellä on?
- Alan työntekijänä voin sanoa, että ala on voimissaan. Aiemman sukupolven aikana konsoliala on kasvanut. Jos alaa katsotaan kokonaisuutena, ottaen mukaan jopa puhelin- ja tablettipelit, ei ole epäilystäkään etteikö liiketoiminta olisi lisääntynyt. Odotamme konsolien jatkavan kasvuaan tässä uudessa sukupolvessa.

Vaikka tabletit ja puhelimet ovat nostaneet päätään, yli 40 prosenttia ihmisten peliajasta kuluu konsolilla. Liiketoimintamahdollisuudet ovat siis mahtavat, ala on terve ja on hieno aika olla pelaajana mukana. En muista, että pelaajilla olisi milloinkaan ollut näin paljon vaihtoehtoja sen suhteen, minkä tyyppisiä pelejä ja minkä tyyppisiä pelialustoja on tarjolla, ja kuinka nämä laitteet yhdistyvät toisiinsa.

Mennään sosiaalisen median liittämiseen tv:hen ja peleihin. Näettekö tässä mitään tiettyjä haasteita seuraavan sukupolven aikana?
- En sanoisi haasteita, vaan mahdollisuuksia. Ihmiset odottavat enemmän kuin koskaan palveluiden sulautuvan laitteisiinsa. Minusta tämä luo mahdollisuuden, että laite tietää käyttäjästään paljon enemmän, jolloin käyttäjälle vapautuu enemmän aikaa haluamansa sisällön seuraamiseen. Kokemus on henkilökohtaisempi ja tutumpi itselle.

Tämä on mainos:

Pelien näkökulmasta tähän liittyy myös hieno mahdollisuus rakentaa sisältöä, joka toimii hyvin yli alustarajojen. Olemme tulossa pisteeseen, jossa meillä on yhteinen pohja niin Windows Phonessa, Windows 8:ssa kuin Xbox Onessakin. Pelisuunnittelijat voivat luoda sisältöä, joka on helposti tuotavissa kaikille näille laitteille. Microsoftin konsolina Xbox Oneen liittyy todella jännittävä lupaus, että näemme tätä kasvavassa määrin.

Microsoftin Matt Booty haastattelussaMicrosoftin Matt Booty haastattelussa
Xbox One on viihdekeskus henkeen ja vereen, mikä ilmenee myös muotoilusta.

Halosta tulee tv-sarja ja näimme myös Quantum Breakin trailerin, jossa oli näyteltyjä pätkiä. Onko tätä tiedossa enemmänkin?
- Halon kaltaisen suurien sarjojen kohdalla tv:hen laajentuminen käy päinsä. Olen varma, että vastaavaa nähdään myöhemminkin, mutta se riippuu pelistä ja sen maailmasta. Halolla on valtava taustatarina, jonka pohjalta voi tehdä kirjoja, leluja ja tv-sarjan, ja tällaisia pelejä on muitakin, mutta minusta meidän ei pitäisi ahtaa sitä joka peliin.

Näetkö episodisten pelien määrän kasvavan?
- En voi puhua, mitä pelintekijät ovat tekemässä, mutta Xbox Onella haluamme tietysti antaa kehittäjille mahdollisimman paljon luovaa vapautta. Jos heidän jokin tietty peli toimii erityisen hyvin jollain tietyllä jakelutavalla, toivomme voivamme antaa siihen mahdollisuuden.

Nykysukupolvi on kestänyt todella pitkään. Miten pitkää ikää Xbox Onelle voi odottaa?
- Hyvä kysymys. Juuri nyt mielikuvani tulevasta on se, että olemme rakentaneet laitteen, joka voi hyvinkin olla viimeinen konsoli, mitä koskaan tarvitset. Tämä ihan siitä syystä, että kytkeytymällä pilveen ja kaikkiin Xbox Liven palveluihin laite päivittyy jatkuvasti. Voimme lisätä uusia ominaisuuksia sekä tarjota uudenlaisia kokemuksia.



Ladataan seuraavaa sisältöä