Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Salaperäinen Hideo Kojima

Haastattelimme legendaarista Metal Gear Solidin luojaa E3-messuilla. Mitä mieltä hän on uudesta sukupolvesta ja avoimista maailmoista?


Facebook
TwitterReddit

Tapasin Hideo Kojiman muutama vuosi sitten E3:ssa yhdessä Activisionin messevistä musiikkinäytöksistä (esiintyjinä Jay-Z ja Eminem, jos muistan oikein). Hän vaikutti hämmentyneeltä tilanteesta, jossa joukko kovaäänisiä eurooppalaisia lähestyi häntä, kenties olut tai toinenkin sisuksissaan. Ymmärsimme yskän ja vetäydyimme nopeasti kauemmas. Kojima vaikutti pidättyväiseltä persoonalta. Toisaalta vika saattoi olla käytöksessämme.

Tapasimme uudelleen tämän vuoden E3:ssa, ja tällä kertaa kontrolloidummissa olosuhteissa. Katsellessani Metal Gearin luojaa pöydän yli ajattelin, että jossain tuon pokerinaaman alla on mies, joka todella haluaa meidän tulkitsevan hänen vihjeitään. Hideo Kojima puhui kuin hänen jokainen sanansa olisi tarkoin harkittu, mutta verrattain jäykän tulkin takia en saanut selvää, puhuiko hän vilpittömästi vai kiusoitellen. Lisää tästä vähän tuonnempana, mutta kerrataan ensin faktat.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Hideo Kojima on yksi pelialan suurista legendoista, joka saa määritellä kuinka monta haastattelua hän antaa E3:n aikana. Hänen ei tarvitse antaa haastatteluja peräjälkeen koko tapahtuman ajan. Ehkä hän osallistuu muutamaan tilaisuuteen, ehkä hän käyttää puoli päivää haastatteluihin. Tämä tilaisuus tapahtui pyöreän pöydän ympärillä täyteen ahdetussa takahuoneessa Konamin E3-alueella. Paikalla oli pari Konamin edustajaa, neljä muuta journalistia, tulkki ja tietenkin itse Kojima. Tiesimme, että puolituntisessa tilaisuudessa kullekin journalistille ehtisi siunaantua vain pari kolme kysymystä. Paineet olivat kovat.

Kiinnostuneena Metal Gear Solid V:een johtaneiden julkistusten sarjasta kysyin Kojimalta, miksi hän julkisti ensin Ground Zeroesin (elokuussa 2012), sitten The Phantom Painin (joulukuussa 2012) ja lopulta Metal Gear Solid V: The Phantom Painin (maaliskuussa 2013).

"Emme oikeasti halunneet julkistaa Ground Zeroesia silloin kun julkistimme. Mutta tuolloin oli Metal Gearin 25-vuotisjuhla ja meidän oli esitettävä jotain, mitä emme olleet esittäneet aiemmin. Niinpä näytimme Fox Enginen ja Ground Zeroesin, vaikka ajoitus ei ollutkaan paras mahdollinen."

"Tuolloin peleissä ei ollut paljoakaan teknologista kehitystä. Päätimme kokeilla sissityyliä puskeaksemme Fox Engineä julki. Se johti Moby Dick Studioon. Olihan toki tietyllä tavalla aika lapsellista huumoria minulta nimetä tällainen mysteeristudio ja sanoa The Phantom Pain, mutta tietenkin se oli Metal Gear Solid V jo tuolloin, se vain julkistettiin The Phantom Painina. Seurasimme mitä siitä syntyisi ja mitä ihmiset puhuivat sosiaalisessa mediassa, Twitterissä ja muissa sellaisissa. Kuinka se purkautuisi. Tavallaan se oli meille myös hyvä kokeilu."

"Pohjimmiltaan halusimme nähdä, miten ihmiset reagoisivat Fox Engineen ilman siihen liitettyä nimeä - ilman Konamia, ilman Kojima Productionsia ja ilman Metal Gear Solidia. Millaista palautetta saisimme faneiltamme ja koko alalta. Lopputulos oli varsin hyvä."

"The Phantom Pain näytettiin ensikertaa VGA:ssa. Päästäksemme mukaan ohjelmaan meidän täytyi paljastaa tuottajalle, että kyseessä on MGS. Hän oli kuitenkin ainoa, joka tiesi sen."

"Palaute teki minut todella onnelliseksi. Vaikka kyseessä oli vain Moby Dick Studio, yhtiö tai studio joka ei ollut koskaan tehnyt mitään vastaavaa, pöhinä oli kova. Ja kun lähetimme trailerimme VGA:han, sen hyväksyivät ja sitä puskivat eteenpäin ihmiset, jotka eivät tienneet, että se oli meiltä. Pelialan isojen pelureiden rinnalla se oli hienoa. Meille se oli suuri kunnia, koska jos sen olisi tiedetty olevan Metal Gear Solid, pääsy VGA:han olisi ollut vähän helpompaa."

Metal Gear Solid on vuosien saatossa kokeillut monia jippoja ja monia alustoja, mutta avoimen maailman aspekti Metal Gear Solid V: The Phantom Painissa lienee suurin muutos koko sarjan historiassa.

"Pelinkehityksen osalta avoin maailma on todella iso juttu. Jos katsotaan ympäristöjä, avaria maisemia on paljon enemmän. Ja pelisuunnittelu on sovitettava suureen maailmaan, joten kokonaisuutena kehityksen mittakaava on järkälemäinen aiempiin peleihin verrattuna."

"Jotta asiat luistaisivat joutuisammin, Fox Engine tarjoaa ratkaisun ympäristöjen luomiseen. Sen sijaan, että ympäristötaiteilijoiden ja mallintajien täytyisi piirtää jokainen objekti ympäristöstä erikseen, nyt kenttäsuunnittelijat voivat yksinkertaisesti luoda maaston siihen pisteeseen, jossa he voivat alkaa esitellä pelisuunnittelua. Mallintajien ei tarvitse tehdä kaikkea omillaan."

"Aiemmat Metal Gearit olivat tarinaltaan ja pelisuunnittelultaan lineaarisia. Kaikki, mitä suunnittelija halusi tapahtuvan, myös tapahtui pelissä. Jos peliin haluttiin räjähdys, se oli ehdottomasti mukana. Avoimen maailman pelissä pelaajalla on vapaus valita, minne mennä ja miten suorittaa tehtävät, joten siitä syntyy soluttautumisen simulaatio - realistinen vakoilupeli. Pelaaja päättää, miten mennä sisään, mitä aseita käyttää ja miten tulla ulos, joten pelillisesti se on jotain täysin erilaista."

"Myös tarinan osalta kehitys on muuttunut. Lineaarisessa pelissä tarina kerrotaan kronologisesti ja suoraviivaisesti. Avoimen maailman pelissä pelaaja kerää tietoa omillaan luodakseen sen tarinan, joka on tarkoitus kertoa. Järjestyksellä ei ole väliä, vaan tarina kerrotaan kerätyn tiedon kautta. Siinä on suuri ero aiempaan."

Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain

Haastattelun aikana meille paljastui, että yksi mukana olleista toimittajista ei ollut toimittaja alkuunkaan, vaan Kojiman fani Turkista. Miten hänen onnistui päästä mukaan, on mysteeri. Ottaen huomioon äärimmäisen niukat paikat näihin haastattelutilaisuuksiin, jotain on ehkä opittu Kojiman peleistä. Onneksi hänen läsnäolonsa ei jäänyt aivan mitättömäksi tämän jutun kannalta.

Fani ei halunnut suoranaisesti kysyä mitään, vaan pyytää paria asiaa. Ensinnäkin hän aneli Kojimaa perumaan Metal Gear Solid -elokuvan, koska sen tarina ei voisi yltää pelien tasolle. Toisekseen hän toivoi uusintajulkaisuja kahdesta ensimmäisestä Metal Gear Solidista Fox Enginellä toteutettuina.

Hideo Kojima vastasi kertaamalla tunnetut faktat Metal Gear Solid -leffasta. Hän on itse projektissa mukana ja hänellä on kunnianhimoa varmistaa, että siitä tulee hyvä elokuvaelämys. Mitä toiseen pyyntöön tulee, Kojima sanoi, että osa pelimekaniikoista vaatisi päivitystä, mutta hän olisi kiinnostunut toisesta uusintajulkaisusta Silicon Knightsin Twin Snakesin vanassa, jos vain sopiva kehittäjä ilmaantuisi. Sarjan HD-kokoelmahan jätti ykkösosan väliin.

E3-messujen suurimmat uutuudet olivat tietenkin Playstation 4 ja Xbox One, joten kysyimme Kojimalta, mitä uusi sukupolvi tarjoaa hänelle pelinkehittäjänä.

"Meille kyse ei ole päivitetyistä grafiikoista tai mistään sellaisesta. Odotamme enemmän sitä, että voimme käyttää useita laitteita pelin pelaamiseen. Olivatpa ne sitten älypuhelimia tai tabletteja voimme pelata Metal Gear Solid V:ttä niillä ja yhdistää ne siihen, mitä meillä on konsolilla. Ihmiset voivat käytännössä pelata 24 tuntia vuorokaudessa ja olla MGS:n maailmassa aina silloin kun haluavat."

Eräs kollega kysyi suoran uuden sukupolven kysymyksen vähän vitsailevaan tyyliin: Playstation 4 vai Xbox One - kumpi on Hideo Kojiman henkilökohtainen suosikki?

"Luulen, että ostan molemmat. Mutta samaan aikaan he varmaankin lähettävät ne minulle", Kojima vastasi kuivaan sävyynsä ja huone hörähti nauruun. "Hinnan puolesta varmaankin PS4", hän jatkoi. Tämä tosin tuntui tässä kontekstissa enemmän vitsiltä kuin varsinaiselta kannanotolta Pleikkarin puolesta.

Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain

Ennen E3-messuja kuultiin kiistanalainen ilmoitus, että Snaken ääninäyttelijänä toimii tällä kertaa Kiefer "Jack Bauer" Sutherland, eikä vanha tuttu David Hayter. Jotkut ovat epäilleet, onko kyseessä jälleen yksi kepponen fanien päänmenoksi. Kojima ei halunnut ottaa kantaa fanien reaktioihin, mutta hänen mukaansa näyttelijänvaihto ei ole alkuunkaan sellainen kuin James Bondissa, kun Roger Moore korvasi Sean Conneryn. Snake vaati performance capturen takia uuden näyttelijän, joka kykenee tekemään esittämänsä hahmon liikkeet eikä vain hoitamaan äänityksiä.

Lopulta yksi journalisteista ei voinut vastustaa kiusausta, vaan kysyi ketä vastaan Snake tällä kertaa taistelee.

"En voi sanoa, kuka se on. Mutta se on todennäköisesti juuri se, jota ajattelet", Kojima vinkkasi ja luulen nähneeni jopa pienen hymyn hillityn japanilaissuunnittelijan kasvoilla.

Tämä oli kaikki, mitä Kojimasta saatiin irti, mutta virallisen osuuden jälkeen yksi Konamin PR-vastaavista kiiruhti perääni ja halusi varmistaa, ettemme käyttäisi Kojiman kommenttia uuden sukupolven konsoleista sellaisenaan, mainitsematta hänen vitsailevaa tyyliään. Se ei tietenkään näyttäisi hyvältä Kojiman avattua Microsoftin lehdistötilaisuuden. Jäin pohtimaan, onko Kojiman ja Microsoftin välillä jotain enemmän kuin E3:ssa nähtiin. Antaisiko Microsoft messuavaustaan ilman jonkinlaista yksinoikeussopimusta?

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain on kehitteillä PS3:lle, PS4:lle, Xbox 360:lle ja Xbox Onelle. PC-versiota yhä harkitaan. Ground Zeroes toimii prologina, jonka tarkoituksena on johdatella pelaajat The Phantom Painin pelimekaniikkoihin. Ground Zeroesin julkaisuaikaa ja -alustoja ei ole toistaiseksi vahvistettu.

Oikaisu 27.6.: MGS1 HD:ta koskevaa kommenttia päivitetty. Kojiman mukaan hän ei aktiivisesti etsi pelille kääntäjää, kuten alkujaan kerrottiin, vaan olisi valmis työskentelemään sopivan kehittäjän kanssa, jos sellainen ilmaantuisi. Väärinkäsitys johtui tulkin tekemistä sanavalinnoista.