Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
artikkelit

Kaikkien aikojen kalleimmat pelijulkaisut

Pelien kehityskulut ovat viime vuosina karanneet täysin käsistä. Kokosimme listan villeimmistä karkulaisista.

  • Teksti: Toimitus

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Elokuvamaailmassa valitetaan usein, kuinka kallista leffojen teko on aina lavasteista puvustukseen ja näyttelijöiden tähtitieteellisiin palkkoihin asti. Kuluneena vuosikymmenenä pelituotannot ovat kuitenkin hiipineet rinnalle ja ohi. Mitä tahansa listamme peleistä voi verrata tuotantoarvoiltaan mihin tahansa viime vuosien blockbuster-rainoihin. Paras tai pahin esimerkki ökykalleista tuotannoista on ehdottomasti Bungien syyskuussa kauppoihin saapunut Destiny. Sen ja tulevien lisä sekä jatko-osien tekemiseen on raporttien mukaan budjetoitu käsittämättömät 500 miljoonaa dollaria, joka on tuplasti enemmän mitä historian kalleimmat leffatuotannot maksoivat. Muun muassa James Cameronin Avatar maksoi "vain" 237 miljoonaa, ja tämän vuoden kallein raina Transformers: Age of Extinction oli vaivaiset 210 miljoonaa dollaria. Pikkurahaa verrattuna pelihistorian kalleimpaan peliin Destinyyn.

GRAND THEFT AUTO V
Rockstar ei todellakaan jätä mitään sattuman varaan. He kävivät kuvaamassa lähes koko Los Angelesin ja käyttivät peräti neljä vuotta mallintaakseen oman versionsa enkelten kaupungista, Los Santosin. Rahaa pelin tekemiseen paloi yli 210 miljoonaa euroa, mutta tuloksen perusteella se kyllä kannatti. Jos taas laskee mukaan myös PS4, Xbox One ja PC -versioiden kulut sekä markkinnoinnin, niin GTA V kilpailee varmasti jo listan kärkitilasta.

STAR WARS: THE OLD REPUBLIC
Star Wars: The Old Republic oli aikansa kallein peli, sillä sen tekemisen arvioidaan maksaneen jopa 160 miljoonaa euroa. Kustannuksia nostivat monet myöhästymiset. Lopputulos oli priimatavaraa, mutta todennäköisesti EA ei saanut takaisin koko sijoitustaan. Nykyään peli on monien muiden MMO-pelien tapaan vaihtanut F2P-ansaintamalliin.

CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 2
Ensimmäinen Modern Warfare löi kaikki myyntiennätykset ja teki Activisionin väestä kertaheitolla sikarikkaita. Paluuta entiseen ei ollut, ja Infinity Wardille annettiin vapaat kädet tehdä maailman kallein sotapeli. Jatko-osan budjetti oli noin 140 miljoonaa euroa.

SHENMUE
Ylikunnianhimoinen Shenmue oli upottaa Segan konsolibisneksen. Ryo Hazukin keskeneräiseksi jääneet seikkailut taikapeilin perässä kustansivat inflaation kera yli 72 miljoonaa euroa. Koska kolmatta osaa ei saatu ikinä valmiiksi, on Shenmue Too Humanin ohella yksi suurimmista taloudellisista flopeista.

MAX PAYNE 3
Max Paynen paluu ei ollut kaikkien mieleen, mutta kukaan ei voi kyseenalaistaa Rockstarin kunnianhimoa. Lähes 81 miljoonaa euroa maksanut seikkailu ei kuitenkaan kuluistaan huolimatta tehnyt tappiota, sillä peli myi maailmalaajuisesti yli neljä miljoonaa kopiota.

TOMB RAIDER
Lara Croftin nimi on tuttu kaikille, mutta pelisarjan myynnit jatkoivat tasaista laskuaan. Lopulta Squre Enix päätti käynnistää sarjan uudestaan ja teki vahvasti Uncharted-pelejä muistuttavan seikkailun. Yli 75 miljoonaa euroa maksanut peli oli kuitenkin erittäin viihdyttävä ja Lara teki näyttävän paluun.

THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM
Skyrim ei ollut pelkästään laaja, täynnä sisältöä, tapahtumarikas, kutsuva, haastava, monipuolinen ja ulkoasultaan kaunis peli, vaan se oli myös melkoisen kallis tapaus. Kehittäjä Bethesda joutui käyttämään sen tekemiseen noin 70 miljoonaa euroa.