Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Haastattelussa Final Fantasy XIV:n tuottaja Naoki Yoshida

Rokkitähdeltä näyttävä Yoshida istahti alas juttelemaan toimittajien kanssa Heavensward-lisäosasta.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Mikä sinun mielestäsi oli tärkeää A Realm Rebornin kehittämisessä, jos sitä verrataan alkuperäiseen versioon?
Tähän kysymykseen on vaikea vastata. Halusimme alun perin tehdä japanilaisia roolipelejä muistuttavan massiivimoninpelin. Kuvittelimme eräänlaisen huvipuiston, jossa pelaajat voisivat kohdata ja kokea erilaisia asioita. Kilpailijoillamme oli kuitenkin huomattavasti enemmän kokemusta sekä etulyöntiasema meihin nähden, emmekä pärjänneet hyvin Final Fantasy XIV:n alkuperäisessä julkaisussa. Niinpä vedimme syvään henkeä, otimme askeleen taaksepäin ja katsoimme missä menimme metsään. Mikä toimi muiden peleissä, muttei meidän?

On tärkeää tuottaa laadukkaitta nimekkeitä, sen täytyy olla itsestään selvää. Emme ole tyytyväisiä, jos teemme vain perustason pelejä. Päätimme siten luoda pelin uudelleen, antaa sille samalla uuden nimen ja voittaa takaisin pelaajien luottamuksen. A Realm Rebornin taloudellinen menestys on hieno saavutus, mutta olen myös tyytyväinen, että samalla ilmapiiri Square Enixillä on parantunut huomattavasti.

Miten Heavensward eroaa A Realm Rebornista?
Ensinnäkin täytyy teroittaa sitä, että kyseessä on Final Fantasy -sarjan peli ja sen täytyy myös tuntua siltä. Emme aio muuttaa peruspeliä merkittävästi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö mukana olisi valtavasti uutta sisältöä. Näihin kuuluvat syvälliset juonikuviot, hyvät henkilöhahmot, uudet luolastot, alueet, esineet, musiikit ja niin edelleen. Heavensward tuntuu tavallaa jatko-osalta tai sitten sitä voisi verrata tv-sarjan toiseen tuotantokauteen. Etenkin lentävät ratsut antavat seikkailemiselle ja tutkimiselle täysin uuden luonteen. Lyhyesti sanottuna haluamme säilyttää peruspelin tunnelman, mutta samalla antaa pelaajille täysin uusia kokemuksia.

Kenelle lisäosa on suunnattu, pelin veteraaneille vai siihen vasta tutustuville?
Se on suunnattu kaikille pelaajille. Pidämme kuitenkin erityisesti mielessä pitkään mukana olleen fanien ydinjoukon. Toivomme erityisesti heidän nauttivan uudesta sisällöstä, sillä jos he eivät pidä siitä, todennäköisesti myöskään uudet pelaajat eivät innostu lisäosasta. On tärkeää muistaa, että suurin osa sisällöstä vaatii pitkää paneutumista perupeliin, ja veteraanit ovat jo panostaneet paljon pelaamiseensa. Toivottavasti he nauttivat uusista seikkailuista, joita meillä on tarjolla.

Miten fanien palaute on vaikuttanut A Realm Rebornin ja Heavenswardin kehitykseen?
Normaalisti suunnittelemme päivitysten aikataulut kuukausia etukäteen. Joskus kuulemme kuitenkin bugeista ja muista ongelmista, jotka muuttavat suunnitelmiamme. Saatamme paikata jonkin vian ennen varsinaisen päivityksen pukkaamista ulos. Esimerkiksi usean pelaajan yhtäaikaisen rakentamisen mahdollistavan "free company crafting" -järjestelmän kehittämistä jouduttiin lykkäämään kiireellisempien asioiden tieltä. Yritämme siis kuunnella mahdollisimman paljon pelaajien palautetta.

Oletko jo käynyt lukemassa Gamereactorin ennakon lisäosasta? Sen pariin pääsee täältä.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Naoki Yoshida