Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
artikkelit

Unite 2015 juhlisti pelimoottorin 10-vuotista taivalta

Unity-pelimoottori täytti kesäkuun 8. päivä kymmenen vuotta. Kävin juhlistamassa tapausta Amsterdamissa järjestetyssä Unite 2015 -tapahtumassa.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Unity on kasvavissa määrin tuttu nimi peliharrastajille. Tuttu häkkyrälogo vilahtaa nyt pelejä käynnistettäessä yhä useammilla eri alustoilla. Onkin vaikea uskoa, että kymmenen vuotta sitten Unity oli vain OS X:lle tarkoitettu pelimoottori, joka myi julkaisupäivänään kokonaisen yhden kappaleen.

Historian siipien havinaa

Unity Technologies perustettiin vuonna 2004 Tanskassa David Helgasonin, Nicholas Francisin ja Joachim Anten toimesta. Vuotta myöhemmin Unity 1.0 -moottori julkistettiin Apple Worldwide Developers Conferencessa, mutta kuten sanottua, se ei ollut räjähdysmäinen yleisömenestys. Kehittäjät valvoivat toimistossaan istuvaa palvelinta silmä kovana ettei se vain kaatuisi lataustaakan alla, mutta tästä ei valitettavasti ollut pelkoa vielä hetkeen.

Moottorin profiili lähti kuitenkin tasaiseen nousuun, ja se sai jo 2006 erityismaininnan Applelta WWDC-tapahtumassa. Vuosi 2009 oli kuitenkin käännekohta, koska silloin Unity 2.5 laajentui tukemaan myös Windowsia ja se alkoi todellakin ansaita nimeään kehitysalustojen yhdistäjänä.

Vuonna 2010 Unity 3.0:n oheen avattiin nyt jo käsitteeksi muotoutunut Asset Store, jossa kehittäjät voivat ostaa ja myydä toisilleen valmista grafiikkaa, audiota tai vaikkapa koodia eri projekteissa käytettäväksi. Myös paljon ilmaista materiaalia sisältävästä kaupasta löytyy nyt jo noin 20 000 erilaista pakettia, joiden sisältöä on nähty mm. peleissä kuten Wasteland 2.

Seuraavien vuosien aikana Unityyn liitettiin uusia alustoja, mutta sen käyttäjäkunta kasvoi myös ilmaiseksi muuttuneen perusversion ansiosta. Nykyisellään Unity 5 palvelee 4,5 miljoonaa rekisteröitynyttä kehittäjää 22 eri alustalla, ja sen voi sanoa hyvällä syyllä hallitsevan pelimoottorimarkkinoita 45 prosentin siivulla omasta luokastaan.

Unite: Unity-kehittäjien herätyspäivät

Ensimmäinen Unite-konferenssi järjestettiin San Franciscossa vuonna 2007. Kolmipäiväisen tapahtuman aikana nähtiin muun muassa Unity 2.0:n julkaisu, ja se loi pohjan perinteelle joka jatkuu edelleen, tosin aiempaa huomattavasti kunnianhimoisemmassa muodossa.

Tänä vuonna Unite-tapahtumia on pidetty tai pidetään Bostonissa, Tokiossa, Bankokissa, Pekingissä, Seoulissa, Taipeissa, Melbournessa sekä Amsterdamissa. Painopiste on selkeästi Aasiassa, joka ei varsinaisesti yllätä, onhan Unity ylivoimaisesti suosituin pelimoottori 3D-mobiilipeleille Kiinassa, Japanissa ja Koreassa.

Gamereactor oli paikalla Amsterdamissa pidetyssä kaksipäiväisessä tapahtumassa, joka järjestettiin nyt jo toista kertaa hyvin teollis-uskottavassa vanhassa kaasutehtaassa Westerparkissa. Avauspuheen piti Unityn tuoreehko toimitusjohtaja John Riccitiello, joka on pelaajille tuttu - niin hyvässä kuin pahassakin - pitkäaikaisesta asemastaan EA:n ohjaksissa. Uusi yhtiö oli selvästi antanut tälle uuden asenteen, koska aiemmin puvussa pönöttänyt bisnesmies esiintyi nyt tukka harkitusti sekaisin ja sänki leuassa, rennosti mutta tyylikkään yksinkertaisesti vaatetettuna.

Toimitusjohtajan ulkoasu oli hyvin linjassa Unityn ydinviestin kanssa. Yhtiö on alusta asti halunnut demokratisoida pelinkehitystä, ja tuoda siihen vaadittavat työkalut kaikkien käsiin, huolimatta sijainnista tai maksukyvystä. Riccitiello korosti puheessaan myös sitä, kuinka Unity pyrkii ratkaisemaan tiukkoja teknisiä ongelmia, jotta kehittäjien ei tarvitsisi tehdä sitä joka kerta erikseen.

John Riccitiello (Unity)

Voitot kotiin mainonnalla

Kun työkalut on jaettu ja tekniset ongelmat ratkaistu, onkin jäljellä enää pelien voittopotentiaalin vapauttaminen, joka on myös Unityä askarruttava kysymys. Vastausta tähän haetaan Unity Ads -integraatiosta, josta lavalle nousi kertomaan Applifierin perustaja Jussi Laakkonen. Applifier siirtyi viime vuonna osaksi Unity-perhettä, ja kauppaan kuului myös GameAds-videomainosverkosto, jonka perintö on nähtävissä Unity Adsissä.

Laakkonen kertoi yleisölle, kuinka mainosten katsomisen täytyy perustua ensisijaisesti vapaaehtoisuuteen. Pelaajapakoa voidaan suitsia myös tarjoamalla mainoksia, jotka oikeasti kiinnostavat pelaajia, ja integroimalla mainosjärjestelmä osaksi peliä itseään.

Voitokkaana esimerkkinä Laakkonen esitteli Seriouslyn Best Fiends -pelin, jonka mainostulot kasvoivat integraation myötä 250 prosenttia. Kaiken lisäksi pelaajat pörräsivät pelin parissa entistä kauemmin, koska nämä ansaitsivat mainoksia katsomalle pelissä hyödynnettäviä esineitä. Vaikka kukaan tuskin varsinaisesti rakastaa mainoksia, voi niitä siis todistettavasti esittää tavalla, joka ei johda keskeytettyihin pelisessioihin ja katkenneisiin verisuoniin pääkopassa.

Jussi Laakkonen (Applifier)

Analytiikkaa ja terveisiä tulevaisuudesta

Avauspuheessa käsiteltiin myös Unityn analytiikkaa, josta osa on nyt ilmaisessa betassa koko käyttäjäkunnalle. John Cheng Unity Analyticsiltä esitteli todella järeitä työkaluja pelaajien käyttäytymisen sekä näiden hyödyntämien laitteiden tilastoimiseen ja analysoimiseen, joka tarjoaa ilmeisiä etuja pelinkehittäjille.

Lavalla myös vieraillut Lucas Meijer puolestaan yllätti katsojat iloisesti ilmoittamalla, että yhtiön suunnitelmat Unity-moottorin suhteen ovat nyt julkisia. Kuka tahansa voi mennä killistelemään Unity Roadmappia, joka kertoo millaisia päivityksiä moottoriin on odotettavissa ja milloin ne julkaistaan. Tähän tiekarttaan on jopa merkitty kuinka todennäköisenä kehittäjät pitävät eri ominaisuuksien toteutumista, joten Unityä kehitetään nyt koko yhteisön silmien edessä. Jotkut asiat säästetään edelleenkin yllätyksiksi, mutta pelinkehittäjät voivat nyt ennakoida tulevaisuutta aiempaa paremmin ja säästää omaa työtänsä, jos sopivaa koodia jo naputellaan Unityn päässä.

Avauspuheen toinen suomalainen vierailija oli Colossal Orderin Mariina Hallikainen, joka kävi omalta osaltaan kertomassa miten Unity on mahdollistanut heidän miljoonamenestyksensä. Kerromme lisää Colossalin ja Unityn suhteesta seuraavassa, Unityn erilaisia sovellusmahdollisuuksia käsittelevässä artikkelissamme.

Viimeisenä varsinaisena vieraana lavalla nähtiin John Riccitiellon edeltäjä, Unityn kanssaperustaja David Helgason, joka esitteli kymmenvuotisvideon Unityn saavutuksista. Helgason oli selkeästi liikuttunut ja katseli kostein silmin koostetta moottorin kehityksestä vuosien varrella.

Syy liikutukseen oli selkeästi kaikkien nähtävillä. Alunperin OS X:lle tarkoitetulla, hieman karkeista pikkupeleistä tunnetulla pelimoottorilla on tuotettu viimeisen parin vuoden aikana muun muassa Hearthstone: Heroes of Warcraft, Never Alone, Wasteland 2, Cities: Skylines, Kerbal Space Program ja Pillars of Eternity. Kymmenen vuotta voi olla vähän ihmisen mittapuulla, mutta pelimoottorille se riittää selkeästi aikuistumiseen.

Myös Unite Europe 2015 vaikutti hyvällä tavalla aikuistuneelta tapahtumalta, jossa korostui se yhteisöllisyys, josta Unity tunnetaan. Kaikkia puhujia (kenties toimitusjohtaja Riccitielloa lukuunottamatta) pystyi lähestymään vaivattomasti, ja Unityn perustajat viuhtoivat väkijoukossa muiden mukana ihmettelemässä mitä kaikkea uutta heidän käyntiin panemansa prosessi on nyt tuottanut.

Neljä päällekkäistä ohjelmaraidetta aiheuttivat tosin monille päänvaivaa, koska mielenkiintoisia esitelmiä oli enemmän kuin mihin yksi ihminen pystyy jakautumaan. Useat paikallaolijat toivoivatkin tapahtuvan palaavan kolmipäiväiseen muotoonsa.

Kaikkien onneksi konferenssin puheohjelma on pian nähtävissä Youtubesta, joten nekin jotka eivät päässeet paikalle voivat nauttia yli 30 laadukkaasta tunnista verkon välityksellä. Verkostoitumisesta innostuneiden kannattaa tosin harkita kunnostautuvansa tulevaisuudessa paikalle asti.

Mariina Hallikainen (Colossal Order)