Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
artikkelit

Unity - ei pelkkiä pelejä

Unity-moottori taipuu monenlaiseen käyttöön. Haastattelin värikästä kehittäjäjoukkoa Unite Europe 2015 -tapahtumassa.

Useimmat meistä tuntevat Unityn etupäässä pelimoottorina, mutta se taipuu joustavuutensa ansiosta monenlaiseen kehitystyöhön. Unite Europe 2015 -tapahtuma Amsterdamissa keräsi kokoon monenlaisten eri alojen edustajia, joista osaa kuultiin lavalta ja osaa haastattelimme henkilökohtaisesti.

Lue artikkelin ensimmäinen osa täältä.

Kaunis, kauniimpi, Unity?

Olen varmasti itsekin käyttänyt joskus peliarvostelussa sanoja "näyttää Unity-peliltä". Yhtiö ei ole elätellyt mitään harhakuvia moottorinsa graafisista ulottuvuuksista, mutta kuten avauspuheessa alleviivattiin, nyt eletään uutta aikakautta. Unity 5:een on upotettu paljon uutta grafiikkateknologiaa, jonka pystyvyys on todistettu peleissä kuten Ori and the Blind Forest ja Monument Valley. Viestin painottamiseksi yleisölle esitettiin myös vaikuttava The Blacksmith -demo, jossa voi todella ihastella Unityn visuaalista potentiaalia. Suomalaisia katselijoita ilahduttaa varmasti myös taustalla soiva Theo Hakolan Ilmarinen's Lament -kappale.

Toki Unityllä on jo nytkin grafiikkaan keskittyviä käyttäjiä, jotka ovat saaneet moottorista irti suorastaan hämmentäviä asioita. Yksi näistä on BAFTA:lla palkittu brittiläinen Iestyn Lloyd, jonka työhistoria kattaa yhtiöitä kuten Aardman, Marvel, Paramount ja Universal.

Lloyd toimii tällä hetkellä muun muassa Unityn freelance-konsulttina ja keskittyy työssään uuteen teknologiaan sekä virtuaaliseen ja lisättyyn todellisuuteen. Vaikka tämä pitääkin hänet kiireisenä, askartelee hän vapaa-ajallaan demoja, joita ei uskoisi tietokone-efekteiksi ensinkään.

Esimerkiksi Dropship-demo on onnistunut hämäämään osan kokeneemmistakin graafikoista, ja jo lyhyt vilkaisu kertoo kyllä miksi. Näkymä on kuin paremmalla budjetilla tuotetusta Red Dwarfista, mutta kaikki kuvassa on täysin digitaalista.

Vaikka Lloyd monien muiden tapahtumassa haastateltujen tapaan myönsikin, että Unityn selkein kilpailija, Unreal, on omalla tavallaan hyvin vaikuttava, voittaa Unity aina alustojenvälisessä joustavuudessa. Hän kertoi mm. siirtäneensä erään asiakkaansa koko projektin uudelle alustalle muutamassa tunnissa.

Unity - ei pelkkiä pelejä
Kuvassa vasemmalta oikealle: Cat Burton, Emil "AngryAnt" Johansen, Iestyn Lloyd ja Kerry Turner.

Parempia iPad-pelejä

Siinä missä Lloyd nauttii Unityn ja oman koneensa suorituskyvyn rajojen koettelemisesta, pyritään näitä rajoja siirtelemään myös alustakohtaisesti. Tätä tekee mm. yksi Unityn alkuperäisistä perustajista, Nicholas Francis, jonka uusi Framebunker-studio kehittää taktista Static Sky -räiskintää iPadille.

Framebunker on hyvässä asemassa vapauttaakseen iPadissa näkemänsä potentiaalin, tunteehan Francis Unity-moottorin etu- ja takaperin. Tämän tietämyksen turvin alkuperäistä koodia on puukotettu sopimaan entistä paremmin uusiin haasteisiin, ja tuloksena onkin erittäin komean näköinen ja lupaavalta vaikuttava pelikokemus, joka henkii selvästi vanhan Syndicate Warsin tunnelmaa. Isometriset näkymät ja kyberpunk-teemat vetoavat varmasti tablettipelaajiin, joiden Framebunker katsoo ansaitsevan nykyistä parempia pelikokemuksia.

Static Sky pyöri jo nykyisellään sangen jouhevasti, ja hahmojen ohjaileminen toimi tabletilla luontevasti. Pelissä on myös niin sanottu bullet time -hidastus, joka mahdollistaa monimutkaisempien tilanteiden selvittämisen vaikka toiminta ei koskaan täysin katkeakaan. Vaikka pelille ei ollakaan annettu julkaisupäivää, saattoi rivien välistä tulkita, että Static Sky saattaa tuurilla ilmestyä vielä kuluvan vuoden aikana.

Uusia ulottuvuuksia

Perinteisen grafiikan lisäksi Unity investoi tällä hetkellä erityisesti virtuaalitodellisuuteen, jossa yhtiö näkee runsaasti potentiaalia. Yksi tämän uuden ulottuvuuden tutkijoista on suomalainen Mindfield Games, jonka ensimmäinen peli, Pollen, on Solaris-elokuvasta muistuttava Oculus Riftille kehitetty kokemus kaukaisella avaruusasemalla.

Mindfieldin valitsema estetiikka tuo mieleen Alien: Isolationin, koska molemmat nojaavat retroestetiikkaan. Pollenin avaruusasema vaikutti tosin hieman modernimmalta, eikä lainkaan niin synkeältä kuin Isolationin maailma. Kehittäjät myös halusivat alleviivata, ettei kyseessä ole todellakaan kauhupeli.

Unity - ei pelkkiä pelejäUnity - ei pelkkiä pelejä
Pollen

Koska nykyisistä virtuaalilaseista on vielä verrattain rajallinen määrä käyttäjäkokemusta, haluaa Mindfield maksimoida niiden pelaajaystävällisyyden tarjoamalla mahdollisimman laajan valikoiman säätömahdollisuuksia Polleniin. Näille tulee epäilemättä tarvetta, koska vaikka selvisinkin virtuaalitestauksesta kunnialla lävitse (huolimatta edellisen illan eloisista juhlista), voi toisessa todellisuudessa pyöriminen aiheuttaa joillekin huimausta ja pahoinvointia.

Virtuaaliteknologia taipuu taiteellisten kokemusten lisäksi myös hyöty- ja oppimispeleihin, joista Unitessa nähtiin esimerkkinä Airbusin helikopterisimulaatio Heliskape. Airbus on tietysti lentokonevalmistajana askarrellut pitkään lentosimulaattorien parissa, mutta uusi verrattain edullisten virtuaalilasien aalto on muuttanut myös heidän katsantokantojaan.

Korkean tason lentäjäkoulutuksen lisäksi Airbusin tutkimusosasto aprikoi nyt myös sitä kuinka virtuaalitodellisuus voi muuttaa meidän kaikkien arkipäiväämme, ja kuinka pelillistäminen voi tehostaa oppimista laajemmalla skaalalla. Tietysti yhtiö keskittyy myös omaan ydinalaansa, ja pöydällä ovat nyt mm. virtuaalikypärät, joiden avulla pitkistä lentomatkoista voisi tehdä matkustajille vähemmän tuskallisia.

Ei virtuaalista vaan lisättyä todellisuutta

Perinteisen virtuaalitodellisuuden lisäksi kuuminta kuumaa on nyt ns. lisätty todellisuus. Digi-Capital -yhtiön kokoaman raportin mukaan sen tuotot ovat jo kahden vuoden päästä rinnakkain virtuaalitodellisuuden kanssa, ja vuonna 2020 se on selkeästi hallitsevassa markkina-asemassa.

Syyt tähän spekulointiin ovat selkeitä. Siinä missä virtuaalitodellisuus sulkee meidät täysin erilliseen kokemukseen, tarjoaa lisätty todellisuus lukemattomia tapoja ehostaa arkipäivän askareita, viihdettä ja kaupankäyntiä.

Yksi esimerkki lisätystä todellisuudesta löytyy itseasiassa sangen läheltä, nimittäin Turun Yliopistosta, jonka Technology Research Centerissä (TRC) kehitetään Luostarinmäkiseikkailua. Kyseessä on Luostarinmäen museoalueelle sijoittuva seikkailupeli, jossa vieraat pystyvät tablettitietokoneen avulla näkemään virtuaalisia hahmoja museon maisemissa sekä olemaan kanssakäymisissä näiden kanssa. Näin passiivinen museokokemus muuttuu aktiivisemmaksi elämykseksi, joka saattaa jäädä mieleen vähän pidemmäksikin aikaa.

Sopiiko Unity sinulle?

Unity venyy siis selkeästi jos jonkinlaisiin kehitystarpeisiin. Pelit ovat tietysti lähinnä meidän sydäntämme, ja Unity antaakin pelialan uusille tulokkaille hienot mahdollisuudet toteuttaa unelmiaan. Kaikki haastattelemamme kehittäjät olivat yksimielisiä siitä, että Unity on mainio valinta jopa täysin aloittelijoille, ja he suosittelivat kaikkia kiinnostuneita tutustumaan Unityn verkkosivuilla olevaan opetusmateriaaliin.

Yksi hienoimmista esikuvista uusille kehittäjille on tietenkin Colossal Order ja näiden menestyspeli Cities: Skylines. Toimitusjohtaja Mariina Hallikainen kertoi, kuinka Unity oli heille ensisijaisesti hyvin kustannustehokas vaihtoehto, mutta sen helppo omaksuttavuus vakuutti myös studion alkujaan epäileväisen koodaajapuolen jo parissa päivässä. Varsinaisia seiniä Colossal ei moottorista löytänyt, vaan sen joustavuus riitti jopa Skylinesin monimutkaisuuteen mainiosti.

Hallikainen arvosti kaikkien muiden haastattelemiemme tahojen tapaan Unityn yhteisöllisyyttä ja hän vertasikin sitä Suomen pelialaan, joka tunnetaan kansainvälisesti avoimesta ja yhteistyötä painottavasta ilmapiiristään. Unity on siis onnistunut yhdistämään alustojen lisäksi myös kehittäjät vahvaksi yhteisöksi, joka tukee toisiaan aktiivisesti. Colossal Order sai myös runsaasti suoraa tukea Unityltä, ja antamallaan palautteella studio edisti suoraan moottorin kehitystä entistä parempaan suuntaan.

Tämän kokemuksen jälkeen Colossalilla ei olekaan mitään suunnitelmia vaihtaa moottoriaan, ja Hallikainen kertoi olevansa hyvin tyytyväinen myös niihin suuntiin mihin Unityä ollaan lähitulevaisuudessa viemässä.

Kuka tahansa voi hypätä tämän saman kehityksen kelkkaan lataamalla Unityn ilmaisversion itselleen. Lähitukea ja paikallista näkemystä kaipaavien kannattaa myös tarkastaa Finland Unity User Group.

Unity - ei pelkkiä pelejäUnity - ei pelkkiä pelejäUnity - ei pelkkiä pelejä
Mariina Hallikaisen johtama Cities: Skylines on yksi vuoden kuumimpia kotimaisia hittipelejä.
View comments

Ladataan seuraavaa sisältöä